Prøvestrategi

Denne prøvestrategi er generisk for AU-projekter, der skal anskaffe og implementere it-systemer i AU. Den retter sig mod udbud og kontraktuelt aftalt samarbejde med leverandører af it-systemer og beskriver AU’s tilgang til afprøvning (modtagekontrol) af leverandørens leverancer i både det kommende implementeringsprojekt og i den efterfølgende forvaltning. Fokus for strategien er afprøvning af anskaffede systemer. 

Prøvestrategien definerer således AU’s overordnede krav til rammerne for både selve det generiske prøveprogram og for samarbejdet med leverandøren herom. Rammer og samarbejde aftales endeligt med leverandøren i udbudsprocessens afsluttende kontraktfase.

Som grundlag for udbud og aftaleindgåelse i fbm it-projekter anvender AU SKI’s og digitaliseringsstyrelsens standardkontrakter. Disse kontrakter udstikker indhold og form på en sådan kontrakt mellem en offentlig kunde (AU) og en leverandør. Kontrakten adresserer både AU’s krav til det kommende produkt og AU’s krav til det samarbejde, som AU og leverandøren skal have om implementering af produktet og den efterfølgende forvaltning af det. Denne generiske prøvestrategi er udarbejdet med udgangspunkt i K02-standardkontraktens prøveprogram.

Et væsentligt afsnit i standardkontrakten er afsnit 8, der adresserer afprøvning og samarbejdet her omkring (test af leverandørens leverancer).

Det bemærkes, at denne prøvestrategi suppleres af AU’s teststrategi for IT-implementeringsprojekter. Den prøvestrategi, der aftales med leverandøren i udbudsprocessens afsluttende kontraktfase, skal således alignes med denne it-implementeringsteststrategi.

Leverandøren udarbejder en specifik prøvestrategi, der kommer til at indgå som en del af tilbudsmaterialet, og som, inklusiv eventuelle tilpasninger i forbindelse med aftaleindgåelsen, skal godkendes af AU.

Prøvestrategien adresserer afprøvning af indkøbte produkter. Et produkt kan være af flere varianter:

  • Ren SaaS-standard produkt (’indkøb af licenser’, som f.eks. MS Office 365 – prøvestrategien anvendes ikke)
  • SaaS - som en del af et nationalt eller tværinstitutionelt program. I denne situation vil denne prøvestrategi skulle tilpasses og balanceres med den nationale/tværinstitutionelle programs prøvestrategi.
  • SaaS - tilpasset til AU (konfigurering, videreudvikling af funktionalitet og/eller integrationer, migrering i fbm SaaS-løsning …) Prøvestrategi anvendes.
  • Udvikling til AU fra leverandør. Prøvestrategi anvendes.

Forudsætninger

Det er en forudsætning for en succesfuld anvendelse af prøvestrategien, at kravene til det kommende produkt er defineret klart og testbart. Dette gælder inden for alle opgavetyper, så som udvikling (funktionalitet / non-funktionalitet), migrering, konfigurering, integrationsudvikling, compliance, mv.

Generelle principper bag AU's prøvestrategi

AU arbejder ud fra nedenstående generelle principper i tilgang til prøver og test.

  • AU's tilgang til testplanlægning og test er baseret på en systematisk risikovurdering mhp at sikre, at komponenter og systemer med høj risiko får høj testdækning.
  • Omend test er en integreret del af processerne, er behovet for testomfang forskelligt fra opgave til opgave – og indsatsen skal stå mål med det konkrete behov.
  • Vi anvender både statisk og dynamisk test.
  • Vi ønsker så høj en grad af testautomatisering som muligt.
  • Planlægningen af testaktiviteterne sker sammen med planlægningen af øvrige aktiviteter ved projektstart. Test er således en del af planen fra start.
  • Vi ønsker at følge princippet om tidlig statisk test for at sikre det bedste grundlag for udvikling og dynamisk test.
  • De lavere niveauer af den samlede test (komponent- og komponentintegrationstest) skal adressere tidlig dynamisk test, således at så megen test som muligt kan forberedes og gennemføres tidligt og isoleret – afkoblet fra andre, senere og mere integrerede tests (systemtest, systemintegrationstest og accepttest). Drivers og stubbe/mocks kan anvendes.
  • Da en test skal efterprøve, om en given leverance lever op til den aftalte kvalitet, betyder det, at der skal være et testbart kravgrundlag at designe og gennemføre testen på. Er dette ikke tilfældet, skal der planlægges med at lave en tilstrækkelig modning af kravgrundlaget.
  • Mhp at sikre tilstrækkelig og dækkende test designer vi testcases og identificerer test data, der dækker både positiv og negativ test.
  • Test skal i videst muligt omfang være objektiv, og derfor tilstræbes det, at testen planlægges og gennemføres af personer, der er forskellige fra dem, der har produceret det, der skal testes.
  • De dokumenter, artefakter, test designs og testscripts, der skabes i fbm testen og som skal overdrages til drift/-forvaltning efterfølgende, designes på en måde, der gør dem anvendelige til fremtidig brug.

AU anlægger et helhedssyn på testarbejdet for at kunne understøtte komplet og effektiv test. AU's testproces, som er baseret på den internationale standard, ISTQB (International Software Testing Qualifications Board), omfatter derfor det samlede testforløb:

  • Testplanlægning og kontrol

  • Testanalyse og design

  • Implementering og afvikling af test

  • Evaluering af udgangskriterier og rapportering

  • Testlukningsaktiviteter

Denne testproces er foldet ud i afsnittet Drejebog.

