Har du FollowME print i dit område?
Det har du, hvis du mødes af en loginskærm som den nedenstående på din MFP (multifunktionsprinter), der er koblet op mod en FollowMe printserver.
På AU bruger vi til medarbejdere FollowME print, en Hybrid Cloud Print FollowME løsning fra Y-soft, kaldet HCP Ysoft cloud print, i daglig tale HCP Follow-ME.
Udskrivning til FollowME sker gennem HCP FollowME printkøen på din Windows eller Mac.
Printkøen bør være tilgængelig på din PC, hvis du vel at mærke er ansat i et område, hvor HCP-FollowME er opsat på multifunktionsprinterne.
Kan du ikke finde køen på din PC/Mac, og du vel at mærke er ansat i et område, hvor HCP-FollowME er opsat på multifunktionsprinterne, så kontakt din lokale support.
Når du har printet til FollowME printkøen, kan printet afhentes ved en valgfri FollowME multifunktionsprinter (MFP).
Første gang du skal afhente print, skal dit adgangskort registreres i systemet.
Det gør du selv på FollowME multifunktionsprinteren.
Se også vejledningsplancher ved FollowME multifunktionsprinteren.
1. Scan dit kort og angiv dit AU bruger ID (AUxxxxx) og password. Kortet er nu registreret.
2. Frigiv printet ved at trykke på nedenstående ikon.
På Ricoh MFP ser den sådan ud... >>
3. Vælg det/de ønskede udskriftjobs og tryk på Print.
4. Log ud, når du har frigivet dit print.
Scan til mail og kopiering kan også udføres direkte efter login.
Hvis du ønsker at installere flere printere, gentager du ovenstående procedure.
Installerer du en printer på en PC, der ikke er i Domæne, vil du blive bedt om at angive bruger ID og password. Angiv da venligst dit UNI bruger ID i formen AU"auid"@uni.au.dk - Fx. AU229706@uni.au.dk og angiv dit password.
1. Klik på Windows "Start" (nederst til venstre på skærmen).
2. Vælg /søg efter "Devices and Printers" (På dansk: Enheder og printere).
3. Højreklik på printeren og vælg "Printing Preferences" (På dansk: Udskriftsindstillinger).
4. Marker "Secure Print" i "Output Method" og indtast User-ID og Password.
5. Klik herefter "OK"
Printeren er nu klar og vil tilbageholde alt print, til du frigiver det via printerens display. Se nedenfor, hvordan du gør det.
Følgende vejledning er til, hvad du skal gøre på printeren – ikke din computer.
Gælder for C220, C280, C360 og C650:
Gælder for C224, C2804, C364 og C654:
1. Tryk på knappen ”Menu” øverst til højre.
2. Tryk på display knappen ”Brugerbakke (Brg.bakke).
3. Vælg ”Sikker udskrift” og log på med det Secure Print ID og password, du har valgt.
4. Vælg nu det/de jobs du ønsker at udskrive og udskriv.
Gælder for C450i, C650i
1. Tryk på display knappen ”Brg.bakke" eller "Boks”.
2. Tryk på display knappen ”System".
3. Vælg ”Sikker udskrift” og log på med det Secure Print ID og password, du har valgt.
4. Vælg nu det/de jobs du ønsker at udskrive og udskriv.
1. Klik på Windows "Start" (nederst til venstre på skærmen).
2. Vælg /søg efter "Devices and Printers" (På dansk: Enheder og printere).
3. Højreklik på printeren og vælg "Printing Preferences" (På dansk: Udskriftsindstillinger).
4. Marker "Locked Print" i "Output Method" vælg "Details" og vælg "Windows Login Name" og indtast en 4-8 ciffers pin/password.
5. Klik herefter "OK"
Printeren er nu klar og vil tilbageholde alt print, til du frigiver det via printerens display. Se nedenfor, hvordan du gør det.
