Eksamensplanlægning

På Aarhus Universitet følger planlægning af undervisning og eksamen et fælles årshjul og fælles retningslinjer. 

Her på siden kan du læse mere om, hvilke retningslinjer der gælder og orientere dig i Ydelseskataloget for Eksamenshuset.

Curriculumbaseret planlægning

Aarhus Universitet anvender curriculumbaseret planlægning.

Det betyder, at undervisnings- og eksamensaktiviteter planlægges, før de studerende tilmelder sig de enkelte kurser eller eksamener.

Målet med curriculumbaseret planlægning er:  

  • Stabile og forudsigelige timeplaner for både studerende og undervisere 

  • At timeplanerne er klar tidligere  

  • En bedre lokaleudnyttelse via lokaledeling på tværs af fakulteter.  

​​​​Den curriculumbaserede planlægning foretages på baggrund af:  

  • Informationer fra studieordningen, erfaringer fra foregående semestre, data om tilmeldinger og studenteradfærd, mv.  

  • Beslutninger om maksimum antal deltagere pr. undervisningshold  

  • Beslutninger om, hvilke aktiviteter der må og ikke må overlappe hinanden. Det kan for eksempel være i form af, at man opretter ’klynger’, hvor ingen fag i klyngen må overlappe hinanden  

  • Indmeldinger fra fagmiljø vedr. rammer for undervisning og eksamen   

Fordele ved curriculumbaseret planlægning

  • Curriculumbaseret planlægning er ikke afhængig af registrerede studentertilmeldinger og kan derfor planlægges med en længere tidshorisont end tilmeldingsbaseret planlægning.  
  • Det betyder, at time- og eksamensplaner kan klargøres og publiceres i så god tid, at andre aktiviteter kan planlægges uden om undervisnings- og eksamenstidspunkterne.  
  • Den studerende får bedre betingelser for at kunne disponere sit studieforløb og dermed bedre muligheder for at opnå den ønskede fremdrift, ligesom underviseren får mulighed for at planlægge forskningsaktiviteter m.v., så de ikke falder sammen med undervisnings- og eksamensaktiviteter.   

Årshjul for planlægning

Årshjulet er fastsat, sådan at de studerende er informeret om timeplaner og eksamensdatoer minimum en uge inden tilmeldingsfristen. 

Datoer for planlægning af efterårssemesteret 
Lokaledeling:  

  • 1. runde (kritiske lokaler): 26. januar - 4. februar (medio uge 4 til ultimo uge 5) 
  • 2. runde (frigivelse): 1. april  

Publicering af timeplan og eksamensdatoer (senest): 24. april 

Tilmeldingsperiode: 1.-5. maj  

Datoer for planlægning af forårssemesteret  

Lokaledeling:  

  • 1. runde (kritiske lokaler): 27. juni - 1. juli (Uge 26) 
  • 2. runde (frigivelse): 1. oktober 

Publicering af timeplan og eksamensdatoer (senest): 24. oktober 

Tilmeldingsperiode: 1.-5. november  

Lokaledeling  
Deling af lokaler finder sted ad to omgange:

  • Vindue 1: Ved planlægningsperiodens start deles den mest kritiske pulje lokaler    
  • Vindue 2: I slutningen af planlægningsperioden frigiver fakulteterne overskydende lokaler til den fælles pulje.   

Årshjul for planlægning af skriftlige tilsynsprøver

Årshjulet er fastsat, sådan at de studerende er informeret om timeplaner og eksamensdatoer minimum en uge inden tilmeldingsfristen. 

Fælles årshjulsfrister

Inddeling i 2 tidsperioder
  • Oktober-februar
  • Marts-september
En planlægning per periode
  • Ca. første 10 arbejdsdage i marts (for oktober-februar)
  • Ca. første 10 arbejdsdage i september (for marts-september)
En tilretning ifm. ordinær tilmelding
  • Ca. medio/ultimo juni (oktober-februar)
  • Ca. primo december (for marts-september)
En tilretning ifm. optag
  • Medio/ultimo august (oktober-februar)
  • Medio/ultimo januar (for marts-september)
Frist for registrering af kendte dispensationer
  • Ultimo oktober (vintereksamen)
  • Medio marts: (sommereksamen)
  • Midtterm og reeksamener skal registreres senest 6 hverdage før eksamensafvikling
Publicering af finplanlægning
  • De studerende kan se deres plan senest 4 hverdage før eksamensafvikling

Fælles eksamensplanlægning i Eksamenshuset i Aarhus

Alle skriftlige tilsynsprøver i Aarhus afvikles fra sommeren 2025 i Eksamenshuset i Lisbjerg.