AU forventer, at Leverandørens prøvestrategi ligeledes er baseret på en kravsbaseret strategi i kombination med en risikobaseret strategi. For at sikre en korrekt prøvestrategi på AU forventes det, at der er gennemført en produktrisikoanalyse af standardleverancen med input fra AU og andre interessenter. Det betyder, at leverandøren i sin prøvestrategi eller løsningsbeskrivelse har beskrevet sin testtilgang, hvad angår risikostyring, testdækning, prioritering, sporbarhed, inddragelse af AU samt evt. inddraget erfaring vedr. gennemførelse af produktrisikoanalyser fra andre kunder. 

De generelle principper for prøveprogrammet gælder for alle prøvetyper, medmindre andet er specificeret. 

I forhold til AU vil det være leverandørens test manager der sammen med AU's test manager, har det overordnede ansvar for, at alle aktiviteter i det specifikke prøveprogram planlægges, igangsættes og afvikles til tiden, og dermed forestår al planlægning, opfølgning, rapportering mv. omkring afviklingen af prøver. En prøve skal gennemføres under forhold, der i videst muligt omfang svarer til en normal driftssituation.

Det påhviler leverandøren at dokumentere det, såfremt eventuelle afvigelser mellem drift og det aktuelle testmiljø ikke er relevant for den aktuelle prøve.

Prøveprogram

Dette afsnit beskriver de krav til prøveprogrammet, som AU har. 

Opgavetyper og prøvetyper

De væsentligste opgavetyper er:

  1. Udvikling (tilpasning af standardsystem)
  2. Integrationsudvikling
  3. Migrering
  4. Konfigurering.

Det beskrevne prøveprogram er gældende for enhver leverance fra leverandøren, uanset den opgavetype, der ligger til grund.

Med mindre andet er angivet, sker afprøvning af leverancer i model af de generiske prøvetyper, som standardkontrakten for K02, Længerevarende it-projekter, udstikker -  og suppleret med Demonstrationsprøve, som er en AU tilretning. Digitaliseringsstyrelsens vejledning til K02's prøveprogram ses her:  https://digst.dk/media/12790/endelig-bilag-og-vejledning-k02-doc.docx

Det drejer sig om nedenstående, og hver af prøvetyperne er udfoldet som bilag til denne prøvestrategi.

Demonstrationsprøve

Fabriksprøven

Installationsprøven

Delleveranceprøven

Overtagelsesprøven

Driftsprøven

Klik på den enkelte prøvetype i listen ovenfor for at se en beskrivelse af den.

Roller og ansvar i forbindelse med gennemførelsen af den enkelte prøvetype fremgår af prøveoversigten nederst på denne side.

Det bemærkes, at der kan være særlige prøver og godkendelsesprocedurer for tilknyttede ydelser. 

Initiel afprøvning

Allerede i forbindelse med afklaringsfasen kan det være relevant at sikre en fyldestegørende demonstration af, at den indkøbte løsning faktisk kan forventes at leve op til de fremsatte krav. Dette kan ske i form af en demonstrationsprøve. Optimalt set sikres dette allerede inden kontraktindgåelsen ved en demonstration, som i sagens natur ikke kan være en prøve.

Leverandørens interne tests

For en leverance indenfor enhver opgavetype har leverandøren ansvaret for at verificere denne med testtyper, der er hjemhørende på komponent- (unit-), komponentintegrations- og systemniveau. Det objektive vidnesbyrd på leverandørens interne tests på disse niveauer er resultatet af den fabriksprøve, som leverandøren designer, planlægger, gennemfører, evt sammen med AU, og dokumenterer og rapporterer, så AU har grundlaget på plads for at vurdere om resultatet kan godkendes. Det bør være kontraktuelt aftalt, at AU har indblik i leverandørens testrapporter på de ovennævnte testniveauer.

AUs modtagekontrol

AU's efterfølgende modtagekontrol af enhver leverance vil omfatte testtyper, der er hjemhørende på accepttestniveau. Disse testtyper er struktureret i prøvetyperne:

  • Installationsprøve
  • Delleveranceprøve
  • Er der tale om en samlet release, planlægges og gennemføres endvidere Overtagelsesprøven og Driftsprøven.

Prøvetyperne

Den enkelte prøvetype er herunder kort beskrevet ved nøgleparametre. For yderligere beskrivelse, klik på prøvetypen i listen ovenfor.

Prøvetype

Adresserer Fokus

Hovedansvar

Udførende

Miljø

Testniveau

Testtyper 

Demonstrationsprøve

Det fulde standardsystem Demonstrerer at den tilbudte løsning har de funktioner og egenskaber, som AU har stillet krav om. 

Leverandør

Leverandør

Leverandørs

Accept

Funktionel test

Non-funktionelt test

Fabriksprøve

Den enkelte delleverance Afprøvning af løsningens funktionalitet i leverandørens eget miljø.
Udgør leverandørens afsluttende afprøvning af egen udvikling og opsætning af leverancen, inden denne frigives til det videre aftalte prøveprogram hos AU

Leverandør

Leverandør

Leverandørs

System

Funktionel test 
Non-funktionel test
 

Installationsprøve

Den enkelte delleverance

Afprøvning af, om det anskaffede system, eventuelt tilknyttede integrationer og et repræsentativt sample af migrerede data samt eventuelt udstyr, kan installeres i funktionsdygtig og konfigurérbar stand ved hjælp af leverandørens installationsvejledninger

Leverandør

Leverandør (SaaS)/AU

AU’s testmiljø

System

Review og test af  installationsvejledning

Test af drifts- og forvaltningsparathed

Datamigrering

Delleveranceprøve

Den enkelte delleverance

Delleveranceprøven måler på, om krav til funktionalitet og/eller krav på det non-funktionelle område er opfyldt for en delleverance.

