Feriedage

Denne side indeholder alle vejledninger, der er relevante i forbindelse med et ferieår og håndteringen heraf i mitHR. 

Siden henvender sig primært til sekretær og er mere en orientering til HR-medarbejder. 

Få svar på spørgsmål i FAQ'en nederst. 

Aflæs feriesaldo

En guide til hvordan du, som sekretær og HR-medarbejder, aflæser feriesaldo på en medarbejder.

Vejledningen viser, hvordan du ser optjente feriedage samt feriedage til rådighed, der endnu ikke er planlagt.

> > Læs vejledning: Feriesaldo

Eksempel

Vil du gerne vide, hvor mange feriedage, der IKKE er planlagt til udgangen er ferieåret 31-12-2025?

  • Åben fraværsplanen "Feriedage"
  • Ændr saldoberegningsdatoen til 01-01-2026

Registrering, ændring og sletning af ferie

Registrering af ferie

En detaljeret beskrivelse af, hvordan ferie med løn og ferie uden løn skal registreres for en medarbejder.

Med sekretær-rollen er det ikke muligt at registrere ferie på dig selv under Fraværsrecords, find derfor en kollega, der kan registrere på vegne af dig. 

Ved registrering af fraværstyperne "Ferie uden løn" modtager Lønkontoret automatisk besked ift. regulering af medarbejderens løn. I de tilfælde, hvor en feriesregistrering løber hen over en helligdag, vil dagen tælle som 0 timer i registreringen.

OBS! Hvis din Tilføj-knap ikke er tilgængelig under Eksisterende fravær skal du klikke på pilene til højre >> (ved Frigør-knappen) 


Kort beskrevet:  

  • Fanen "Mine klientgrupper" > Hurtige Handlinger "Vis flere" > "Fraværsrecords"
  • Klik på "Tilføj"
  • Vælg "Fraværstypen"
  • Indtast "Start- og slutdato"
  • Tryk "Afsend"

Ændring af en registrering

En beskrivelse af, hvordan du ændrer tidligere registreret ferie for en medarbejder, hvis nu medarbejderen ønsker at ændre registreringen, eller der skulle være sket en tastefejl.

Du kan kun ændre i datoer på selve registreringen, idet feriedage kun holdes i hele dage. 

Hvis der skal ændres andre ting såsom fraværstype, skal registreringen trækkes tilbage og registreres på ny. 

OBS! Hvis din Tilføj-knap ikke er tilgængelig under Eksisterende fravær skal du klikke på pilene til højre >> (ved Frigør-knappen)


Vejledning viser: 

  • Klik på datoerne for den registrering, som skal ændres
  • Ændr datoerne
  • Klik på "Afsend"

Sletning af en registrering

En guide til hvordan du sletter registrerede ferie og fravær i mitHR.

En sletning af fravær, sker af to omgange i mitHR:

  • Først tilbagetrækker man en registrering, og kan stoppe her, hvis man gerne vil beholde historikken af registreringen på medarbejderen
  • Herefter kan tilbagetrækningen slettes helt 

OBS: Det anbefales IKKE at slette registreringen helt

Tilbagetrukket fravær vil ikke tælle med i saldoen, og der vil kunne registreres nyt fravær oveni samme periode, som det tilbagetrukket fravær.


Vejledning viser: 

  • Klik på den gule handling på den registrering, som skal slettes
  • Klik på "Tilbagetræk"
  • Klik "Ok" til advarslen

14 STEPS

1. Klik på Mine klientgrupper

Step 1 image

2. Klik på Fravær

Step 2 image

3. Klik på Fraværsrecords

Step 3 image

4. Fremsøg person på Navn eller AUID

Step 4 image

5. Ferien fra den 13-02-23 - 17-02-23 skal slettes

Step 5 image

6.

