Det er vigtigt, at vi alle bidrager til, at de studerende får relevant, konsekvent, målrettet og letforståelig kommunikation i alle faser af deres uddannelse.
Her på siden finder du vejledninger, som kan hjælpe dig, når du skal kommunikere på vores studenterrettede platforme.
Det centrale i vores fælles kommunikationspraksis er at forenkle og systematisere, hvilke informationer de forskellige studenterrettede platforme skal bruges til. Se det i 'Det hurtige overblik'.
Herunder kan du læse mere om, hvad vi kommunikerer på hvilke platforme og hvordan.
Værktøjer, vejledninger og serviceydelser for alle ansatte
Slå op i emneindekset:
Har du brug for sparring, er du i tvivl om en konkret kommunikationsopgave eller har du andre spørgsmål?
Du er altid velkommen til at række ud til din lokale redaktør:
Meget af den information, de studerende modtager i løbet af deres studietid, er studiekritisk. Det er information, som de studerende har brug for, hvis de skal kunne gennemføre deres studie.
Studiekritisk information skal derfor koble sig til noget obligatorisk i studieforløbet – fx vigtige frister, krav til undervisningsdeltagelse, regler for hjælpemidler til eksamen, krav til systembrug eller systembeskeder om kritisk og pludseligt opstået (nede) tilstand for det enkelte system.
Der findes to typer studiekritiske informationer:
1) information, der er tidsfølsomt og derfor skal ’skubbes ud’ til de studerende på mail
2) den mere statiske information, som de studerende altid skal have til rådighed og selv skal opsøge på studerende.au.dk.
Den konkrete udmøntning af hvad der defineres som studiekritisk kommunikation og studieunderstøttende kommunikation på det enkelte fakultet fastlægges i dialog med relevante aktører på fakulteterne.
Tidsfølsom information er den studiekritiske information, som de studerende skal reagere på inden for en tidsfrist, eller som har en bagkant i forhold til aktualitet. Den type information må dermed sendes til de studerende på mail.
Det skal sendes ud på mail: | Det skal ikke sendes ud på mail: |
|
|
Den mere statiske information er den studiekritiske information, som de studerende ikke skal reagere på nu og her, men som de har brug for på forskellige tidspunkter i deres studie. Den type information skal de studerende selv finde på studerende.au.dk
Det kan fx være regler, vejledninger og procedurer, som de studerende forventes selv at sætte sig ind i og opsøge, når de fx skal til eksamen, søge dispensation eller sammensætte deres studieforløb.
Det skal på studerende.au.dk: | Det skal ikke på studerende.au.dk: |
|
|
Når du skal udsende studiekritisk information på mail, er det vigtigt, at du følger denne tjekliste:
Er du i tvivl?
Hvis du er i tvivl om, hvorvidt der er tale om tidsfølsom studiekritisk information, kan du altid konsultere din lokale redaktør.
Find din lokale redaktør via kontaktoversigten.
Vi bruger selvfølgelig også mail i en-til-en kommunikation med studerende. Det kan du læse mere om i punktet en-til-en kommunikation.
Når du skal kommunikere studiekritisk information på studerende.au.dk, skal du følge denne tjekliste:
Har du brug for hjælp?
Udover den skriftlig formidling af studiekritisk information, kan de studerende også møde informationen til fysiske eller virtuelle arrangementer afholdt af universitetets medarbejdere eller i forbindelse med undervisning
Hver dag er mange medarbejdere selvfølgelig også i kontakt en-til-en med studerende.
På mail kommunikerer vi en-til-en om:
Det er netop for at undgå, at den studerende modtager alt for mange mails, at vi ikke sender mails om ting, der ikke er direkte relateret til den enkelte studerendes studieforløb.
En del af en-til-en kommunikationen foregår også̊ over Digital Post (eksempelvis varslingsbreve), gennem specifikke studiesystemer og i det fysiske møde. Her er det vigtigt, at den studerende tydeligt kan se, hvilken enhed eller medarbejder den studerende er i kontakt med.
Studieunderstøttende information er information, der er studierelevant, men ikke kritisk for, at de studerende kan gennemføre deres studie.
Det er kort sagt al den ikke-studiekritiske information, vi stiller til rådighed for de studerende, som er med til at give dem et bedre studieforløb. For de studerende er der dermed tale om nyttig information, der opleves som ‘nice to know’. Det er fx nyheder og information, der kan inspirere den studerende til bestemte valg i den enkeltes studieforløb, som gør opmærksom på planlagt vedligehold af systemer og fysiske rammer, eller som sætter fokus på et bestemt studierelevant emne.
Det er studieunderstøttende information: | Det er ikke studieunderstøttende information: |
|
|
Den konkrete udmøntning af hvad der defineres som studiekritisk kommunikation og studieunderstøttende kommunikation på det enkelte fakultet fastlægges i dialog med relevante aktører på fakulteterne.
Bemærk: Ved særlige strategiske indsatser, som går på tværs af universitetet, kan den studieunderstøttende information blive vurderet til at være af så vigtig strategisk værdi for universitetets virke og kulturelle sammenhængskraft, at den må kommunikeres ud på samme måde som studiekritisk information. Denne vurdering foretages af Uddannelsesudvalget.
Formidling af studieunderstøttende information via undervisere
Brug sociale medier
Spred budskabet på campus
Vil du have hjælp til at vurdere, hvordan du bedst formidler den studieunderstøttende information? Du kan altid tage fat i din lokale redaktør via kontaktoversigten.
Den studieunderstøttende information skal de studerende selv finde som nyheder, arrangementer, tilbud eller statisk information på studerende.au.dk.