AU/Leverandør

AU/Leverandør

AU’s testmiljø

System 

Funktionstest (E2E)
Brugervenlighedstest
Systemintegrationstest 
Migreringstest
Review af dokumentation
Test af drifts-/forvaltningsparathed

Udvalgte servicemål kan afprøves

Overtagelsesprøve

Den fulde leverance Den samlede overtagelsesprøve skal måle på, om krav til funktionalitet og krav på det non-funktionelle område som helhed er opfyldt sammenholdt med de aftalte krav, herunder at systemet kan anvendes i de involverede arbejdsprocesser og systemet er forberedt for og klar til idriftsættelse.

AU/Leverandør

AU/Leverandør

AU’s testmiljø

Accept

User Acceptance Test (UAT)
Brugervenlighedstest
Systemintegrationstest
Review af dokumentation
Test af drifts-/forvaltningsparathed
Migreringstest
Udvalgte servicemål kan afprøves

Driftsprøve

Den fulde leverance

Under driftsprøven afprøves aftalte servicemål.

Driftsprøven måler på drifts- og supporteffektivitet og svartider for løsningen i driftsmiljøet (AU's produktionsmiljø) over en aftalt periode, mens leverancen anvendes. 

Resultatet af målingerne holdes op mod de specificerede servicemål og andre relevante kontraktdele, og den organisatoriske systemforvaltningsenhed tager teten på systemforvaltningsopgaverne.

Bemærk, at såfremt det er aftalt, at kunden kan ibrugtage en delleverance, gennemføres der tillige en driftsprøve af den godkendte delleverance

AU/Leverandør

AU/Leverandør

AU’s produktions

Accept  Operational acceptance test (OAT)

Leverandørens prøvestrategi

Krav ID

Beskrivelse

Afp 1 Som en del af tilbudsgivningen udarbejder (eller vedlægger) leverandøren en prøvestrategi, der både deklarerer leverandørens tilgang til egne tests i egen organisation, men også deklarerer leverandørens tilgang til prøveprogrammet i det kommende implementeringsprojekt.
Afp 2 Leverandørens prøvestrategi skal adressere de punkter, der er listet herunder.
Afp 3 Prøvestrategien skal godkendes af AU

Prøvestrategi template

Overskrift

Beskrivelse

Generelt om afprøvninger I dette afsnit beskriver leverandøren sin generelle tilgang til test, metoder, testtyper, testproces, metrikker samt sikring af sporbarhed. Ligeledes beskriver leverandøren  sin generelle tilgang til den prøvestrategi, som AU benytter.

Prøveprogram

I dette afsnit beskriver leverandøren, hvorledes AUs specifikke prøveprogram (alle eller udvalgte dele af de fem afprøvningstyper) sikres udmøntet. 
Drejebog

I dette afsnit beskriver leverandøren drejebogen, som indeholder alle de opgaver, som skal gennemføres i forbindelse med afprøvning af leverandørens leverancer. Drejebøgerne skal for hver af de afprøvninger, der er defineret i afprøvningsprogrammet, i detaljer beskrive gennemløbet af afprøvningerne. 

Miljøer til afprøvning

I dette afsnit beskriver leverandøren overordnet, hvilke afprøvnings-miljøer med hvilke bestykninger, der skal sikres hos både leverandøren og hos AU til den fælles afvikling af de involverede prøvetyper i projektet. De konkrete miljøer skal fremgå af bilag x. 

Det er et krav, at leverandøren har funktionsadskilte miljøer til hhv udvikling, test og produktion. 

Data til afprøvning

I dette afsnit beskriver leverandøren, hvorledes nødvendige og korrekte data til afprøvningerne sikres. Stubbe og drivers anvendes efter behov.

Leverandøren beskriver også mulighed for pseudonomiserede data og indlæsning af data i løsningen.

Det er i udgangspunktet AU, der leverer testdata til prøveafviklingen i de involverede prøvetyper. 

Såfremt det aftales, at leverandøren selv i specifikke situationer har ansvaret for at levere prøvedata, har AU mulighed for at bede om få disse prøvedata udleveret. 

Test design / Test cases

I dette afsnit beskriver leverandøren sin analyse- og design for de prøvetyper, som leverandøren har ansvaret for at udarbejde test cases til. Leverandøren sikrer med processen, at  AU reviewer test casene og har muligheden for enten selv at supplere med flere testcases, detaljere dem eller bede leverandøren om dette.

Test cases dokumenteres med formål, forudsætninger, trin til gennemløb, data, forventet resultat og med angivelse af sporbarhed til krav og/eller risici under test.

Tidsfrister for, hvornår testcases skal leveres til AU for godkendelse samt tidsfrist for godkendelse beskrives. 
 

Test cases overdrages til AU til kommende forvaltning / regressionstest.

Test værktøjer

I dette afsnit beskriver leverandøren, hvorledes denne sikrer sporbarhed mellem krav og test cases og eventuelt risici, mellem tidsplaner og test fremdrift, mellem forventet resultat og faktisk resultat samt overblik over konstaterede fejl og deres status.