Step 6 image

7. Klik på Handling

Step 7 image

8. Klik på Tilbagetræk, som er første step i sletning af fraværet

Step 8 image

9. Klik på OK

Step 9 image

10. Nu kan man se, at ferie fra den 13-02-2023 - 17-02-2023 står som Tilbagetrukket

Step 10 image

11. Klik igen på Handling for at slette registreringen helt

Step 11 image

12. Klik på Sletning af tilbagetrukket record

Step 12 image

13. Klik på OK

Step 13 image

14. Her kan man se i overbliksbilledet af Eksisterende fravær at linjen med feriedagene 13-02-2023 - 17-02-2023 er forsvundet og derved slettet

Step 14 image

Here's an interactive tutorial

** Best experienced in Full Screen (click the icon in the top right corner before you begin) **

https://www.iorad.com/player/2107179/S-dan-sletter-du-registrerede-frav-r--HR--medarbejder-sekret-r-



Next step

Flere ansættelsesforhold på én gang

Når der skal registreres fravær på medarbejdere med flere ansættelsesforhold, kan det være en fordel at få overblik over hvilke ansættelsesforhold, der hører til hvilke enheder i tilfælde af forskellige fraværsadministratorer.

Ved registreringen af fravær, er der et par ting, man skal være opmærksom på:

  • Alt fravær (inkl. ferie) skal registreres på alle ansættelsesforholdene, der er fraværsberettiget
  • Processen for registreringen skal derved gentages på alle ansættelsesforholdene, der er fraværsberettiget

Det er muligt i fraværsmodulet at få et overblik over hvilke registreringer, der hører til hvilke ansættelsesforhold.

I tilfælde af forskellige fraværsadministratorer, registreres der kun på det ansættelsesforhold, som hører til din enhed.

OBS! Hvis din Tilføj-knap ikke er tilgængelig under Eksisterende fravær skal du klikke på pilene til højre >> (ved Frigør-knappen) 

38 STEPS

1. Klikke på Mine klientgrupper

Step 1 image

2.

Step 2 image

3. Klik på Vis flere hurtige handlinger

Step 3 image

4. Klik på Ansættelsesinfo

Step 4 image

5. Fremsøg person på Navn eller AUID

Step 5 image

6. Vælg ét af ansættelsesforholdene på medarbejderen for, at se hvilke ansættelsesforhold, der hører til hvilke afdelinger/enheder

Step 6 image

7. Under feltet afdeling kan man se, at dette ansættelsesforhold 121 Lektor, hører til afdeling 2400 Institut for Klinisk Medicin

Step 7 image

8. For at se hvor de andre ansættelsesforhold hører til, skiftes der mellem ansættelsesforholdene, klikkes på pilen ned af

Step 8 image

9. Her kan du se, at medarbejderen har 4 aktive ansættelsesforhold:
2 som lektor, 1 som ekstern andet (kun mail) og 1 som teknisk STADS-MSK.
Hvoraf det kun er de 2 lektorer ansættelsesforhold, der skal registreres fravær på.

Step 9 image

10. Vælg ansættelsesforhold ved navn 121 Lektor-2, for at se hvor det hører til

Step 10 image

11. Her ses det at ansættelsesforholdet 121 Lektor-2 hører til 3500 Psykologisk Institut

Step 11 image

12. Klik på huset/hjem for at komme tilbage til startsiden for at registrer fravær

Step 12 image

13. Klik på fravær for at registrer fravær

Step 13 image

14. Klik på Fravær for at registrer fravær

Step 14 image

15. Klik på Fraværsrecords

Step 15 image

16. Fremsøg person på Navn eller AUID

Step 16 image

17. Vælg det ansættelsesforhold du skal registrer fravær på ud af de 4 aktive forhold. Her vælges 121 Lektor

Step 17 image

18. Under ansættelsesforhold kan der ses hvilke registreringer, der hører til hvilke ansættelsesforhold

Step 18 image

19. Klik på de 2 pile for at tilføje fravær

Step 19 image

20. Klik på Tilføj

Step 20 image

21. Klik på pilen ned af for at vælge en fraværstype

Step 21 image

22. Vælg en fraværstype. Her vælges ferie med løn for at registrer en feriedag

Step 22 image

23. Her ses hvilken fraværstype, der registreres på hvilket ansættelsesforhold

Step 23 image

24. Vælg startdato enten ved at skrive datoen eller via kalender

Step 24 image

25. Denne orientering fortæller at slutdatoen for fraværet skal ligge mellem ansættelsesstartdatoen og uendelig slutdato. Den skriver ikke hele årstallet, men den uendelig dato er 31-12-4712

