Æresdoktor 2021: Professor Patricia Bauer (Aarhus BSS)

Visninger

Patricia Bauer (født 1957) er professor i psykologi ved Emory University, USA. Patricia Bauer har ydet et fremragende bidrag til hukommelsesforskningen. Hendes forskning fokuserer på udviklingen af spædbørns og børns hukommelse med særlig vægt på forbindelserne mellem sociale, kognitive og neurale udviklinger.

Patricia Bauer er anerkendt for sin forskning i den tidlige udvikling af hukommelse, som er udgivet i førende psykologitidsskrifter og meget citeret. Hun bruger blandt andet øjesporing og elektrofysiologiske målinger til at udføre sin forskning. Patricia Bauer har udviklet en af de mest anvendte og gyldige metoder, når man undersøger spædbørns hukommelse af tidlige begivenheder, og hendes forskning viser, at børn hurtigt glemmer begivenheder fra de første år af deres liv.

Forbindelsen med Aarhus Universitet blev etableret for mange år siden, og Patricia Bauer har et tæt samarbejde med forskere ved Center for Selvbiografisk Hukommelsesforskning på Psykologisk Institut.

Se professor Patricia Bauers hjemmeside