Test styring og fejlrapportering
AU anvender Azure Test Plans og Azure Devops til teststyring og fejlrapportering. Leverandøren beskriver, hvorvidt denne kan integrere til dette værktøj, eller denne har en alternativ løsning, der opfylder samme behov.

Automatiserede tests
Leverandøren beskriver endvidere, hvorledes dennes test automatiseringsværktøjer og -scripts til opsætning og afvikling af automatiserede tests kan overdrages og stilles til rådighed for AU gennem og efter projektforløbet i forbindelse med forvaltning.

Prøveafvikling og håndtering af fejl og ændringer I dette afsnit beskriver leverandøren, hvorledes denne sikrer, at afprøvninger gennemføres inden for de rammer, der er udstukket i beskrivelsen af den enkelte prøvetype.

Evt konstaterede og dokumenterede fejl udredes, rettes og gentestes af leverandøren i dennes deklarerede processer og miljøer. De allerede reviewede og godkendte test cases genanvendes, evt suppleret med test cases, der specifikt adresserer de rettede fejl.

Leverandøren beskriver sin proces for håndtering af fejl og ændringsanmodninger – både i forbindelse med afvikling af test i forbindelse med leverancer i AU’s anskaffelsesprojekt, men også i forbindelse med den efterfølgende forvaltning. Herunder har leverandøren beskrevet, hvorledes denne, i samarbejde med AU, sikrer, at AU har tid og mulighed for egne nødvendige gentests inden for den afsatte afprøvningsperiode.

Fejl fra en given afprøvning skal være udbedret inden næste prøve påbegyndes. Alternativt skal AU have godkendt en plan herfor.

Se afsnit Fejlkategorisering.

Regressionstests

Når fejl er udbedrede, er det væsentligt at genteste for disse fejl, men det er ligeledes vigtigt at sikre sig, at der ikke er indtruffet nye fejl i forbindelse med fejlretningen.

I dette afsnit beskriver leverandøren sin tilgang til regressionstest, herunder hvordan test cases hertil opbygges, beskrives og vedligeholdes. Automatiseringsgraden af regressionstests, deres dækning og fokus skal også beskrives.

Endvidere skal leverandøren beskrive, hvorledes denne vil bistå AU med at etablere regressionstestsuiter til AU’s interne brug.

Løbende rapportering i prøveforløbet

I forbindelse med afvikling af en prøve rapporterer den part, der har ansvaret for afviklingen (leverandør eller AU), løbende testresultaterne, herunder de fejl og problemer, der identificeres. AU’s rapportering sker i AU’s teststyringsværktøj mhp overblik over prøveresultater og fremdrift på prøveafviklingen, samt overblik over antal fejl, fordeling på fejlkategori og fremdrift på fejlrettelser.

Leverandøren beskriver i sin prøvestrategi, hvorledes denne sikrer de samme overblik. Hvis muligt sker dette ligeledes i AU’s teststyringsværktøj.

Samlet rapportering af et prøveforløb

Den hovedansvarlige for en prøve (leverandør eller AU) udarbejder en prøverapport, der samlet rapporterer på prøveresultatet med angivelse af eventuelle konstaterede fejl. For så vidt angår driftsprøven, udarbejder AU rapporten i forbindelse med driftsprøvens gennemførelse, medmindre Leverandøren skal varetage driften. I så fald udarbejder Leverandøren rapporten.

Se krav til prøverapport.

Konfigurationsstyring af testware

I dette afsnit skal leverandøren beskrive sin konfigurationsstyring af testware (testscrips, testcases og testdata, testmiljø), herunder versionsstyring, konfigurationskontrol, sporing og rapportering samt testdokumentation.

Release management på testmiljøer I dette afsnit skal leverandøren beskrive, hvordan leverandøren håndterer release management på testmiljøerne, hvilket inkluderer planlægning af testmiljø-releases, miljøkonfiguration, dokumentation, overvågning og vedligeholdelse 
Organisation, roller og ansvar I dette afsnit skal leverandøren beskrive hvilke organisationer (AU, leverandør, eventuelle 3. parts leverandører), som indgår i prøverne. Leverandøren skal tilsvarende beskrive hvilke roller, der skal indgå i prøverne fra hver organisation samt deres ansvar.
Risikoanalyse og risikostyring I dette afsnit skal leverandøren beskrive, hvordan risikoanalyse og risikostyring håndteres, herunder identifikation, vurdering og styring af risici, og hvordan disse processer dokumenteres.
Godkendelse af prøver 

I dette afsnit beskriver leverandøren, hvorledes denne sikrer grundlaget for og proces omkring godkendelse af en prøve. Resultatet af en prøve kan godkendes, når prøvens acceptkriterier er opfyldt. AU skal give skriftlig meddelelse om, hvorvidt prøven kan godkendes. Kan prøven ikke godkendes, skal AU senest 10 arbejdsdage efter prøvens afslutning give leverandøren skriftlig meddelelse om årsagen til den manglende godkendelse. Såfremt AU ikke giver meddelelse om prøvens godkendelse inden for 10 arbejdsdage, anser leverandøren prøven for godkendt.

AU kan godkende prøver, selvom der er kendte fejl i leverancen. Se fejlkategorier. Og håndteringen af disse.

Godkendelse af leverandørens prøvestrategi

Leverandørens prøveplaner

For enhver afprøvning skal der udarbejdes en prøveplan. Prøveplanen udarbejdes af den part, der har hovedansvaret for den konkrete afprøvning - leverandøren eller AU. Såfremt andre har ansvaret for den specifikke opgaver under afprøvningen, skal det beskrives i prøveplanen.