Step 25 image

26. Vælg slutdato enten ved at skrive datoen eller via kalenderen

Step 26 image

27. Klik på Afsend for at gennemføre registreringen

Step 27 image

28. Klik på OK for at bekræfte registreringen

Step 28 image

29. Nu gentages processen for det andet ansættelsesforhold, så fraværet bliver registreret på begge forhold. Klik på Tilføj

Step 29 image

30. Klik på pilen ned af for at vælge en fraværstype

Step 30 image

31. Vælg fraværstype

Step 31 image

32. Skift til det andet ansættelsesforhold ved at klikke på pilen ned af

Step 32 image

33. Vælg 121 Lektor-2

Step 33 image

34. Vælg Startdato enten ved at skrive datoen eller via kalenderen

Step 34 image

35. Vælg Slutdato enten ved at skrive datoen eller via kalenderen

Step 35 image

36. Klik på Afsend for at gennemføre registreringen

Step 36 image

37. Klik på OK for at bekræfte registreringen

Step 37 image

38. Du er nu færdig og kan se at fraværet er registreret på begge ansættelsesforhold med ens datoer

Step 38 image

Here's an interactive tutorial

** Best experienced in Full Screen (click the icon in the top right corner before you begin) **

https://www.iorad.com/player/2092155/S-dan-h-ndterer-du-frav-rsregistrering-for-medarbejdere-med-flere-ans-ttelsesforhold



Next step

Overførsel af feriedage

En årsafslutning af feriedage handler om at få nedbragt restsaldo til nul. Det kan enten gøres ved at afholde, overføre eller udbetale feriedagene.

En beskrivelse af, hvordan du som sekretær overflytter feriedage fra ferieår til ferieår. 

Vær opmærksom på at:

  • Ordinære feriedag overflyttes som en del af ferieårsafslutningen i december
  • Særlige feriedage overflyttes i april

VIGTIGT - Overførsel af Feriedage: 

  • Nedreguleringen skal være pr. 01-09 (fx 01-09-2023)
    (ellers begynder planen at blande den nye optjening af ferie med ind i det)
    • Ved ansættelsesskift i perioden 1/9 - 31/12, sæt nedreguleringsdatoen til startdato for det nye ansættelsesforhold (fx. 01-10-2023)
  • Opregulering skal være pr. 01-01 (fx 01-01-2024)

Link til boks

27 STEPS

1.

Step 1 image

2. Klik på Fraværsrecords

Step 2 image

3. Fremsøg person på navn eller AUID

Step 3 image

4.

Step 4 image

5. Marker linjen; Særlige feriedage, så den er markeret.

Step 5 image

6. Klik på Tilmeldinger og reguleringer og vælg Reguler saldo

Step 6 image

7. I dette tilfælde skal der overføres 5 særlige feriedage til næste afholdelsesår.

Vælg årsag: Overførsel af særlige feriedag

Step 7 image

8. Skriv det antal dage, som skal overføres i Reguleringsbeløb og HUSK at sætte minus (-) foran antal dage.
I dette tilfælde tastes der -5, da vi gerne vil overflytte 5 særlige feriedage.

Step 8 image

9. Sæt Datoen til dagsdato (20-03-2023)

Step 9 image

10. Klik på Afsend

Step 10 image

11. Nu kan vi se at planen: Særlige feriedage står med en saldo på 0 dage, da du har trukket dagene fra saldoen

Step 11 image

12.