Følgende vejledning er til, hvad du skal gøre på printeren – ikke din computer.
Tryk på "Lynprint" (Engelsk menu: "Quick print release")
Vælg din bruger ID og indtast den pin/password du har opsat og tryk OK
Du kan nu frigive det/de jobs du har liggende
4. Marker "Secure Print" i "Job Type" og indtast valgfrit Password.
5. Klik herefter "OK".
Printeren er nu klar og vil tilbageholde alt print, til du frigiver det via printerens display. Se nedenfor, hvordan du gør det.
1. Klik på Windows "Start" (nederst til venstre på skærmen).
2. Vælg /søg efter "Control Panel" (På dansk: Kontrolpanel).
3. Vælg "View devices and Printers (På dansk: Vis Enheder og Printere).
4. Højre klik på printeren og vælg "Printing Preferences" (På dansk: Udskrifts indstillinger).
5. Marker "Secure Print" i "Job Type" og indtast valgfrit Password.
6. Klik herefter "OK". Printeren er nu klar og vil tilbageholde alt print, til du frigiver det via printerens display.
Se nedenfor, hvordan du gør det.
Hvis du har en Xerox Altalink C80XX, skal du gøre følgende på din printer.
1. For at kunne printe fra din Mac, kræver det, at Mac'en er AU managed og på enten VPN eller AU klientnet. Du skal samtidig lige sikre at du har aktiveret dine administrator rettigheder via Heimdal
2. Gå i "System Settings" og vælg "Printers & Scanners"
3. Klik på Add Printer, Scanner or Fax
4. Find den ønskede printer i oversigten og under "Use: Choose a Driver" vælger du Generic PostScript Printer. Klik på Add.
5. Printeren er hermed installeret. Ser du ikke nogle "Open Directory" printere i vinduet, vil du ikke kunne printe til en eksisterende printer, der er opsat lokalt.
Åbn et Terminal vindue og skriv:
wget munki.au.dk/public/install_au_printer.sh chmod +x install_au_printer.sh ./install_au_printer.sh
Scriptet installerer en printer med generisk driver/ppd-fil.
Hvis man vil udnytte flere options på printeren, så kan man tilføje en mere specifik ppd-fil.
Gå til Settings -> Printers -> Printer Details -> "Select from Database".
Åbn et Terminal vindue og skriv:
wget munki.au.dk/public/HCPFollowMe.sh chmod +x HCPFollowMe.sh ./HCPFollowMe.sh
Når du står ved printeren, så ser det ud som for Mac og Windows -
se ovenstående omkring "FollowME print - Mac og Windows".
Computeren skal være forbundet til AU netværk. Det virker IKKE på Eduroam uden VPN
Denne vejledning er til, hvad du skal gøre på printeren – ikke computeren.
____________________
1. Tryk på knappen Fax/Scan under displayet
2. Tryk på Display-knappen "Søg/Søgning"
3. Tast modtagerens fornavn og efternavn og tryk på display-knappen "Start Søgning"
4. Marker modtageren.
a. Hvis du vil gemme modtageren i den lokale adressebog, skal du nu trykke på
display-knappen "Registrer".
b. Marker modtager(ne) igen og tryk på display-knappen "OK"
c. Tryk nu på display-knappen "Registrer/Gem".
5. Tryk på "Start" knappen
Note: Vælg evt. oprettet Emailadresse som "One Touch / Foretrukne"... Se sidste afsnit