Prøveplanen skal adressere de punkter, der er listet herunder i prøveplan-templaten.

Leverandørens prøveplaner skal godkendes af AU. Der er dog ikke krav om, at AU's prøveplaner godkendes af leverandøren - dog skal de koordineres og afstemmes med leverandøren.

Rammer for prøveplaner

AU skal have prøveplanen til godkendelse senest 10 dage før afprøvningens start, og skal senest 5 dage før afprøvningens start godkende prøveplanen skriftligt.

Hvis AU ikke kan godkender prøveplanen:  AU skal angive årsagerne hertil skriftligt og om muligt tydeligt angive hvilke forbedringer, der anses nødvendige for Leverandøren til at kunne opnå godkendelse af prøveplanen. Leverandøren skal herefter udarbejde en ny så hurtigt som muligt og genfremsætte til godkendelse ved Kunden.

Krav ID

Beskrivelse

Afp 1 For enhver test i en afprøvning skal der udarbejdes en prøveplan
Afp 2 Prøveplanen udarbejdes af den part, der har hovedansvaret for den konkrete afprøvning - leverandøren eller AU. Såfremt andre har ansvaret for den konkrete afprøvning, fremgår dette af prøveplanen.
Afp 3 Prøveplanen skal godkendes af AU, såfremt den er udarbejdet af leverandøren eller tredjepart.

Prøveplans-template

Overskrift

Beskrivelse

Scope Genstanden for denne prøveplan er [testtype). Testgrundlaget for testen er henvisning til designgrundlag.
Afprøvningsplanen adresserer alle aktiviteter i planlægningen, testdesignet, testeksekveringen, opfølgningen og rapporteringen.
Ansvarlig for afprøvningen Leverandør / tredjepart 
Forudsætninger og afhængigheder Såfremt der er forudsætninger for afprøvningens gennemførelse, skal de anføres. Ligeledes beskrives eventuelle afhængigheder.
Afprøvningstilgang Afprøvningstilgang er jf. prøvestrategien. Er der afvigelser for den specifikke afprøvning, skal de fremgå her
Ressourcer

Anfør de specifikke ressourcer til denne afprøvning:

Rolle

AU/Leverandør

Person

Funktion

Gerne med navn Ansvarlig for .... 
Tidsplan

Detaljeret tidsplan for afprøvningen med angivelse af aktiviteter og start- og sluttidspunkt:

Detailtidsplan for: 
Version under test:

Aktivitet

Starttidspunkt

Sluttidspunkt

Leverance

Testværktøjer

Her beskrives, hvorvidt afprøvningen udføres manuelt eller automatisk og vha hvilke testværktøjer.

Ligeledes beskrives værktøjet til test styring, såfremt det adskiller sig fra det, der er anført i prøvestrategien.

Nedenstående er et eksempel:

Værktøj

Anvendelse

Test management 
Testmiljø Her beskriver leverandøren det/de testmiljø(er), prøven skal afvikles på, dets bestykning, versionering, adgange og andre forhold, som har betydning for prøvens gennemførelse.
Testdata Her beskriver leverandøren forventet behov for testdata, kilderne til testdataene, herunder AUs eventuelle involvering i levering af testdata, omfanget af testdataene, typer af data, datakvaliteten, datafortrolighed og beskyttelse. Det beskrives desuden, hvorvidt der planlægges med syntetiske, anonymiserede eller pseudonomiserede data samt hvordan testdata bringes til anvendelse i produktet.
Indgangs-, udgangs-, suspensions- og genoptagelseskriterier

Indgangs-, udgangs-, suspensions- og genoptagelseskriterier. Er der særlige forhold om denne prøve, tilføjes de her.

Godkendelseskriterier

Specifikke godkendelseskriterier for den konkrete afprøvning, som afviger fra den generelle kriterier, fremgår her.

Testcases til eksekvering

Her henviser leverandøren til de testcases, der er planlagt til afvikling i testen:

Indsæt gerne henvisning til filter fra Zephyr/JIRA, der indeholder alle planlagte testcases - eller henvis konkret på anden måde

Drejebog for afprøvning og fejlrapportering Her beskriver leverandøren meget konkret drejebogen for, hvorledes prøven gribes an, trin-for-trin for selve afprøvningen og for fejlrapportering.
Fejlhåndtering og gentest Er der særlige forhold om denne test, tilføjes de her.
Risici Indsæt eventuelle risici og mitigerende handlinger, som er forbundet med denne specifikke test.
Godkendelse Det anføres, hvem der har godkendt prøveplanen og hvornår.

Drejebog

Dette afsnit beskriver AU's tilgang til en drejebog for prøverne og sætter drejebogen ind i AU's test- og kvalitetssikringskontekst.

Definition

Leverandøren har til opgave at tilrettelægge og udarbejde drejebog for hver enkelt prøve. Drejebogen beskriver alle de opgaver, som skal gennemføres i forbindelse med afvikling af afprøvningen af leverandørens leverancer. Drejebøgerne skal for hver af de afprøvninger, der er defineret i det specifikke prøveprogram, i detaljer beskrive gennemløbet af prøveafviklingen. Beskrivelsen skal også omfatte de eventuelle forudsætninger, der skal være opfyldt for, at den pågældende afprøvning kan gennemføres, herunder hvilken dokumentation der skal foreligge, og beskrive de godkendelses-/acceptkriterier, der er kontraktligt aftalt mellem leverandør og kunde.

