▪ Styrkelse og opkvalificering af arbejdsmiljøorganisationen på AU
▪ Videndeling, erfaringsudveksling og netværksdannelse på tværs
▪ Bidrage til at gøre AU til en endnu bedre arbejdsplads
9.30 - 10.00
Ankomst, morgenmad og udlevering af navneskilte
10.00 - 10.15
Velkommen v/rektor Brian Bech Nielsen
10.15 – 10.20
Praktisk information om dagen
10.20 – 11.05
”Brug fremtiden til din fordel”
Et oplæg om generationer v/ Henrik Good Hovgaard, partner i Universal Futurist
11.05 – 11.30
Gruppedrøftelse af oplæg
Deltagerne drøfter formiddagens emne og formulerer spørgsmål til Brian Bech Nielsen og Henrik Good Hovgaard
11.30 – 11.40
Plenumdrøftelse
Brian Bech Nielsen og Henrik Good Hovgaard taler med salen med udgangspunkt i spørgsmål og kommentarer fra grupperne
11.40 – 11.45
Praktisk information om frokost og workshops
11.45 – 12.20
Fælles frokost og fortsat samtale ved bordene
12.20 – 12.30
Transit til workshop 1
12.30 – 13.40
Workshop 1 - vælg mellem:
1. Kemisk risikovurdering: Keep it simple!
2. Den hybride arbejdsplads
3. Forskellige kulturer på arbejdspladsen
4. Digitalisering og arbejdsmiljø
5. Mikroforandringer på arbejdspladsen
13.40 – 14.05
Pause - og transit til workshop 2
14.05 – 15.15
Workshop 2 - vælg mellem:
1. Kemisk risikovurdering: Keep it simple!
2. Den hybride arbejdsplads
3. Forskellige kulturer på arbejdspladsen
4. Digitalisering og arbejdsmiljø
5. Mikroforandringer på arbejdspladsen
v/ Henrik Good Hovgaard, partner i Universal Futurist.
Flere generationer kommer til at arbejde sammen i fremtiden, og det kan skabe et kultursammenstød. Men det kan også åbne for nye måder at samarbejde på og skabe et endnu bedre arbejdsmiljø og en bedre kultur.
I dette oplæg vil du få demonstreret, hvordan vi alle ved hjælp af vores "fremtidssans" bedre opnår indsigt i forskellige generationers ønsker og behov uden at putte mennesker i foruddefinerede kasser.
Oplægget vil indeholde konkrete teknikker til at se spillebanen for fremtiden: Hvad er de gamle regler versus de nye regler for arbejdsmiljøet? Derudover vil vi arbejde med modellen “en guide til brobygning mellem generationerne”, som sammenfatter drivere, karakteristika og kendetegn for de forskellige generationer.
Glæd dig: Det bliver visuelt, underholdende og provokerende med et par gode hands-on tricks til, hvordan du bruger fremtiden til din fordel.
v/ Peter Hald, sikkerhedsleder på Institut for Kemi, og Cathrin Guldager Sørensen, sikkerhedsrådgiver for AU.
"Kemisk risikovurdering" bliver i mange sammenhænge gjort til noget stort og kompliceret. Det er det ikke!
I denne workshop vil du:
Workshoppen vil dels rumme inspirationsoplæg og dels drøftelser blandt deltagerne.
Workshoppen er til dig, der har interesse for eller arbejder med kemikalier, og som skal foretage kemiske risikovurderinger.
Aktivitetsbaseret indretning og distancearbejde
v/ Eva Bjerrum, Distinguished Organisation Analyst, Alexandra Instituttet.
Den hybride arbejdsplads tager for alvor fart i disse år. Det giver nogle nye muligheder i arbejdslivet, samtidigt med at det udfordrer sammenhængskraften - både på offentlige og private arbejdspladser.
Hvorfor indføre en hybrid arbejdsplads? Ønsker vi at bruge kontormiljøerne på en anden måde, fordi vi arbejder mere på distancen? Er det for at styrke samarbejdet? Er det for bedre at kunne rekruttere medarbejdere? Eller er det for at skabe større trivsel og jobtilfredshed?
