mitHR - information til dig som medarbejder

mitHR er din nye digitale indgang til information om dine personaleforhold og ferie og fraværsregistrering. Her på siden finder du information og vejledninger til mitHR.

OBS: Denne side er under fortsat opbygning.


Det kan du bruge mitHR til

Med mitHR får du én indgang, som giver dig overblik over dine personlige oplysninger om bl.a.:

  • Dit ansættelsesforhold
  • Ferie- og fravær (ferie, sygdom, barsel, orlov m.v.)
  • Referenceforhold (se, hvem din(e) leder(e) er)
  • Organisatorisk tilhørsforhold og adressebog
  • I løbet af 2023 kommer flere funktioner til, bl.a. MUS, TR-oversigt, løn m.v.

Du kan også selv anmode om ferie og registrere fraværsdage i mitHR.

Vigtigt at vide om ferie og fravær

Al ferie og fravær registreres i mitHR, og du kan som medarbejder selv anmode om ferie og registrere dit fravær i den digiatle løsning.

Den type fravær, du selv kan registrere, er:

  • enkelte sygedage
  • barnets første og anden sygedag
  • særlige feriedage
  • omsorgsdage
  • seniordage
  • §56-fravær
  • lønnet ferie for elever

Anden fravær, som fx barsel, orlov, længerevarende sygemeldinger, deltidssygemeldinger m.v. registreres fortsat af din lokale HR-medarbejder/sekretær.

Det er lokalt bestemt, om det er din leder eller den lokale HR-medarbejder/sekretær, der godkender dine ferieønsker og dit fravær i mitHR.

Bemærk, at mitHR kategoriserer ferie som en fraværstype på lige fod med fx sygedage. Derfor finder du information om ferie i det modul, der hedder "Tid og Fravær"

Se vejledninger for ferie- og fraværsregistrering.

Vejledninger

Her finder du vejledninger, som guider til at komme godt i gang med mitHR.

Introduktion til forsiden af mitHR

På denne oversigtsside får du en forklaring til de forskellige funktioner og handlinger i mitHR. Der arbejdes løbende på at forbedre brugerfladen, herunder vejledende overskrifter. Foreløbig kan du få hjælp i denne oversigt.

Find information om dit ansættelsesforhold

I mitHR finder du oplysninger om dit ansættelsesforhold, bl.a. arbejdstid, historik og referenceforhold (hvem er din(e) og ledere(e).

Kontakt din nærmeste leder eller sekretær, hvis du ser oplysninger om dig selv, du mener, er forkert.

14 STEPS

1. Tilgå mitHR og fanen Mig.

Step 1 image

2. Vælg Personlige oplysninger under APPS.

Step 2 image

3. Vælg Ansættelsesinfo.

Step 3 image

4. Her kan du se detaljeret data vedrørende dit ansættelsesforhold.

Step 4 image

5. Har du flere igangværende eller tidligere ansættelsesforhold kan du nemt skifte mellem dem øverst på siden under Forretningstitel.
Du finder din startdato under Ansættelseshistorik nederst på siden.

Step 5 image

6. Åben værdilisten og vælg det ansættelsesforhold du ønsker at se data på.
Inaktiv betyder at ansættelsesforholdet er afsluttet.
Lønsystemberettiget betyder at det er et lønnet forhold.
Intet lønsystem betyder at det er en ulønnet tilknytning.

Step 6 image

7. Hvad kan du ellers se under Ansættelsesinfo på dig selv.

Step 7 image

8. Under Yderligere info om ansættelsesforhold ligger der yderligere data om evt. påmindelser ifm. dit ansættelsesforhold samt data vedr. elevforhold og adjungeret tilknytninger, hvis det er relevant for dig.

Step 8 image

9. Under Ugentlig arbejdstid kan du se hvordan dit ugentlige timetal er fordelt på en uge.

Step 9 image

10. Under Ledere kan du se hvem din linjeleder er.
Linjeleder er din nærmeste personaleleder og den der godkender evt. ferie og fravær på dig.
Du kan også se hvem din MUS-leder er, hvis MUS håndteres af anden end din linjeleder.