Eksamenstilsynet varetager opgaven med at planlægge de skriftlige tilsynsprøver og fastsætte dato og tidspunkt i samarbejde med fakulteterne.

Der er fastsat fælles planlægningsprincipper med to hensyn for øje: at sikre de studerende den bedst mulige samlede eksamensplan, og at sikre den mest optimale udnyttelse af kapaciteten i Eksamenshuset.

Planlægningsprincipperne fremgår nedenfor.

Principper for planlægning af skriftlige tilsynsprøver

Tidsrum for eksamensafvikling

  • Det tilstræbes, at eksamensdagen i Eksamenshuset er så kort som muligt, og at eksamener er afviklet senest kl. 20 (for studerende, der går til eksamen på ordinære vilkår).
  • Det tilstræbes, at eksamener planlægges, så den samlede eksamensdag i Eksamenshuset bliver så kort som muligt, og at så få lokaler som muligt tages i brug samtidig.
  • Det tilstræbes, at eksamener i Eksamenshuset så vidt muligt samles på så få dage som muligt i løbet af året.
  • Eksamener starter tidligst kl. 10.00. Eksamener kan herefter tilrettelægges med løbende opstart og afslutning.
  • Adgangskurser starter kl. 9.00, da dato og tidspunkt er fastsat nationalt.

Aften- og weekendeksamener

  • Weekend og afteneksamener søges nedbragt/mindsket mest muligt
  • Det tilstræbes, at de ordinære eksamener er afviklet inden klokken 15:00 i weekenden.

Placering af flere eksamener i samme lokale

  • Eksamener med variabel/forskellig varighed må gerne placeres i samme lokale. De korteste varigheder placeres tættest på dørene.
    • Ved placering af flere eksamener i samme lokale, tages der så vidt det er muligt hensyn til, at eksamenerne er af samme længde.
  • Alle eksamener i samme eksamenslokale starter samtidigt.
  • Hvis muligt, placeres flest eksamener først på dagen.
  • Så vidt muligt samles eksaminationen i huset på samme tidspunkt på dagen, så åbningstiden i huset minimeres.
  • Det er som udgangspunkt 2 timers pause mellem afvikling af eksamener i lokaler.
  • På dage med eksaminer både formiddag og eftermiddag, placeres eksamener med mere end 4 timers varighed så vidt muligt ikke om eftermiddagen, med mindre andre hensyn taler for det.

Planlægningsprocessen

  • Fakulternes planlægningsenheder skal melde bookingbehov ind som dage, og man kan som udgangspunkt ikke ønske fast dag/tid. Der er dog følgende undtagelser:
    • Adgangskurser kan ønske fast dag og tid, da disse fastlægges nationalt.
    • Hvis der af hensyn til studenteroverlap med undervisning med mødepligt ønskes et fast tidspunkt.
       
  • Fakulternes planlægningsenheder skal melde datomæssige ønsker ind således:
    • For peak-perioder angives 3 mulige datoer, herunder en foretrukken dato.
    • For ikke-peak perioder angives 2 mulige datoer, herunder en foretrukken dato.
    • Peak og ikke-peak perioder defineres af Eksamenstilsynet før hver planlægningsperiode med udgangspunkt i relevant kalenderår og efterspørgselsprognose.

Max kapacitet

  • For at give fleksibilitet i planlægningen, planlægges der som udgangspunkt med en max kapacitet på 95 personer per eksamenslokale. Det svarer til en samlet max kapacitet på 1.045 studerende i Eksamenshuset.

Fairness - principper

Ved stor efterspørgsel på tværs af fakulteter fordeles eksamenerne således:

  • 1. årsstuderende tilgodeses i planlægningen
  • Ordinær eksamen bør prioriteres over reeksamener, så man tilgodeser en optimal eksamensplan for flest muligt studerende.