Når du skal kommunikere studieunderstøttende information på studerende.au.dk som nyhed eller arrangement, skal du følge denne tjekliste:
Når du skal kommunikere den understøttende information som webside, skal du følge denne tjekliste:
Husk du også generelt kan arbejde med at optimerer dit webindhold og finde generelle vejledninger til at arbejde i Typo3 hos AU IT.
Overordnet for studieunderstøttende information på studerende.au.dk:
Brightspace er vores Learning Management System (LMS). Platformen er dermed først og fremmest det sted, hvor undervisere og studerende kommunikerer om forhold, der relaterer sig til de enkelte kurser.
Der er to typer informationer, der hører hjemme på Brightspace:
Du kan finde vejledninger til de forskellige funktioner i Brightspace på AU Educate.
Kursusinformation omfatter:
Hvem kommunikerer den kursusnære information på Brightspace?
Den enkelte underviser har ansvaret for kommunikationen på de kurser, som vedkommende er tilknyttet.
Som administrativ medarbejder kan du skrive ud i en kursusgruppe, hvis underviser ikke selv kan formidle ændringer/aflysning af undervisning eller ændringer i undervisningsforhold - eller hvis du som har ansvaret for formidling af kursusinformation.
Kommunikation om kursusevaluering omfatter:
Hvem kommunikerer om kursusevaluering på Brightspace?
Når det handler om kursusevaluering, skriver underviser eller en administrativ medarbejder ud i den enkelte kursusgruppe.
AU’s kursuskatalog samler formelle information om undervisning og eksamen for et bestemt kursus. Det er for eksempel oplysninger om kursets indhold, navnet på underviseren, kommentarer til undervisningsform og oplysninger om eksamensform og hjælpemidler.
Har du ønsker til hvad der fremgår om det enkelte kursus på kursuskatalog.au.dk? Få mere viden og find kontaktoplysninger på din lokale superbruger i EDDI Hjælpeunivers.
Samspil mellem studieordning og kursuskataloget
En studieordning er en samling af regler for en uddannelse. Det er i studieordningen man eksempelvis finder regler for eksamen og beskrivelse af fagelementerne på uddannelsen. Derudover kan man se studiets opbygning i studiediagrammet. Det er herfra de studerende sendes over på kursuskataloget for at læse mere om det enkelte kursus, det gælder obligatoriske fag såvel som valgfag.
Hvad der skal stå i en studieordning er fastsat i bekendtgørelserne, som du kan finde på medarbejderservice.
Eksterne afsendere:
Interne afsendere:
Man kan også opfordre eksterne såvel som interne til at henvende sig ved relevante studenterforeninger eller andre lokale aktører, som evt. kan dele opslaget i relevant kontekst for de studerende, der ønsker at tilvælge denne type kommunikation.
Deling på sociale medier:
Det er også en mulighed at dele jobopslag mv. på AU-relaterede SoMe-kanaler. Fakulteterne og nogle institutter er til stede på sociale medier, hvor jobopslag kan deles, hvis de er opslået i AU Job- og Projektbank.
Man kan også dele projekter og arrangementer, der er lavet i samspil med AU og er direkte relevante for studerende på fakultetet eller universitetet generelt.
Eksterne afsendere:
Interne afsendere:
Vil du have sparring på rekruttering til interne tiltag? Du kan altid tage fat i din lokale redaktør via kontaktoversigten.
Akut information drejer sig om kommunikation i forbindelse med akutte situationer, det vil sige ved:
I akutte situationer prioriteres korrekt og hurtig information til berørte målgrupper. Det betyder, at kommunikationen er organiseret ved at:
I akutte situationer må der sendes nødvendige informationer/udmeldinger bredt ud til berørte studerende på alle AU’s relevante platforme og SoMe-kanaler, hvis situationen tilsiger det:
I 20-21 blev der udarbejdet en omfattende undersøgelse af studerende og medarbejderes oplevelse med kommunikationen internt på AU. Det resulterede i rapporten ”Kommunikation med studerende på Aarhus Universitet” (21).
Rapporten viser, at de største udfordringer er vores mange studenterrettede platforme, den store kompleksitet i kommunikationen og at kommunikationen ofte blev oplevet som uigennemskuelig. For de studerende har udfordringerne konsekvenser som: stor risiko for at overse relevant kommunikation, et stort tidsforbrug, oplevelse af utryghed og af at ansvaret for kommunikationen ligger hos den enkelte studerende.
På baggrund af rapporten blev det blandt andet anbefalet, at vi på AU har en fælles kommunikationspraksis, klare kommunikationsmålsætninger og et forenklet platformslandskab.
Forslag til ny praksis mv. er udarbejdet af redaktionsgruppen for studerende.au.dk og en styregruppe med bred ledelsesrepræsentation (fra både uddannelsesområdet, fakulteter og CED) i regi af ‘Styrkelse af kommunikation med studerende på Aarhus Universitet’ (SKS). Den nye praksis er lavet på baggrund af inddragelse af studerende og administrative medarbejdere på institutter, fakulteter og i den tværgående administration.
I september 2023 vedtog Uddannelsesudvalget SKS-arbejdet som generelle retningslinjer for kommunikation med studerende og kommunikationsmålsætninger. Retningslinjerne bør også benyttes i kommunikation med EVU-studerende, hvor det giver mening.
Kommunikationspraksis og vejledningerne her på medarbejdersiden er baseret på AU's fælles retningslinjer for god kommunikationspraksis med studerende og målsætninger for kommunikation med studerende på AU.
Har du spørgsmål til det generelle arbejde med vores fælles kommunikation med studerende på AU, er du velkommen til at kontakte redaktør Charlotte Møller Nygaard, AU Uddannelse.