AU bruger mange ressourcer på IT-udstyr, og som medarbejder vil du opleve, at du fra tid til anden bliver opfordret til at skifte udstyr som PC, telefon, tablet eller lignende. Det sker ud fra en afvejning af flere faktorer:
Forventet levetid på udstyr
Support på udstyr
IT-sikkerhed
Bæredygtighed
Der følger 4 års service med på PC’er, som bliver indkøbt, og er der driftsmæssige problemer med maskiner, som er fire-fem år gamle, anbefaler IT-supporten at de bliver skiftet. Herefter kan det ikke betale sig at holde dem kørende.
Af sikkerhedshensyn kan det også være nødvendigt at skifte udstyr, da gamle maskiner fx ikke kan krypteres, hvilket der er krav om på AU.
Det er meget svært at afgøre, hvad der er den mest bæredygtige levetid for det enkelte stykke IT-udstyr. Nye produkter er som regel langt mere end energieffektive end gamle, så derfor er det ikke nødvendigvis bæredygtigt at holde liv i fx en PC eller en telefon så længe som muligt.
IT-udstyr, som skiftes ud, bliver genanvendt. AU har bl.a. en aftale med virksomheden Refurb, som aftager gammelt udstyr, renser det forsvarligt og sælger det videre.
Læs mere om, hvordan du kan arbejde bæredygtigt på kontoret i AU’s Grønne Guide