Step 10 image

11. Under Ansættelseshistorik kan du se hvornår ansættelsesforholdet er oprettet, ændret og evt. afsluttet.

Step 11 image

12. Tryk Udvid for at se Ansættelseshistorik.

Step 12 image

13. Nederste linje i historikken viser startdato for ansættelsesforholdet.

Henover vises hvornår der er sket ændring af enten data på ansættelsesforholdet eller af dine ledere.

Step 13 image

14. Klik på Huset for at komme tilbage til startsiden/hjem.

Step 14 image

Here's an interactive tutorial

** Best experienced in Full Screen (click the icon in the top right corner before you begin) **

https://www.iorad.com/player/2107084/S-dan-ser-du-dit-ans-ttelsesforhold-i-mitHR--Medarbejder-?iframeHash=mobilequick-1



Next step

Se, hvem din(e) leder(e) er

I mitHR kan du se, hvem din nærmeste leder er (linjeleder). Din linjeleder er din personaleansvarlige leder, som fx godkender din ferie og dit fravær.

Hvis MUS ikke varetages af din linjeleder, kan du også se, hvem din MUS-ansvarlige leder er.

Du finder informationen enten under Offentlige oplysninger eller under Ansættelsesinfo.

Vejledningen viser dig, hvordan du ser det begge steder.

10 STEPS

1. Tilgå mitHR.
Tryk Vis flere under Hurtige handlinger.

Step 1 image

2. Vælg Mine offentlige oplysninger

Step 2 image

3. Udvid blokken Ledere og direkte underordnede.

Step 3 image

4. Her ser du:
- leders navn
- lederrelation (linjeleder/MUS-leder)
- leders mail

Step 4 image

5. Gå til startsiden ved at trykke på huset/Hjem.

Step 5 image

6. Du kan også se hvem din leder(e) er under Ansættelsesinfo. Her vises hvordan.

Step 6 image

7. Du kan også se hvem din leder(e) er under Ansættelsesinfo.

Vælg Vis flere under Hurtige handlinger.

Step 7 image

8. Vælg Ansættelsesinfo.

Step 8 image

9. Scroll ned og find blokken Ledere, hvor alle tilknyttede ledere vises.

Step 9 image

10. Tryk Hus for at komme tilbage til Startsiden.

Step 10 image

Here's an interactive tutorial

** Best experienced in Full Screen (click the icon in the top right corner before you begin) **

https://www.iorad.com/player/2096169/S-dan-ser-du-hvem-din-leder-er-i-mitHR--Medarbejder-



Next step

Sådan bruger du adressebogen og organisationsdiagrammet

Her finder du en guide til, hvordan du kan bruge adressebogen til at søge oplysninger om dine kollegaer på universitetet. Du kan finde oplysninger om bl.a. xx, yy  - det er de oplysninger, som også fremgår under Offentlige oplysninger .

Vær opmærksom på, at ledere og relevante HR-medarbejdere har adgang til alle oplysninger om dit ansættelsesforhold.

I organisationsdiagrammet kan du se dit organisatoriske tilhørsforhold og få overblik over ledelseshierarkiet.

44 STEPS

1. Sådan finder du adressebogen

Step 1 image

2. Tilgå mitHR og fanen Mig

Step 2 image

3. Klik på Adressebog under APPS.

Step 3 image

4. Her kan du søge efter medarbejdere.

Step 4 image

5. Under Mit organisationsdiagram kan du se din og andres placering i ledelseshierarkiet.

Step 5 image

6. Under Mine offentlige oplysninger kan du se dine egne offentlige oplysninger, altså hvad andre kan se om dig.

Step 6 image

7. Sådan fremsøger du og ser information om en medarbejder

Step 7 image

8. Søg AU-medarbejder frem på navn eller AUID i feltet Søg efter en person

Step 8 image

9. En resultatliste vises. Rul evt. i listen for at finde et resultat.

Såfremt at der er mange resultater, kan resultatlisten indskrænkes ved brug af Avanceret søgning.