Nærmere indhold i prøveprocessens hovedaktiviteter

Prøveprocessen ser for enhver instans af enhver prøvetype ud som beskrevet herunder (ISTQB).

Projektmodel fase: Gennemførelse (AKtiviteterne sker iterativt)

Prøveproces fase: Prøveplanlægning og -kontrol

Prøveaktivitet Hovedansvarlig rolle
(Andre roller kan involveres)
Kommentar
Prøveplan for det samlede prøveforløb. Leverandør

Det samlede projekt:
Prøveplanen initieres nu. Den er en levende plan, der holdes ajour hele vejen gennem kontaktforløbet

Det skal af prøveplanen fremgå, hvilke opgavetyper projektet omfatter.

Prøveplanen godkendes af AU

Ressourcesikring af afprøvningsorganisation Leverandør og AU Det samlede projekt og den enkelte afprøvning
Sikring af rollerne test manager, testkoordinatorer, testere, miljøansvarlig, udviklere til test i udviklingsforløbet
Gennemførelse af produktrisikoanalyse på de samlede leverancer Leverandør med input fra AU

Det samlede projekt:
Denne overordnede produktrisikoananlyse danner grundlag for prøveplanen. Resultatet af risikoanalysen kan give tilbageløb til prøvestrategien - og den danner grundlag for genbesøg og yderligere detaljering i forbindelse med design af den enkelte afprøvning

Sikring af opfølgning på fremdrift af prøveaktiviteter Leverandør Det samlede projekt og den enkelte afprøvning
Sikring af dataindsamling på de besluttede metrikker som grundlag for opfølgningen
Løbende koordinering mellem projektleder og test manager om status på og planer for prøveaktiviteterne Leverandør og AU  Det samlede projekt og den enkelte afprøvning
Til brug for realistisk planlægning og som grundlag for rapportering til styregruppen om produktkvaliteten og planstatus
 
Planlægning af den enkelte afprøvning (afprøvningsplaner) Leverandør Pr afprøvning for hhv udvikling, integrationsudvikling, migrering, konfigurering, andet
Klargøring til opfølgning på fremdriften af den enkelte afprøvning Leverandør Pr afprøvning for hhv udvikling, integrationsudvikling, migrering, konfigurering, andet

Prøveproces fase: Testanalyse og -design

Prøveaktivitet

Hovedansvarlig rolle
(Andre roller kan involveres)

Kommentar

Analyse af testgrundlag (herunder sikring af acceptkriterier som grundlag for testcase design) Leverandør Pr afprøvning for hhv udvikling, integrationsudvikling, migrering, konfigurering, andet
Identifikation af de overordnede krav til miljøer og data til afprøvningen Leverandør Hhv udvikling, integrationsudvikling migrering, konfigurering andet
Pr leverancetype: udarbejdelse af det detaljerede testdesign i test cases Leverandør Pr afprøvning for hhv udvikling, integrationsudvikling, migrering, konfigurering, andet
Identifikation og klargøring af data til de udarbejdede test cases Leverandør og AU

 
Pr afprøvning for hhv udvikling, integrationsudvikling, migrering, konfigurering, andet
 
Sikring af sporbarhed mellem krav, løsning og testcase - herunder sikring af korrekt testdækning Leverandør Pr afprøvning for hhv udvikling, integrationsudvikling, migrering, konfigurering, andet
Review af testcases, der er udviklet af andre (her leverandøren) AU Pr afprøvning for hhv udvikling, integrationsudvikling, migrering, konfigurering, andet

Prøveproces fase: Prøveimplementering og afvikling

Prøveaktivitet

Hovedansvarlig rolle
(Andre roller kan involveres)

Kommentar

Afvikling af prøven, evaluering af resultater og udarbejdelse af fejlrapporter Se den enkelte prøvetype Pr afprøvning for hhv udvikling, integrationsudvikling, migrering, konfigurering, andet
Løbende monitorering af fremdrift og produktkvalitet Se den enkelte prøvetype Pr afprøvning for hhv udvikling, integrationsudvikling, migrering, konfigurering, andet
Sikring af, at alle ressourcer er parate og klædt på til opgaven (tekniske: vha testbarheds-/smoketest, miljøer, data, og personelle, herunder leverandørressourcer)  Leverandør og AU Pr afprøvning for hhv udvikling, integrationsudvikling, migrering, konfigurering, andet
Sikring af, at fejlrapportering,  -fejlhåndtering og -visitering sker, jf beslutninger dokumenteret i den aftalte afprøvningsstrategi  Leverandør og AU Pr afprøvning for hhv udvikling, integrationsudvikling, migrering, konfigurering, andet
Styring og koordinering af processen om den enkelte test  Leverandør og AU Pr afprøvning for hhv udvikling, integrationsudvikling, migrering, konfigurering, andet
Tæt og løbende koordinering med interessenter (forretning, leverandør, projektleder, drift)  Leverandør og AU Pr afprøvning for hhv udvikling, integrationsudvikling, migrering, konfigurering, andet
Udarbejdelse af testafviklingsplan for den enkelte test (testcase afviklingsrækkefølge, booking af afprøvningsmiljø(er), sikring af testdata, adgange, lokaler, materiale, kompetenceudvikling af testere)* Leverandør og AU Pr afprøvning for hhv udvikling, integrationsudvikling, migrering, konfigurering, andet
Evaluering af fejlrapporter og fejlhåndtering Leverandør og AU

Pr afprøvning for hhv udvikling, integrationsudvikling, migrering, konfigurering, andet