Step 12 image

13. Klik på Særlige feriedage

Step 13 image

14. Klik på Tilmeldinger og reguleringer

Step 14 image

15. Klik på Reguler saldo

Step 15 image

16. Vælg årsag: Overførsel af særlige feriedage

Step 16 image

17. Skriv antallet af overførte dage i Reguleringsbeløb.
OBS: dette skal stemme overens med dagene i step 1, som du trak fra saldoen.
I dette tilfælde vil det sige 5 dage.

Step 17 image

18. Sæt Dato til 1. maj 2023, hvor det nye afholdelsesår starter

Step 18 image

19. Klik på Afsend

Step 19 image

20. Klik på planen: Særlige feriedage for at se at overførslen er sket.
Da vi satte datoen til 1. maj 2023, som er ude i fremtiden. Derfor kan man kun se dagene på saldoen ved at åbne planen og ændre dato.
Den 1. maj 2023 vil du se saldoen ændre sig her.

Step 20 image

21. Sæt datoen til 1. maj 2023, da det var den dato, vi angav dagene skulle være tilgængelig igen

Step 21 image

22. Klik på Start/pilen

Step 22 image

23. Saldoen står nu med 5 dage, som vi overførte.
Den 1. maj 2023 vil de nye optjente særlige feriedage tilskrives saldoen, så den kommer til at stå med 10 særlige feriedage i alt.
OBS: dette er først muligt at se den 1. maj

Step 23 image

24. I beskrivelsen er overførslen angivet som en Regulering på 5 dage

Step 24 image

25. Gå til Detaljer for at se begrundelsen for reguleringen

Step 25 image

26. Her kan du se årsagen til reguleringen.

Step 26 image

27. Du er nu færdig.
Klik på OK for at komme ud af planen.

Step 27 image

Here's an interactive tutorial

** Best experienced in Full Screen (click the icon in the top right corner before you begin) **

https://www.iorad.com/player/2109832/S-dan-overf-rer-du-feriedage-for-medarbejderen-fra-ferie-r-til-ferie-r--Sekret-r-?iframeHash=viewsteps

Udbetaling af feriedage

En årsafslutning af feriedage handler om at få nedbragt restsaldo til nul. Det kan enten gøres ved at afholde, overføre eller udbetale feriedagene. 

Hvis restsaldoen ikke håndteres vil 5. ferieuge blive udbetalt til medarbejderen og resten vil blive overført til feriefonden. 


En beskrivelse af, hvordan du som sekretær registrer udbetaling af feriedage i forbindelse med ferieårsafslutning. 

Vær opmærksom på at:

  • Ordinære feriedag reguleres pr. 1. september
    • Udbetales som en del af ferieårsafslutningen i januar
  • Læs, hvordan Særlige feriedage skal håndtes, her: Særlige feriedage i mitHR

OBS: Huske at skrive en mail til LØN om at foretage udbetalingen efter dagene er håndteret i mitHR. 

Link til boks

12 STEPS

1.

Step 1 image

2. Klik på Fraværsrecords

Step 2 image

3. Fremsøg person på navn eller AUID

Step 3 image

4.

Step 4 image

5. Marker linjen; Særlige feriedage, så den er markeret.

Step 5 image

6. Klik på Tilmeldinger og reguleringer og vælg Reguler saldo

Step 6 image

7. I dette tilfælde skal der udbetales 5 særlige feriedage til næste afholdelsesår.

Vælg årsag: Udbetaling af særlige feriedag

Step 7 image

8. Skriv det antal dage, som skal udbetales i Reguleringsbeløb og HUSK at sætte minus (-) foran antal dage.
I dette tilfælde tastes der -5, da vi gerne vil udbetale 5 særlige feriedage.

