På Aarhus Universitet følger planlægning af undervisning og eksamen et fælles årshjul og fælles retningslinjer.
Her på siden kan du læse mere om, hvilke retningslinjer der gælder – og orientere dig i Ydelseskataloget for Eksamenshuset.
Aarhus Universitet anvender curriculumbaseret planlægning.
Det betyder, at undervisnings- og eksamensaktiviteter planlægges, før de studerende tilmelder sig de enkelte kurser eller eksamener.
Målet med curriculumbaseret planlægning er:
Stabile og forudsigelige timeplaner for både studerende og undervisere
At timeplanerne er klar tidligere
Den curriculumbaserede planlægning foretages på baggrund af:
Informationer fra studieordningen, erfaringer fra foregående semestre, data om tilmeldinger og studenteradfærd, mv.
Beslutninger om maksimum antal deltagere pr. undervisningshold
Beslutninger om, hvilke aktiviteter der må og ikke må overlappe hinanden. Det kan for eksempel være i form af, at man opretter ’klynger’, hvor ingen fag i klyngen må overlappe hinanden
Indmeldinger fra fagmiljø vedr. rammer for undervisning og eksamen
Fordele ved curriculumbaseret planlægning
Årshjulet er fastsat, sådan at de studerende er informeret om timeplaner og eksamensdatoer minimum en uge inden tilmeldingsfristen.
Datoer for planlægning af efterårssemesteret
Lokaledeling:
Publicering af timeplan og eksamensdatoer (senest): 24. april
Tilmeldingsperiode: 1.-5. maj
Datoer for planlægning af forårssemesteret
Lokaledeling:
Publicering af timeplan og eksamensdatoer (senest): 24. oktober
Tilmeldingsperiode: 1.-5. november
Lokaledeling
Deling af lokaler finder sted ad to omgange:
Årshjulet er fastsat, sådan at de studerende er informeret om timeplaner og eksamensdatoer minimum en uge inden tilmeldingsfristen.
Inddeling i 2 tidsperioder |
|
En planlægning per periode |
|
En tilretning ifm. ordinær tilmelding |
|
En tilretning ifm. optag |
|
Frist for registrering af kendte dispensationer |
|
Publicering af finplanlægning |
|
Alle skriftlige tilsynsprøver i Aarhus afvikles fra sommeren 2025 i Eksamenshuset i Lisbjerg.
Eksamenstilsynet varetager opgaven med at planlægge de skriftlige tilsynsprøver og fastsætte dato og tidspunkt i samarbejde med fakulteterne.
Der er fastsat fælles planlægningsprincipper med to hensyn for øje: at sikre de studerende den bedst mulige samlede eksamensplan, og at sikre den mest optimale udnyttelse af kapaciteten i Eksamenshuset.
Planlægningsprincipperne fremgår nedenfor.
Ved stor efterspørgsel på tværs af fakulteter fordeles eksamenerne således:
I lokale med deres medstuderende. Hvis der ikke er plads i et almindeligt eksamenslokale, placeres dispensaten i et enelokale (under forudsætning af, at der er et ledigt enelokale).
Så vidt muligt sammen med deres med studerende bagerst i eksamenslokalet, på hjørnepladserne i det lokale, hvor der er færrest studerende, så pladserne ved siden af og foran dem ikke anvendes.
Alle skriftlige tilsynsprøver i Aarhus afholdes fra 1. maj 2025 i AU's fælles eksamenshus i Lisbjerg.
Her kan du læse mere om de fysiske og administrative rammer, der er fastsat for afviklingen af skriftlige tilsynsprøver i Eksamenshuset.
AU’s eksamenshus er indrettet specifikt til afvikling af skriftlige tilsynsprøver med gode tekniske forhold samt indeklima, lys og akustik, som er tilpasset eksamenssituationen.
Eksamenshuset er i tre etager og har i alt 11 eksamenslokaler med en kapacitet på 100 pladser samt 10 enelokaler.
Faciliteter for kørestolsbrugere og gangbesværede
Der er 6 handicapparkeringspladser i forbindelse med huset. Der er desuden elevator samt handicaptoiletter på alle etager.
Typer af eksamenspladser i Eksamenshuset
Der er tre slags eksamenspladser i Eksamenshuset: en standardplads, en afskærmet plads og en plads i enelokale. Alle pladstyper har adgang til trådløst netværk.
I tabellen herunder kan du se en beskrivelse af de tre pladstyper.
