It-understøttelse er en stor del af, hvordan vi varetager mange funktioner og opgaver i det daglige, men hvad gør vi, hvis/når it-systemer og -services er utilgængelige for at sikre, at forretningen kan fortsætte...
Det er typisk for sent at tænke over det, når en nødsituation er opstået.
Aarhus Universitet har taget flere forholdsregler for at sikre, at den nødvendige it-understøttelse er tilstede, når behovet er der, men der kan ske uforudsigelig hændelser, som kan medføre, at it-systemer og -services er utilgængelig i en tidsperiode.
Ved IT-nedbrud aktiveres beredskab, der varetager den tekniske del - men for de væsentligste it-systemer og -services på Aarhus Universitet kan der være behov for lokalt at beskrive, hvordan forretningen, herunder den enkelte enhed/afdeling, kan fortsætte kritiske funktioner og forretningsgange i sådanne nødsituationer.
Der er ingen formkrav til dokumentationen, men det anbefales at overveje nedenstående i udformning af lokal procedure for forretningsberedskab.
Når it-systemerne og/eller -services igen er tilgængelig, skal overgangen ske på en forsvarlig måde, så informationer ikke går tabt. Derfor er der behov for en beskrivelse af, hvordan I som enhed/afdeling overgår fra forretningsberedskab til daglig drift.
Et forretningsberedskab skal løbende forbedres, så følg op på, hvad der fungerede, mens IT var utilgængelig, og hvor vi kan blive bedre.
Afhængig af systemklassifikation er det et krav, at der foruden risikovurdering udarbejdes en forretningsberedskabsplan:
Det anbefales tillige, at de enkelte enheder, ud fra en risikobetragtning, vurderer om det vil være formålstjenesteligt med supplerende lokale forretningsberedskabsplaner.