Step 8 image

9. Angiv datoen for hvornår reguleringen skal gælde.
Særlige feriedage = dags dato
Ordinære feriedage = 01-09

Step 9 image

10. Klik på Afsend

Step 10 image

11. Nu kan vi se at planen: Særlige feriedage står med en saldo på 0 dage, da du har trukket dagene fra saldoen

Step 11 image

12. Klik på planen: Særlige feriedage, hvis du vil se at udbetalingen er registreret.

Send mail til LØN om udbetalingen.
Du er nu færdig.

Step 12 image

Here's an interactive tutorial

** Best experienced in Full Screen (click the icon in the top right corner before you begin) **

https://www.iorad.com/player/2295290/Udbetaling-af-feriedage-for-medarbejderen--Sekret-r-?iframeHash=viewsteps

Opdatering af ferie og fravær

Når en medarbejder skifter timenorm, ændres timetallet i MSK af stamkortredaktøren, hvorefter det automatisk bliver opdateret i mitHR. Gør man brug af masseregistrering, skal man være opmærksom på, at opdaterer ferien og fraværet, som ligger EFTER ændringen. 

Tidligere var det HR-afdelingerne, som skulle opdatere timeændringen i mitHR, men denne arbejdsgang er nu automatiseret. 

Rapporten Afvigende fraværsregistreringer giver et overblik over medarbejdere, hvis fravær, der muligvis skal opdateres.

> > Læs vejledning: Rapport: Afvigende fraværsregistreringer


Arbejdsgang kort beskrevet - Opdatere fravær

  1. Klik på fraværsregistreringen, der tæller forkert
  2. Ryk startdatoen frem og tilbage
  3. Se hvordan startvarighed opdateret automatisk
  4. Ryk Slutdato frem og tilbage
  5. Se hvordan slutvarighed opdateret automatisk
  6. Gentag alle 5 steps på hver registrering, der tæller forkert

En timetalsændring, hvor ferie og fraværet ikke bliver opdateret, har følgende konsekvenser: 

  • Der kommer en fejlbesked, når man forsøger at registrere en fraværsdag (behøver ikke være ferie, kan sagtens være en sygdom)
  • Timetallet er højere eller lavere end normalt
  • Saldoen tæller muligvis ikke korrekt

Ændr eller annullere en regulering

Det er muligt at rette eller annulere en foretaget regulering i mitHR samt se hvornår og hvem, der har lavet reguleringen. 

Du kan se følgende: 

  • AUID på hvem der har foretaget reguleringen
  • Dato for hvornår den er oprettet
  • Dato for hvornår den sidst er opdateret

Du kan rette følgende: 

  • Reguleringsårsag
  • Antal dage i reguleringen
  • Fortegn for dagene (skal de trækkes fra eller lægges til)
  • Annullere en regulering (dvs. slette reguleringen)

Du kan IKKE rette i datoen på regulering. Hvis du har skrevet forkert dato, skal du annullere den eksisterende regulering og oprette en ny på korrekt dato.

> > Læs vejledning: Ændr eller annullere en regulering

Link til boks

Masseregistrering

Nedenfor findes vejledningen til masseregistrering / forhåndsregistrering af ferie i mitHR.

Vejledningen omfatter følgende:

  • Installering af Plugin til Excel
  • Tilgå Excel-værktøj
  • Masseregistrering af feriedage
  • Masseregistrering af særlige feriedage
  • Ændringer i masseregistreringen
  • Oversigt over forskellige fejl

> > Læs vejledning: Sådan masseregistrerer du ferie

> > Tilgå Excel-værktøjet til masseregistrering 

 

Forskudsferie

Det er muligt at få tildelt op til 2 dages ferie på forskud ved særlige lejligheder. Når forskudsferien er godkendt, skal feriedagene tildeles i mitHR.

Dagene skal tildeles på en fraværsplan, så dagene bliver tilgængelige at bruge af.

På samme måde skal dagene også fratrækkes fraværsplanen, så man undgår at medarbejderen både får de 2 dage på forskud samt den automatiske optjening hver måned. 