Ressource personer fra systemejers organisation, AU IT samt evt leverandør kan inddrages

Løbende monitorering og rapportering til projektleder om fremdrift og produktkvalitet Leverandør og AU Pr afprøvning for hhv udvikling, integrationsudvikling, migrering, konfigurering, andet

Prøveproces fase: Evaluering af udgangskriterier og rapportering

Prøveaktivitet

Hovedansvarlig rolle
(Andre roller kan involveres)

Kommentar

Evaluering af udgangskriterier og rapportering af den enkelte test Leverandør og AU

Pr afprøvning for hhv udvikling, integrationsudvikling, migrering, konfigurering, andet


Ressource personer fra systemejers organisation, AU IT samt evt leverandør kan inddrages

Rapportering af den samlede afprøvning til projektleder Test manager

Pr afprøvning for hhv udvikling, integrationsudvikling, migrering, konfigurering, andet

Den samlede leverance

Endelig afrapportering til styregruppen om produktkvaliteten og status på fejl Projektleder Til brug for styregruppens stillingtagen til produktionsigangsætning

Projektmodel fase: Indkøring

Prøveproces fase: Testlukningsaktiviteter

Prøveaktivitet

Hovedansvarlig rolle
(Andre roller kan involveres)

Kommentar

Arkivering af testmateriale AU Test manager
Deltagelse i evaluering af testprocesserne Leverandør og AU
Evaluering af testprocesserne gennem projektforløbet Leverandør og AU
Overlevering af testartefakter til forvaltning AU Test manager

Det samlede projekt
Udarbejdelsen af systemforvaltningsaftale, hvori der indgår teststrategi for leveranceforvaltning af det nye system.

Leverandør leverer de aftalte afprøvningsartefakter

Sikring af, at alle afprøvningsaktiviteter i projektet er fuldført, og der er en plan (eller beslutning) for enhver åben fejl, der er identificeret Leverandør og AU

*Testafviklingsplan

Som en del af drejebogen udarbejdes en testafviklingsplan, som dels specificerer de testcases der skal afvikles og som dels sikrer, at sammenhængende arbejdsgange testes på tværs af Systemets funktionalitet. På denne måde testes, at flowet i de daglige arbejdsgange og rutiner i systemet er sammenhængende, og at funktionaliteten fungerer fejlfrit. Testafviklingsplane skal således indeholde:

  • En  oversigt over testcases, inkl. henvisning til, hvilke krav, der bliver testet (med angivlese af user story-/kravnummer).
  • Angivelse af afviklingsrækkefølgen af testcases
  • Angivelse af, hvem der afvikler hvilke testcases
  • Forudsætninger for og tidsmæssige forhold i testafviklingen.
  • Beskrivelse af hvilke testdata, der skal etableres, hvordan og af hvem
  • Beskrivelse af, hvor testen foregår, tidsrummet for test, medvirkende ressourcer under test - eventuelt blot med henvisning tilprøveplanen.

Prøverapporter

Dette afsnit beskriver AU's krav til prøverapporter.

En prøverapport dokumenterer den enkelte afprøvning, således at det er klart, hvad der er afprøvet, og hvad prøveresultatet var. Prøverapporten laves med udgangspunkt i prøveplanen.

Rammer for prøverapporter

Krav ID

Beskrivelse

Afp 1 For enhver test i en afprøvning skal der udarbejdes en prøverapport
Afp 2 Prøverapporten udarbejdes af den part, der har hovedansvaret for den konkrete afprøvning - leverandøren eller AU. Såfremt andre har ansvaret for den konkrete afprøvning, fremgår dette af prøveplanen.
Afp 3 Prøverapporten skal godkendes af AU, såfremt den er udarbejdet af leverandøren eller tredjepart.

Prøverapport-template

Overskrift

Beskrivelse

Overskrift

Beskrivelse

Prøve- og testtype Genstanden for denne afprøvningsplan er [testtype). 
Prøveresultatet Kort opsummering af prøveresultatet ift acceptkriterierne for prøven.
Ansvarlig for afprøvningen Leverandør / tredjepart 
Prøveforløbet Kort vurdering af prøveforløbet (startkriterier opfyldt, alle ressourcer (personelle og tekniske) tilgængelige og klædt på til opgaven, realistisk tidsplan, )
Testdækning og testresultat

Opsummering af, i hvor høj grad de planlagte testcases er gennemført samt resultatet heraf.

Fejl og mangler

Opsummering af, hvor mange fejl og mangler der er fundet i alt og med hvilke kategorier.

Opsummering af status på fejl og mangler, herunder hvor mange der er udestående og med hvilke kategorier

Afvigelser ift prøveplanen

Opsummering af afvigelser ift prøveplanen, herunder tidsmæssige afvigelser og ressourcemæssige afvigelser.

Begrundelser for disse afvigelser.

Oversigt over udeståender

Opsummering af eventuelle udeståender ift afprøvningsplanen

Konsekvenser ved manglende godkendelse af prøveresultatet Beskrivelse af konsekvensen af manglende godkendelse af prøven og det forventede videre forløb derfra.
Godkendelse Det anføres, hvem der har godkendt prøverapporten og hvornår.

Defect management

Fejlkategorisering

Fejl kan være af forskellige alvorsgrad, og der er brug for en klassificering af disse alvorsgrader for at kunne vurdere og prioritere fejl ift forretningspåvirkning. AU opererer med 5 alvorsgrader, og den enkelte fejl klassificeres derfor i henhold til nedenstående oversigt. Den initielle klassificering foretages af AU.