Step 9 image

10. Vælg fremsøgte person, for at se personens offentlige informationsside.

Step 10 image

11. Under offentlige oplysninger du se personens kontaktinfo.

Step 11 image

12. Ved tryk på Download kan du downloade kontaktinformation på personen (.vcf fil).

Step 12 image

13. Under Yderligere oplysninger kan du se personens præsentationstitel/stillingsbetegnelse på dansk og engelsk.

Step 13 image

14. Under Ledere og direkte underordnede kan du se personens ledere og evt. direkte underordnede.

Step 14 image

15. Udvid for at se data.

Step 15 image

16. Du kan se mere information om ledere og underordnede, ved at klikke på deres navn, hvormed du tilgår deres Offentlige oplysninger.

Step 16 image

17. Klik på pilen Tilbage for at gå tilbage til søgebilledet.

Step 17 image

18. Du kan nu lave en ny søgning.

Step 18 image

19. Sådan se du Organisationsdiagrammet.

Step 19 image

20. Click Søg efter en person

Step 20 image

21. Klik på det lille ikon, for at tilgå fremsøgte medarbejders organisationdiagram.

Du finder dette ikon flere steder i mitHR, og giver direkte adgang til personens organisationsdiagram.

Step 21 image

22. Øverst står linjelederen.

Step 22 image

23. Du kan se hvor mange direkte underordnede lederen har.

Step 23 image

24. I bunden kan du trykke Mere, for at vise flere medarbejdere i diagrammet i de tilfælde det fulde antal medarbejdere ikke kan vises.

Step 24 image

25. Du kan sortere medarbejderne i diagrammet efter forskellige info.

Step 25 image

26. Du kan trykke dig op gennem ledelsesorganisationen i toppen, så du ser lederens leder.

Step 26 image

27. Du kan søge anden medarbejder frem via Søg-feltet.

Step 27 image

28. Klik på Søg

Step 28 image

29. Klik på Se i organisationsdiagram

Step 29 image

30. Klik på Vis filtre, for at se andre lederforhold end Linjeleder.

Step 30 image

31. Tilvælg ledertypen MUS Leder.

Step 31 image

32. Nu ser man MUS-leder relationer i organisationsdiagrammet.
Måden man ser forskel på linjeleder-relationer og MUS-leder-relationer er at boksen rundt om MUS-leder-relationer er stiplet.

Step 32 image

33. Du kan printe organisationsdiagrammet ved at trykke Udskriv.

Step 33 image

34. Vælg hvor mange nivauer du vil have printet.

Step 34 image

35. Vælg filformat.

Step 35 image

36. Vælg hvilke medarbejderdata du ønsker at have med i diagrammet, fx Afdeling/Enhed

Step 36 image

37. For at vælge visningsmodel klik på Forhåndsgennemgå

Step 37 image

38. Vælg mellem Vandret.

Step 38 image

39. Eller Lodret.

Step 39 image

40. Når du har valgt design kan du trykke Udskriv.

Diagrammet håndteres herefter i andet program.

Step 40 image

41. Du kan gå tilbage til organisationsdiagrammet ved hjælp af tilbage-pilen.

Step 41 image

42. Klik tilbage.

Step 42 image

43. Klik på Hjem/Huset for at komme tilbage til forsiden.

Step 43 image

44. Klik på Startside

Step 44 image

Here's an interactive tutorial

** Best experienced in Full Screen (click the icon in the top right corner before you begin) **

https://www.iorad.com/player/2109165/S-dan-bruger-du-Adressebogen-og-Organisationsdiagrammet--Medarbejder-



Next step


Sådan anmoder du om ferie og registrerer fravær

Her finder du en guide til hvordan du som medarbejder anmoder om ferie og registrerer fravær i mitHR

Vejledningen tager udgangspunkt i registrering af en feriedag, men processen er den samme for øvrigt fravær via selvbetjening.