Type | Beskrivelse | Antal |
Standardplads | Ved en standardplads får man et bord, en højdejustérbar stol samt strømudtag. | Der er 1.100 standardpladser i eksamenshuset, hvoraf nogle kan konverteres til en afskærmet plads. |
Afskærmet plads | En afskærmet plads er en standardplads, hvor der er placeret en foldbar afskærmning rundt om bordet. Afskærmede pladser kan oprettes efter behov og placeres bagerst i eksamenslokalerne. | Der er i alt 44 foldbare afskærmninger i Eksamenshuset. Der placeres som udgangspunkt 4 afskærmninger i hvert eksamenslokale. |
Enelokale | Alle enelokaler er udstyret med hæve-/sænkebord, højdejustérbar stol samt strømudtag. Enelokalerne er placeret i stueplan i Eksamenshuset og har glasdøre. De studerende placeres med ryggen mod døren i enelokalerne, så tilsynsvagterne til hver en tid kan følge med på den studerendes PC fra gangarealet, uden nødvendigvis at skulle forstyrre dem. | Der er i alt 10 enelokaler i Eksamenshuset. |
Etageoversigt
På tegningerne nedenfor, kan du se, hvordan Eksamenshuset ser ud på den enkelte etage. Bemærk, at lokalet til venstre (en disponibel hal) ikke er en del af Eksamenshuset, men indgår i byggeriet og derfor er en del af tegningen.
Stueetagen består af et gangareal/indgangsparti, 3 store eksamenslokaler, 10 enelokaler og 2 store toiletgange med i alt 28 toiletter. Derudover er der garderobe, toiletter og kontorer til husets medarbejdere.
Der afvikles skriftlige tilsynsprøver hele året i Eksamenshuset med størst kapacitetsudnyttelse ved de ordinære prøver i maj/juni og december/januar.
De skriftlige tilsynsprøver afvikles som udgangspunkt digitalt i WISEflow. Nogle prøver afvikles dog stadig analogt (på papir). Alle skriftlige tilsynsprøver i Eksamenshuset er underlagt Regler om tilsynsprøver ved Aarhus Universitet.
Eksamenstilsynet stiller tilsynsvagter til rådighed og sikrer, at regler og retningslinjer ved den enkelte eksamen overholdes. Under eksamen står tilsynet til rådighed for henvendelser og spørgsmål fra tilsynsvagter, fakulteter, IT-supportere, Bygningsservice og rengøring.
Eksamenstilsynet er ansvarlige for at orientere relevante studerende, fakultetet og ledelseslag, hvis der f.eks. opstår udfordringer under en eksamen.
Som opfølgning på en eksamen, hvor der har været problemer eller forsinkelser, udsender Eksamenstilsynet en kort afrapportering til de relevante fakulteter.
Det er tilsynsvagternes opgave at hjælpe med den praktiske afvikling af de skriftlige tilsynsprøver samt sikre, at de skriftlige tilsynsprøver gennemføres jf. tilsynsreglerne.
Tilsynsvagterne besidder alle basale IT-kompetencer, samt er i stand til at kunne kommunikere med de studerende på engelsk.
Tilsynsvagterne er timeansatte.
Der er IT-supportere til stede i Eksamenshuset under afvikling af tilsynsprøverne.
Fakulteterne understøtter de skriftlige tilsynsprøver på AU ved at gøre eksamenerne klar til afvikling.
Det er vigtigt, at studieordning/kursuskatalog samt WISEflow og eksamensforklæde er korrekt opdaterede. Upræcise angivelser giver anledning til forvirring, bekymring og misforståelser for de studerende, undervisere, tilsynsvagter og studieadministrationerne.
Hvis der opstår nedbrud, kriser eller lignende under eksamensafvikling i Eksamenshuset er det vigtigt, at der sker en hurtig afklaring.
Der kan gives dispensation til alle typer af eksamenspladser i Eksamenshuset.
Det er muligt at medbringe udstyr til skriftlige tilsynsprøver.
Bemærk, at det ikke er tilladt for studerende at kommunikere med andre under eksamen - heller ikke digitalt.
Brug af ChatGPT og andre GAI-programmer er tilladt, medmindre andet fremgår specifikt af studieordningen/kursusbeskrivelsen i kursuskataloget.
Definitioner på kategorier for hjælpemidler
Type | Definition | Kommentar |
Alle hjælpemidler | Det er tilladt at benytte alle hjælpemidler, inklusive internettet og GAI | Undtagelser vil fremgå af den enkelte kursusbeskrivelse. |
Ingen hjælpemidler | Det er tilladt at bruge alm. Office-pakke (tekstbehandling, regneark, tegneprogrammer). Internettet må kun bruges til at logge på WISEflow, når eksamensbesvarelsen skal hentes og afleveres. | Ved FLOWlock eksamener bruges det tilgængelige tekstbehandlingsprogram i WISEflow. |
Anviste hjælpemidler | Det er tilladt at bruge de hjælpemidler, som specifikt er angivet i fagets studieordning og kursusbeskrivelse. | Er et hjælpemiddel ikke specifikt angivet, eller er det ikke angivet korrekt i fagets kursusbeskrivelse og Eksamensforklæde, vil det ikke blive tilladt ved selve prøven. Det er ikke nok at benytte á la, o.lign., etc., osv. |