1. Tryk på knappen Fax/Scan under displayet
2. Tryk på display-knappen "Adresse bog"
3. Tryk på display-knappen som har første bogstav i fornavnet.
4. Vælg modtager(ne)
5. Tryk "Start" knappen
1. Tryk på knappen Fax/Scan under displayet
2. Tryk på Display-knappen "Direkte indt. "
3. Tryk på Display-knappen "E-mail"
4. Indtast Email adresse ("@" gemmer sig under "2". Tryk på display-knappen "Skift".)
5. Tryk på "Start" knappen
1. Tryk på knappen ”Funk./Tæller” til højre for displayet.
2. Vælg derefter "Display punkt 1” fire gange!
(1. One-touch..., 1. Opret one touch..., 1. Adressebog..., 1. E-mail)
3. Vælg modtager og tryk på Display-knappen "Rediger".
4. Tryk på display-knappen "pil ned" og så display-knappen "Index"
5. Marker nu display-knappen "Foretrukne" og tryk på display-knappen "OK"
6. Tryk på knappen "Funk./Tæller" til højre for displayet for at afslutte...
1. Tryk på knappen ”Menu" til højre for displayet
2. Tryk så på Display-knappen ”Funktion" til højre.
3. Vælg derefter "Display" punkt 1 fire gange!
(1. One-touch..., 1. Opret one touch..., 1. Adressebog..., 1. E-mail)
4. Vælg modtager og tryk på Display-knappen "Rediger".
5. Marker nu display-knappen "Foretrukne" og tryk på display-knappen "OK"
6. Gå nu hele vejen ud af menuerne med ”Luk/OK”.
Start altid fra forsiden: Tryk på hjem-knappen i venstre side på printeren.
1. Tryk på ”E-mail”
2. Tryk derefter på ”Ny Modtager”
3. Tilføj din E-mail og klik på Adressebogen
4. Vælg ”Opret ny kontaktperson”
5. Tryk ”OK” (eller klik på adressekortet eller E-mail feltet for at rette. Skriv evt. dit navn i det øverste felt)
E-mail kontakten er nu oprettet
1. Tryk på ”E-mail” og vælg ”Maskinens adressebog”
2. Tryk på en kontakt og vælg ”Oplysninger”
3. Tryk på stjernen til højre for brugeren – og tryk herefter ”OK”
E-mail kontakten vil herefter være opsat som favorit.
1. Tryk på ”Søg” i den lokale adressebog
2. Skift til ”Netværk” i venstre side
3. Indtast et fornavn og efternavn (f.eks. ”Thomas Ehler”) og tryk herefter på ”Søg”
4. Tryk på den ønskede modtager og vælg ”Til” eller ”Cc” for vedkommende. Tryk herefter ”OK”
Når du er færdig, så husk, at fjerne din mail fra startsiden: Tryk først på hjem-knappen og herefter på ”E-mail” knappen. Tryk herefter på din mail/navn og tryk ”Fjern”.
1. For at kunne scanne dokumenter til din, din kollegas eller en andens mail, skal du først gå ind på Email
2. Tryk på ”Manual Entry” for at skrive den mail ind du gerne vil scanne til.
Hvis den ikke automatisk popper op med det menu billede som set nedenfor, så skal du trykke på ”add Recipient” og så vil den komme frem.
3. Samme sted, som du taster den mail, du vil scanne til, kan du også vælge at tilføje mailadressen til adressebogen, så du hurtigt kan få fat i den, næste gang du vil scanne. Det gør du ved at trykke på den lille bog til højre for tekstboksen.
1. Når du har trykket på den lille bog vil du få et nyt vindue, hvor der vil stå ”Create New Contact” eller ”Add to Existing Contact”, så trykker du på ”Create New contact”.
Nu skulle du gerne have en menu hvor du kan se den mail du har indtastet for lidt siden.
2. For at tilføje mailen til Favoritbogen, så du hurtigt kan gå ind og finde den igen, trykker du på stjernen, som er markeret på billedet og trykker ”OK” i øverste højre hjørne.
(For fremtiden vil du kunne finde mailen under ”Favorites” i stedet for at bruge ”Manual Entry”)
3. Nu skulle den mail, du har indtastet/Tilføjet til Favorit, gerne stå neden under ”Add Recipient” som set på dette billede. Når du er sikker på den/de mails står der, trykker du send.