11 STEPS

1. Når du er logget ind i mitHR, skal du vælge Tid og Fravær under Mig-fanen

Step 1 image

2. Vælg Tilføj fravær for at registrere fravær

Step 2 image

3. Vælf fraværstype via dropdown-menuen

Step 3 image

4. I eksemplet her vælges fraværstypen Ferie med løn

Step 4 image

5. Vælg startdato og slutdato for fraværet via kalenderfunktion eller med angivelse af dd-mm-åå

Step 5 image

6. I eksemplet angives startdato og slutdato til 12-01-23 via kalenderfunktionen, da der er tale om en enkelt feriedag

Step 6 image

7. Vælg evt. Beregn for at se, hvad saldoen vil være efter registreringen. Evt. mellemliggende feriefravær inkluderes i beregningen

Step 7 image

8. Vælg Afsend

Step 8 image

9. Se evt. det registrerede fravær under Eksisterende fravær

Step 9 image

10. Se evt. det registrerede fravær under Eksisterende fravær

Step 10 image

11. Registreringen ses nu med status Afventer godkendelse. Når registreringen er godkendt vil status skifte til tidsplanlagt, eller fuldført hvis datoen er passeret.

Step 11 image

Here's an interactive tutorial

** Best experienced in Full Screen (click the icon in the top right corner before you begin) **

https://www.iorad.com/player/2108623/S-dan-anmoder-du-om-ferie-og-frav-r-i-mitHR?iframeHash=mobilequick-1



Next step

Sådan ser du registreret ferie og fravær

Her finder du en guide til, hvordan du som medarbejder ser dit registrerede ferie og fravær i mitHR. Du kan også se, hvordan du filtrerer på perioder og sorterer efter type af fravær.

9 STEPS

1. Under Mig-fanen finder du information om din ansættelse, ferie og fraværsregistreringer mv.

Step 1 image

2. Vælg Tid og fravær for at se dine ferie og fraværsregistreringer

Step 2 image

3. Vælg Eksisterende fravær

Step 3 image

4. Hvis du har flere aktive ansættelser, kan du skifte imellem ansættelserne via Forretningstitel

Step 4 image

5. Det er muligt at se registreret fravær for forskellige perioder under Fravær

Step 5 image

6. Det er muligt at fremsøge en bestemt type af fravær, f.eks. Ferie.
Det er ligeledes muligt at fremsøge en bestemt status, f.eks. alt fravær med status Afventer godkendelse

Step 6 image

7. Status på fraværret

Step 7 image

8. Status på fraværret

Step 8 image

9. Derudover er det muligt at sortere i fraværet efter hhv. Type, Status og Dato

Step 9 image

Here's an interactive tutorial

** Best experienced in Full Screen (click the icon in the top right corner before you begin) **

https://www.iorad.com/player/2107127/S-dan-ser-du-registreret-ferie-og-frav-r



Next step

Sådan ser du en oversigt over ferie og fravær

Her finder du en guide til hvordan du får en oversigt over ferie og fravær.  Herunder hvordan du ser, hvor mange feriedage du skal have afholdt inden 31/12 i indeværende år.

9 STEPS

1. Vælg Tid og fravær for at se diverse fraværssaldi

Step 1 image

2. Vælg Fraværssaldo

Step 2 image

3. Denne medarbejder har tre fraværsplaner: Feriedage, særlige feriedage og omsorgsdage.

Saldo til højre viser saldo dags dato, det vil sige at fravær registreret eksempelvis i morgen ikke er talt med.

Step 3 image

4. Gå via fraværsplanen for at se flere detaljer.
Her vælges Feriedage

Step 4 image

5. Her kan du altid se, hvor mange feriedage, du skal have afholdt inden 31/12 i indeværende år.

Step 5 image

6. Se hvordan saldo ændrer sig frem i tiden ved at vælge en anden dato i feltet saldo pr. den

Step 6 image

7. Her vælges saldo pr. d. 30. december 2022.

OBS! Vær opmærksom på, at feriedage i mitHR tilskrives den sidste dag i måneden, men først kan afholdes efter d. 1. Vælg derfor den næstsidste dag i måneden, når saldo tjekkes frem i tiden

Step 7 image

8. Feriesaldoen er nu korrigeret til 17,88 dage, da der er en feriedag registreret imellem daoten i skrivende stund (21-12-22) og frem til d. 30-12.22.

