Fra valg til handling: Kender du din (nye) arbejdsmiljørepræsentant?

Valget til arbejdsmiljøorganisationen på AU er netop afsluttet. Både nye og erfarne medarbejdere og ledere har forpligtet sig til at bidrage til det gode arbejdsmiljø på AU de kommende år. Ved du, hvem der nu repræsenterer din enhed?

Foto: Lars Kruse

Den 1. marts indledtes den nye valgperiode for Arbejdsmiljøorganisationen på Aarhus Universitet. 194 medarbejdere er blevet valgt eller genvalgt som arbejdsmiljørepræsentanter, og de træder nu ind i arbejdsmiljøgrupper og arbejdsmiljøudvalg, hvor de i samarbejde med lokale ledere fortsætter arbejdet med at udvikle et sundt og sikkert arbejdsmiljø på AU – til gavn for os alle.

Medarbejdere og ledere udgør til sammen mere end 350 aktive medlemmer. Ud over at forebygge og håndtere lokale arbejdsmiljøproblemer, spiller Arbejdsmiljøorganisationen en central rolle i den arbejdspladsvurdering (APV), som AU gennemfører hvert 3. år – næste gang i 2025.

Ræk ud til din arbejdsmiljørepræsentant
Har du spørgsmål til arbejdsmiljøet eller ideer til forbedringer, kan du række ud til din lokale arbejdsmiljørepræsentant, som kan tage det med til drøftelse i det lokale arbejdsmiljøudvalg. Hvis du er i tvivl om, hvem der repræsenterer din enhed, kan du finde din enhed via oversigten over AU’s Arbejdsmiljøorganisation.

Fakta om arbejdsmiljøvalget 2024

• Over 350 aktive medlemmer (ledere og arbejdsmiljørepræsentanter) er engageret i arbejdsmiljøorganisationen.
  • Cirka 2/3 af arbejdsmiljørepræsentanterne er genvalgt
  • Der er valgt arbejdsmiljørepræsentanter og udpeget ledere til 47 lokale arbejdsmiljøudvalg (LAMU) på bl.a. institutter, centre og vicedirektørområder.
  • I den kommende tid mødes de forskellige arbejdsmiljøudvalg for at konstituere sig, og nyvalgte arbejdsmiljørepræsentanter samt nyligt udpegede ledere vil i løbet af foråret gennemføre den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
  • Hovedarbejdsmiljøudvalget inviterer medlemmer af AU’s arbejdsmiljøorganisation til temadag om arbejdsmiljø den 22. april.