Principper for planlægning af dispensater

  • Dispensater med op til 25% forlænget tid placeres i lokale med deres medstuderende (afhænger af varigheden).
  • Dispensater med mere end 25% forlænget tid kan placeres i andre lokaler end deres medstuderende (afhænger af varigheden).
  • Dispensater placeres som udgangspunkt bagerst i lokalet eller hvor det giver mindst mulige gene for de studerende
  • Dispensater med dikteringsbehov placeres:
    • I lokale med deres medstuderende. Hvis der ikke er plads i et almindeligt eksamenslokale, placeres dispensaten i et enelokale (under forudsætning af, at der er et ledigt enelokale).

    • Så vidt muligt sammen med deres med studerende bagerst i eksamenslokalet, på hjørnepladserne i det lokale, hvor der er færrest studerende, så pladserne ved siden af og foran dem ikke anvendes.

  • Dispensater med dikteringsbehov og øvrigt afskærmningsbehov, f.eks. pga. psykiske og neurologiske lidelser, placeres så vidt muligt ikke i samme eksamenslokale. Alternativt så langt som muligt fra hinanden bagerst i lokalet, så der er 5 pladser imellem dem.

Principper for håndtering af ændringer

  • Datoer og tidspunkter for eksamener ændres ikke, medmindre væsentlige pædagogiske eller studiemæssige forhold taler for det.
  • Eksamener flyttes som udgangspunkt kun til datoer og tidspunkter, hvor der i forvejen afvikles eksamener i Eksamenshuset. Dette er for at minimere antallet af eksamensdage i huset.
  • Nye eksamensbehov, der opstår efter deadline for planlægning, planlægges som udgangspunkt kun på datoer og tidspunkter, hvor der i forvejen afvikles eksamener i huset.

Ydelseskatalog for Eksamenshuset

Alle skriftlige tilsynsprøver i Aarhus afholdes fra 1. maj 2025 i AU's fælles eksamenshus i Lisbjerg. 

Her kan du læse mere om de fysiske og administrative rammer, der er fastsat for afviklingen af skriftlige tilsynsprøver i Eksamenshuset. 

Fysiske rammer

AU’s eksamenshus er indrettet specifikt til afvikling af skriftlige tilsynsprøver med gode tekniske forhold samt indeklima, lys og akustik, som er tilpasset eksamenssituationen.  

Eksamenshuset er i tre etager og har i alt 11 eksamenslokaler med en kapacitet på 100 pladser samt 10 enelokaler.

Faciliteter for kørestolsbrugere og gangbesværede

Der er 6 handicapparkeringspladser i forbindelse med huset. Der er desuden elevator samt handicaptoiletter på alle etager.

Typer af eksamenspladser i Eksamenshuset

Der er tre slags eksamenspladser i Eksamenshuset: en standardplads, en afskærmet plads og en plads i enelokale. Alle pladstyper har adgang til trådløst netværk.

I tabellen herunder kan du se en beskrivelse af de tre pladstyper.

Type

Beskrivelse

Antal

Standardplads

Ved en standardplads får man et bord, en højdejustérbar stol samt strømudtag.

Der er 1.100 standardpladser i eksamenshuset, hvoraf nogle kan konverteres til en afskærmet plads.

Afskærmet plads

En afskærmet plads er en standardplads, hvor der er placeret en foldbar afskærmning rundt om bordet.

Afskærmede pladser kan oprettes efter behov og placeres bagerst i eksamenslokalerne.

Der er i alt 44 foldbare afskærmninger i Eksamenshuset. Der placeres som udgangspunkt 4 afskærmninger i hvert eksamenslokale.

Enelokale

Alle enelokaler er udstyret med hæve-/sænkebord, højdejustérbar stol samt strømudtag.

Enelokalerne er placeret i stueplan i Eksamenshuset og har glasdøre.

De studerende placeres med ryggen mod døren i enelokalerne, så tilsynsvagterne til hver en tid kan følge med på den studerendes PC fra gangarealet, uden nødvendigvis at skulle forstyrre dem.

Der er i alt 10 enelokaler i Eksamenshuset.

Etageoversigt 

På tegningerne nedenfor, kan du se, hvordan Eksamenshuset ser ud på den enkelte etage. Bemærk, at lokalet til venstre (en disponibel hal) ikke er en del af Eksamenshuset, men indgår i byggeriet og derfor er en del af tegningen.

Stueetage

Stueetagen består af et gangareal/indgangsparti, 3 store eksamenslokaler, 10 enelokaler og 2 store toiletgange med i alt 28 toiletter. Derudover er der garderobe, toiletter og kontorer til husets medarbejdere.