Fold evt. Detaljer ud

Step 8 image

9. Under detaljer ses optjening og afholdelse i perioden.

Indlæs evt. flere elementer for flere detaljer.

Step 9 image

Here's an interactive tutorial

** Best experienced in Full Screen (click the icon in the top right corner before you begin) **

https://www.iorad.com/player/2109327/S-dan-ser-du-din-feriesaldo-samt--vrige-saldi?iframeHash=mobilequick-1



Next step

Til dig, der registrerer i ProjektTid

Se vejledninger, FAQ og meget mere om ProjektTid

FAQ

Jeg har problemer med at logge på mitHR – Hvad gør jeg?

Hvis du ikke kan logge på, skal du kontakte din lokale HR-medarbejder/sekretær.

Kan jeg få adgang til mitHR fra mine mobile enheder?

Ja, mitHR kan tilgås fra alle digitale enheder, hvis du er sat op med totrinsbekræftelse/Authenticator – se også denne vejledning. Hvis du ikke er sat op med totrinsbekræftelse, kan du kontakte din lokale IT-support.

Hvem andre end mig kan se data om mine personaleforhold?

Du er logget ind med dit personlige AUid, og det er kun dig, din leder og HR, der kan se dine personlige oplysninger. De informationer, der ligger under Offentlige oplysninger være tilgængelige for dine kolleger

Hvilke opgaver forventer man, at jeg som medarbejder selv varetager?

Det vil være forskelligt alt efter, hvor på universitetet du er ansat.

  • I enhedsadministrationen vil man benytte mulighederne for selvbetjening fuldt ud fra begyndelsen. Det betyder, at du som medarbejder selv skal registrere dit fravær og anmode om ferie via mitHR. I takt med, at der kommer flere funktioner, vil flere personaleadministrative arbejdsgange foregå i mitHR, fx ifm. MUS og lønforhandling.
  • På fakulteterne har man lokalt vedtaget egne processer for udrulning af selvbetjening. Du kan orientere dig hos din nærmeste leder.

Hvad sker der med ferie- og fraværsoversigten på mit.au.dk?

Ferie- og fraværsoversigten på mit.au.dk udgår og erstattes af løsningen i mitHR, så flest mulige informationer relateret til dine personaleforhold vil være samlet ét sted.

Hvorfor har AU valgt mitHR som løsning?

mitHR afløser AU’s tidligere HR-system AUHRA. Med mitHR har AU valgt en løsning, der kan anvendes af alle – både dem, der primært arbejder med HR-opgaver, og alle medarbejdere og ledere i administrationen, på fakulteterne og institutterne.

Målet er at forenkle arbejdet med personaleopgaver på tværs af organisationen, reducere behovet for håndholdte løsninger og forbedre den overordnede kvalitet af HR-data.

mitHR er en velafprøvet standardløsning fra Oracle, der lever op til AU’s krav om sikkerhed, logisk brugergrænseflade og basisfunktionaliteter i HR-sammenhæng. Løsningen er integreret med Statens lønsystem og anvendes på andre danske universiteter og i mange store organisationer og virksomheder (under andre navne) – både i Danmark og resten af verden.

Du logger ind med dit AU-ID. Er du tvivl om, hvordan du logger ind? Se denne vejledning.


Har du brug for hjælp?

  • Hvis du ikke finder den hjælp, du har brug for her på siden, kan du kontakte din lokale sekretær eller nærmeste leder.
  • Du har også mulighed for at deltage i åbne spørgetimer på Teams – se hvornår [LINK]

Sådan bruger du vejledningerne

Vejledningerne til mitHR fungerer som en række skærmbilleder, du kan klikke igennem.

Få vejledningen som pdf ved at vælge Print it/Print via pilen ned i vejledningen og tryk Start.

Klik på firkanten i vejledningens øverste højre hjørne for at maksimere til fuld skærm.


Se også FAQ-delen, hvor du finder svar på en række spørgsmål om processen og funktionaliteten vedrørende mitHR.