Arbejdsgangen kort beskrevet: 

  • Klik på fraværsplanen "Feriedage", så den markeres blå
  • Klik "Tilmeldinger og reguleringer"
  • Vælg "reguler saldo"
  • Vælg reguleringsårsag "Forskudsferie"
  • Angiv antal dage (Husk op til 2)
  • Angiv dato for tildelingen
  • Foretag præcis samme steps, men med "-" foran antal dage i reguleringen (f.eks. -2 dage)

27 STEPS

1. Klik på Mine klientgrupper

Step 1 image

2. Klik på Fravær

Step 2 image

3. Klik på Fraværsrecords

Step 3 image

4. Fremsøg person på navn eller AUID

Step 4 image

5.

Step 5 image

6. Sørg for at fraværsplanen Feriedage er markeret

Step 6 image

7. Klik på de to pile for at fastgøre linjen

Step 7 image

8. Klik på pilen for at fastgøre linjen

Step 8 image

9. Klik på Tilmeldinger og reguleringer

Step 9 image

10. Klik på Reguler saldo for at tildele forskudsferien

Step 10 image

11. Vælg årsag Forskudsferie

Step 11 image

12. Indtast antal dage i Reguleringsbeløb

Step 12 image

13. Vælg Dato fra hvornår forskudsferien skal være tilgængelig at bruge af

Step 13 image

14. Klik på Afsend

Step 14 image

15. Klik på fraværsplanen Feriedage for at se tildelingen

Step 15 image

16. Vælg en fremtidig dato som passer med den dato, du valgte i reguleringen af saldoen enten ved at skrive datoen eller via kalenderen

Step 16 image

17. Klik på Start/pilen for at se saldo pr. den 15.12.22

Step 17 image

18. Her kan vi se, at der er sket en Regulering på 2 dage, som er tildelt

Step 18 image

19. Klik på Detaljer for at se årsagen/begrundelsen til reguleringen

Step 19 image

20. Her kan man se, at Årsagen er Forskudsferie

Step 20 image

21. I saldoen ses det samlede antal dage, der kan registreres på en medarbejder

Step 21 image

22. Klik OK

Step 22 image

23. For at saldoen ændre sig med det samme ude på overbliksbilledet her, kan der køres en manuel kørsel. Denne kørsel vil dog køre om natten, så den behøves ikke.

Step 23 image

24. Klik på Optjeninger

Step 24 image

25. Klik på Kør optjeninger til valgt plan

Step 25 image

26. Vælg en dato for hvornår Saldo skal vises fra

Step 26 image

27. Klik på Afsend for at køre kørslen og se at saldoen ændre sig herefter

Step 27 image

Here's an interactive tutorial

** Best experienced in Full Screen (click the icon in the top right corner before you begin) **

https://www.iorad.com/player/2106519/S-dan-h-ndterer-du-forskudsferie--Sekret-r-



Next step

FAQ

Årsafslutning af ferie

Restsaldo

Hvordan ser jeg, den feriesaldo, medarbejderen skal have brugt inden 31.12?

Du skal gøre følgende: 

  • Fremsøg medarbejderen i fraværsrecord
  • Klik på planen 'Feriedage'
  • Ændr saldoberegningsdatoen til 01-01 året efter og tryk på pilen
    • f.eks. Afholdelse inden 31.12.2025 - sæt da datoen til 01.01.2026
  • Klik på 'detaljer'
  • Aflæs hvor mange dage, der står til fortabelse 
    • f.eks. '-3', så mangler medarbejderen at bruge 3 feriedage inden 31.12

OBS: Linjen 'Ferie, der går tabt efter 31-12' er en opgørelse pr. 31.08 og er konstant. Den justeres derfor ikke, som der registreres dage. Derfor brug ovenstående metode til at se, hvad der skal bruges inden 31.12

Medarbejder har mindre end 1 dag på sin saldo. Hvad gør jeg med den?

Der sker en automatisk overførsel af rest under 1 dag, så du behøver ikke gøre noget. Du er velkommen til at overføre den lille rest, hvis du alligevel skal overføre nogle dage. 