1. og 2. etage

På 1. og 2 etage er der på hver etage et gangareal i midten, 4 store eksamenslokaler, 8 toiletter samt et tekøkken til medarbejdere. 

Afvikling af skriftlige tilsynsprøver

Der afvikles skriftlige tilsynsprøver hele året i Eksamenshuset med størst kapacitetsudnyttelse ved de ordinære prøver i maj/juni og december/januar.

De skriftlige tilsynsprøver afvikles som udgangspunkt digitalt i WISEflow. Nogle prøver afvikles dog stadig analogt (på papir). Alle skriftlige tilsynsprøver i Eksamenshuset er underlagt Regler om tilsynsprøver ved Aarhus Universitet.


Eksamenstilsynets opgaver under afvikling af eksamen

Eksamenstilsynet stiller tilsynsvagter til rådighed og sikrer, at regler og retningslinjer ved den enkelte eksamen overholdes. Under eksamen står tilsynet til rådighed for henvendelser og spørgsmål fra tilsynsvagter, fakulteter, IT-supportere, Bygningsservice og rengøring.

Eksamenstilsynet er ansvarlige for at orientere relevante studerende, fakultetet og ledelseslag, hvis der f.eks. opstår udfordringer under en eksamen.

Som opfølgning på en eksamen, hvor der har været problemer eller forsinkelser, udsender Eksamenstilsynet en kort afrapportering til de relevante fakulteter.


Tilsynsvagternes opgaver i forbindelse med afvikling af eksamen

Det er tilsynsvagternes opgave at hjælpe med den praktiske afvikling af de skriftlige tilsynsprøver samt sikre, at de skriftlige tilsynsprøver gennemføres jf. tilsynsreglerne.

Tilsynsvagterne besidder alle basale IT-kompetencer, samt er i stand til at kunne kommunikere med de studerende på engelsk.

Tilsynsvagterne er timeansatte.


Hvordan føres der tilsyn med de studerende i Eksamenshuset?


IT-supportens opgaver ved skriftlige tilsynsprøver

Der er IT-supportere til stede i Eksamenshuset under afvikling af tilsynsprøverne.


Fakulteternes ansvarsområder ved skriftlige tilsynsprøver

Fakulteterne understøtter de skriftlige tilsynsprøver på AU ved at gøre eksamenerne klar til afvikling.

Det er vigtigt, at studieordning/kursuskatalog samt WISEflow og eksamensforklæde er korrekt opdaterede. Upræcise angivelser giver anledning til forvirring, bekymring og misforståelser for de studerende, undervisere, tilsynsvagter og studieadministrationerne.


Nedbrud, kriser og lignende

Hvis der opstår nedbrud, kriser eller lignende under eksamensafvikling i Eksamenshuset er det vigtigt, at der sker en hurtig afklaring.


Dispensationer til særlige eksamensvilkår

Der kan gives dispensation til alle typer af eksamenspladser i Eksamenshuset.


Medbragt udstyr

Det er muligt at medbringe udstyr til skriftlige tilsynsprøver. 


Hjælpemidler

Bemærk, at det ikke er tilladt for studerende at kommunikere med andre under eksamen - heller ikke digitalt.

Brug af ChatGPT og andre GAI-programmer er tilladt, medmindre andet fremgår specifikt af studieordningen/kursusbeskrivelsen i kursuskataloget.

Definitioner på kategorier for hjælpemidler

Type

Definition

Kommentar

Alle hjælpemidler

Det er tilladt at benytte alle hjælpemidler, inklusive internettet og GAI

Undtagelser vil fremgå af den enkelte kursusbeskrivelse.

Ingen hjælpemidler

Det er tilladt at bruge alm. Office-pakke (tekstbehandling, regneark, tegneprogrammer). Internettet må kun bruges til at logge på WISEflow, når eksamensbesvarelsen skal hentes og afleveres.

Ved FLOWlock eksamener bruges det tilgængelige tekstbehandlingsprogram i WISEflow.

Anviste hjælpemidler

Det er tilladt at bruge de hjælpemidler, som specifikt er angivet i fagets studieordning og kursusbeskrivelse.

Er et hjælpemiddel ikke specifikt angivet, eller er det ikke angivet korrekt i fagets kursusbeskrivelse og Eksamensforklæde, vil det ikke blive tilladt ved selve prøven. Det er ikke nok at benytte á la, o.lign., etc., osv.