Bevidsthed om, hvorfor vi indfører den hybride arbejdsplads, og hvordan vi gør det, kan have afgørende betydning for, om vi lykkes med formålet. Har man ikke gjort sig klart, hvilken hybrid arbejdsplads, man gerne vil skabe, kan man ende der, hvor en hybrid arbejdsplads bliver en meget fragmenteret arbejdsplads.
På workshoppen gennemgås trends, cases med aktivitetsbaseret indretning, distancearbejde, hybride møder m.m. Formålet er både at berøre de væsentligste temaer og give nogle bud på, hvad der giver trivsel i det hybride arbejdsliv.
Workshoppen vil dels rumme inspirationsoplæg, dels drøftelser blandt deltagerne og lejlighed til at spørgsmål
v/ Lisa Topelmann-Weder, Senior Mobility Consultant International Staff Office, AU HR.
Der er 85 forskellige kulturer blandt AU-ansatte. Vi er dermed en kulturelt mangfoldig arbejdsplads.
Målet med denne workshop er at
Workshoppen vil rumme inspirationsoplæg samt drøftelser blandt deltagerne. Der vil være god tid til borddiskussioner om individuelle erfaringer og eksempler.
Vi vil sætte fokus på, hvorfor opmærksomhed på kulturforskelle er vigtigt – og vise, at det kræver en indsats fra alle at skabe en rummelig og inkluderende arbejdskultur, hvor alle føler, de hører til.
Denne workshop vil foregå på en blanding af dansk og engelsk.
Hvad taler vi om? Og hvad kan arbejdsmiljøorganisationen gøre?
v/ Mads Kristoffer Lund, projektleder, BFA Velfærd & Offentlig administration.
Digitalisering af arbejdspladsen handler ikke kun om konkrete digitale redskaber eller metoder, men også om den forandringsproces vi befinder os i, når ny teknologi finder vej til arbejdspladsen og påvirker den måde, vi arbejder på.
Digitalisering er ikke i sig selv hverken godt eller skidt for arbejdsmiljøet. Men digitaliseringen påvirker det. Den kan både gøre opgaver lettere og mere bøvlede. Den kan også flytte rundt på opgaver, så nogle medarbejdere skal gøre noget andet, end de gjorde før. Derfor kan digitalisering også påvirke organiseringen af arbejdet. Og det kræver opmærksomhed på de rammer, nye digitale teknologier vælges inden for, og måden de implementeres på.
I denne workshop retter vi fokus på, hvad digitaliseringen gør ved arbejdsmiljøet, og hvordan arbejdsmiljøorganisationen kan medvirke til, at arbejdspladsen får et sprog for det.
Vi undersøger, hvilke roller og opgaver arbejdsmiljøorganisationen får, når nye digitale teknologier finder vej til arbejdspladsen.
Workshoppen vil veksle mellem inspirationsoplæg, refleksion og deltagerdialog.
Præsentationsdelen af workshoppen tager afsæt i BrancheFællesskaberne for Arbejdsmiljø (BFA)’s materialer om digitalisering, ny teknologi og arbejdsmiljø: www.godtarbejdsmiljo.dk/digitalisering
v/ Signe Bruskin, Ph.d. og forfatter til bogen "Mikroforandringer - et medarbejderblik på organisationsforandringer".
De fleste arbejdspladser oplever masser af forandringer. Det gælder også Aarhus Universitet. Typisk er fokus på de store, strategiske forandringer, men kigger vi på trivslen og arbejdsmiljøet blandt medarbejdere, er det ofte de små nære forandringer – mikroforandringerne - der påvirker mest. Det kan f.eks. være nyt IT-system, flytning til nyt kontor, ændringer i kaffeordningen eller ny leder. Typisk ser forandringerne små ud på papiret, men de kan føles store og radikale for de berørte medarbejdere.
Denne workshop handler netop om mikroforandringer. Du vil blive klogere på, hvad mikroforandringer er, hvordan de påvirker vores trivsel, og ikke mindst hvordan vi kan arbejde med dem i praksis. Der gemmer sig nemlig et stort potentiale i at arbejde med mikroforandringer, når det handler om at skabe et godt arbejdsmiljø - bl.a. ved at arbejde med mikrohandlinger.
Workshoppen vil være en kombination af inspirationsoplæg og gruppeøvelser.
I forbindelse med afvikling af temadagen søger vi så vidt muligt at støtte op om AU’s klimastrategi.