F.eks. Der skal overføres 5 dage, og medarbejderen har derefter en rest på 0,64. Så kan du med fordel overføre 5,64 dage. 

Hvad sker der, hvis restsaldoen ikke håndteres med overførsel eller udbetaling af feriedagene?

Hvis medarbejder ikke får dagene brugt eller aftalt overførsel eller udbetaling, vil 5. ferieuge blive udbetalt til medarbejderen og resten vil blive overført til feriefonden. 

Overførsel

Hvornår er deadline for overførsel af feriedage?

2024: 10-01-2025

Hvornår skal jeg nedregulere og opregulere ved overførsel af feriedage?

Eksempel på ferieåret 2023/2024:

  • Nedregulering skal være pr. 30-09-2024 - på planen "feriedage"
  • Opregulering skal være pr. 01-01-2025 - på planen "feriedage"

Udbetaling 

Hvornår skal nedreguleringen være?

Nedregulering ifm. aftalt udbetaling skal laves pr. 30-09 - på planen "feriedage"

Der skal IKKE laves en opregulering.

Ferieregistreringer

Hvor langt tilbage kan jeg som sekretær rette medarbejders ferie og fravær?

Du må kun rette en medarbejders registreret fravær inden for det indeværende ferieår.

Hvad sker der, hvis en medarbejder ændre en registrering, og denne ændring bliver afvist? Hvis en medarbejder ændre i en registrering, og denne anmodning bliver afvist, vil hele registreringen stå som afvist. Den oprindelige registrering vil derved gå tabt. For at få registreringen tilbage til udgangspunktet, skal sekretæren eller medarbejderen ændre i registreringen til de oprindelige datoer. 
Hvordan rettes en ferieregistrering i tilfælde af fejl

Ferieregistreringer kan ændres, hvis medarbejderen ønsker at ændre registreringen, eller der skulle være sket en tastefejl.

Du kan kun ændre i datoerne på selve registreringen, idet feriedage afholdes i hele dage. 

Hvis der skal ændres andre ting såsom fraværstype, skal registreringen trækkes tilbage og registreres på ny. 

Oplever du, at der pludselig er fravær, som er tilbagetrukket, og det står som lavet af HR?

Når HR taster en faktisk slutdato på en medarbejder i mitHR f.eks. en opsigelse,

vil systemet automatisk tilbagetrække alt fravær efter den nye slutdato.

Dette fravær vil stå som tilbagetrukket af HR, selvom det reelt er systemet, der har gjort det.
Jeg har en sekretær-rolle, men kan ikke få lov til at registrere ferie på mig selv under Fraværsrecords. Hvorfor? Systemet tillader ikke, at man under Fraværsrecords registrerer ferie og fravær på sig selv. Find en kollega, som kan registrere det på vegne af dig eller opret en Cherwell-sag, så hjælper vi i HR Data og Digitalisering. 

Ansættelsesskift og ferie

Skal jeg, som sekretær, gøre noget, når der sker et ansættelsesskifte internt på AU?
F.eks. En medarbejder går fra post.doc. til adjunkt.

Nej, mitHR sørger automatisk for at flytte den optjente saldo på det afsluttede ansættelsesforhold til det nye.

Læs mere om ansættelsesskifte og ferie

Reguleringer

Hvordan ser jeg en regulering?

Når du har lavet reguleringen og trykket "Afsend", kommer der ingen bekræftelse på selve reguleringen. Du kan se reguleringen ved at tilgå den pågældende plan og ændre "saldoberegningsdatoen" til den dag reguleringen er sat til. 

Eksempel i forbindelse med overførsel af feriedage:

Du har nedreguleret saldoen pr. 30.09 og tilføjet dagene pr. 1.1.XX Du skal derfor på planen angive den 1.1.XX i "Saldoberegningsdato" og trykke på "pilen/start". Herefter vises den fulde saldo pr. 1.1.XX inklusiv reguleringen.