Klassificering af fejl ift alvorsgrad er et afgørende værktøj til at definere acceptkriterier for en given afprøvning. Acceptkriterier for fejl fremgår af beskrivelsen af den enkelte prøvetype.

En afprøvning afbrydes af AU, hvis der findes blokerende eller kritiske fejl – eller et antal major fejl, der gør, at kritisk funktionalitet er utilgængelig. AU beslutter, om afprøvningen skal stå stille, mens fejlretningen pågår – og om afprøvningen skal starte forfra efter fejlretningen, eller den kan fortsætte fra det punkt, man var nået til.

Fejlenes alvorsgrad udstikker også prioriteringen ift fejlrettelser.

Alvorsgrad

Definition

5

Blokerende

En blokerende fejl forhindrer videre afprøvning, og afprøvningen vil blive suspenderet. Leverandøren skal udbedre den blokerende fejl uden unødig forsinkelse og indenfor prøveperioden. Hvis Leverandøren ikke er i stand til at udbedre den blokerende fejl inden for maksimalt fem arbejdsdage, skal Leverandøren levere bindende planer til AU for, hvorledes den/de kritiske fejl vil blive udbedret og gentestet inden for prøveperioden. 

4

Kritisk

En mangel, der er kritisk for løsning af AU’s opgaver, og hvor rimelig omgåelse ikke er mulig. Forretningskritiske funktioner kan ikke udføres, og det er ikke muligt at få dem igang. Kritisk ift systemets tilgængelighed, resultater, funktionalitet, ydeevne, sikkerhed eller brugervenlighed. Hvis en sådan fejl identificeres under en prøve, kan AU vælge at stoppe prøven. Hvis AU vælger ikke at stoppe prøven, skal leverandøren rette den kritiske fejl uden unødig forsinkelse og indenfor prøveperioden. Leverandøren skal også levere en bindende plan til AU for, hvordan den/de kritiske fejl bliver udbedret og gentestet indenfor prøveperioden.

Høj

En mangel, der er væsentlig for løsning af AUs opgaver, men hvor rimelig omgåelse efter leverandørens anvisninger er mulig. Prøven fortsættes så vidt muligt, såfremt fejlen kan afhjælpes ellers omgås. Der skal af leverandøren udarbejdes acceptable workarounds, som muliggør at opgaverne kan udføres på en anden måde. Hvis en høj fejl identificeres under en prøve, kan AU vælge at stoppe prøven. Hvis AU vælger ikke at stoppe prøven, skal leverandøren rette fejlen uden unødig forsinkelse og indenfor prøveperioden. Leverandøren skal også levere en bindende plan til AU for, hvordan den/de high fejl bliver udbedret og gentestet indenfor prøveperioden.

2

Medium

En fejl, der ikke er afgørende for at løse AU´s opgaver, men hvor en rimelig omgåelse ikke er mulig. 

Testen af den funktion/det område, som fejlen påvirker, skal stoppes. Fejlen forhindrer ikke andre tests i at blive udført. AU kan kræve, at leverandøren retter defekten, før testen genoptages

1

Lav

En fejl, der ikke er afgørende for at løse brugernes opgaver, og hvor en rimelig omgåelse ifølge leverandørens instruktioner er mulig. Der kan også være tale om en kosmetisk fejl, eller en forkert placering på et billede eller i en rapport. Fejlen medfører intet servicetab.

Inden prøven fuldføres, skal fejlen overføres til en backlog. Leverandøren skal give AU bindende tilsagn om og plan for, hvordan fejlen(e) vil blive rettet.

Godkendelse af en prøve

Dette afsnit beskriver de krav til prøvegodkendelser, som AU har.

Godkendelse af en prøve omfatter to ting:

  • Godkendelse af prøverapporten
  • Godkendelse af prøveresultatet

Det er en forudsætning for godkendelse af en prøve, at prøverapporten er udarbejdet i overensstemmelse med kravene til denne, og at det fremgår tydeligt, at prøven har dækket alle relevante dele af leverancen. Hvis prøverapporten ikke er udarbejdet i overensstemmelse med kravene til denne, kan AU afvise prøverapporten. Leverandøren er herefter forpligtet til at udarbejde en revideret rapport, der hurtigst muligt og inden for fem arbejdsdage skal leveres til AU.

Efter modtagelse af en prøverapport skal AU, i henhold til aftalt tidsplan, skriftligt meddele leverandøren, om prøven kan godkendes. 

Leverandøren vedlægger som en del af godkendelsesgrundlaget for prøven en mangelliste, der identificerer de udestående fejl samt en plan for udbedring af de enkelte. 

Såfremt AU selv har hovedansvaret for en prøve, skal AU på tilsvarende måde meddele leverandøren, om prøven opfylder acceptkriterierne eller ej. Dette skal som udgangspunkt ske inden xx arbejdsdage efter prøven er afviklet og prøverapporten udarbejdet.

Et prøveresultat kan godkendes, når acceptkriterierne, som de fremgår af den enkelte prøve i prøveprogrammet, er opfyldt. 

Prøvetyper

Med mindre andet er angivet, sker afprøvning af leverancer i model af de generiske prøvetyper, som standardkontrakten for K02, Længerevarende it-projekter, udstikker -  og suppleret med Demonstrationsprøve, som er en AU tilretning. 

Det drejer sig om nedenstående, og hver af prøvetyperne er udfoldet på links herunder.