Fratrædelse

Hvordan kan man se, om HR har tastet en fratrædelse på en medarbejder inde på fraværsrecords? 

Når HR taster en fratrædelse i mitHR på medarbejdere, som skal fratræde fra AU, kommer der automatisk en slutdato på alle medarbejderens planer på det ansættelsesforhold, som er fratrådt - også selvom fratrædelsen ligger ude i fremtiden.

Denne slutdato medfører også at saldoberegningsdatoen trækkes frem til fratrædelsesdatoen, hvorfor saldoen vises pr. fratrædelsesdato. 

Derfor er det vigtigt at man klikker planen åben og ændrer saldoberegningsdatoen for at få et overblik over, hvad saldi faktisk er.

Eksempel på hvordan det ser ud på planerne:

Masseregistrering

Kan der masseregistreres for særlige feriedage også?

Ja, det kan der. Der er dog kun lavet en skabelon for masseregistrering af ferie med løn. Se afsnit ovenfor med: Masseregistrering

Dvs. hvis man skal masseregistrere særlige feriedage, skal man sørge for at ændre fraværstypen i den rapport, man trækker ud af mitHR, inden data kopieres over i Excel-værktøjet. 

Hvordan tilgår man Excel værktøjet?

Excel-værktøjet ligger under afsnittet med masseregistrering

Hvis en medarbejder ikke har optjent dage nok til hele perioden, vil registreringen så fejle?

Ja, hvis en medarbejder ikke har optjent nok ferie til hele ferieperioden, vil perioden fejle helt. Her vil man skulle tjekke, hvor mange dage medarbejderen har optjent til og ændre i den enkelte periode i Excel-værktøjet. Hvorefter kan man uploade dataen på ny til mitHR. Excel-værktøjet vil selv kunne finde ud af, at indlæse nye ændringer, således at den kun indlæser den ændrede linje i arket.

Er det muligt at masseregistrer flere ferieperioder?

Ja, det er muligt at uploade flere ferieperioder i det samme Excel-værktøj. Det er én linje pr. periode pr. medarbejder.

Hvis der masseregistreres fra instituttets side, kan jeg så, som fraværsadministrator af-registrere?

Ja, som sekretær i mitHR kan du flytte, ændre og slette registreringer lige meget, hvordan de er lagt ind i første omgang.

Er det en god ide at rette direkte i Excel-værktøjet?

Nej, anbefalingen er, at man retter data til i den Excel-fil, man trækker rapporten ud i, og kopiere data over i Excel-værktøjet.

Hvis man retter i en kolonne direkte i Excel-værktøjet, skal man sørge for at stave eller taste dataen præcis, som det ser ud i mitHR. Der er derfor en stor risiko på at indlæsningen vil fejle, hvis man retter direkte i værktøjet.

Kan man gemme Excel-værktøjet ned til opfølgning på indlæst data? Det anbefales, at man kopiere data over i et nyt Excel-ark, hvor der kan laves kommentarer osv. i arket. Således undgår man at ved en ny masseregistrering at indlæsningen ikke fejler, idet der står kommentarer, som værktøjet ikke tillader.

Er det muligt at rapporten tager underenheder med i fremsøgningen?

Rapporten kan medtage underenheder ud fra det ansvarsområde, du har i mitHR, Det betyder, at hvis du har adgang til flere afdelinger end der skal masseregistreres på, vil alle afdelinger komme frem i rapporten. 

> > Se vejledning om Masseregistrering ovenfor.

Vejledning

Videovejledningen ligger nedenfor.

Få vejledningen som pdf, ved at vælge Print it/Print via pilen ned i vejledningen og tryk Start.

Der kan vælges mellem flere forskellige formater. Læs mere om brug af vejledninger her

Klik på firkanten i øverste højre hjørne i videoen for at maksimere videoen til fuld skærm.

Support

Fik du ikke svar på dine spørgsmål på denne side?

Se de forskellige muligheder for support på vores Supportoversigt.