Planlægning af undervisning og eksamen på Aarhus Universitet følger et fælles årshjul og fælles retningslinjer.
Undervisningsaktiviteter på Aarhus Universitet kan planlægges mandag-torsdag kl. 8-18 og fredag kl. 8-16.
Undervisningen begynder kl. 15 minutter over – dvs. at det akademiske kvarter anvendes på hele universitetet. På den måde sikres tid til skifte mellem undervisningslokaler og –aktiviteter.
Årshjul og retningslinjer træder i kraft fra og med 2023 og er vedtaget i 2022 af styregruppen for implementering af et fælles planlægningssystem på AU.
Årshjulet er fastsat, sådan at de studerende er informeret om timeplaner og eksamensdatoer minimum en uge inden tilmeldingsfristen.
Datoer for planlægning af efterårssemesteret
Lokaledeling:
Publicering af timeplan og eksamensdatoer (senest): 24. april
Tilmeldingsperiode: 1.-5. maj
Datoer for planlægning af forårssemesteret
Lokaledeling:
Publicering af timeplan og eksamensdatoer (senest): 24. oktober
Tilmeldingsperiode: 1.-5. november
Lokaledeling
Deling af lokaler finder sted ad to omgange:
Aarhus Universitet anvender curriculumbaseret planlægning.
Ved curriculumbaseret planlægning forstås, at undervisningsaktiviteter planlægges før de studerende tilmelder sig.
Målet med curriculumbaseret planlægning er:
Stabile og forudsigelige timeplaner for både studerende og undervisere
At timeplanerne er klar tidligere
Den curriculumbaserede planlægning foretages på baggrund af:
Informationer fra studieordningen, erfaringer fra foregående semestre, data om tilmeldinger og studenteradfærd, mv.
Beslutninger om maksimum antal deltagere pr. undervisningshold
Beslutninger om, hvilke aktiviteter der må og ikke må overlappe hinanden. Det kan for eksempel være i form af at oprette ’klynger’, hvor alle fag i klyngen ikke må overlappe hinanden
Indmeldinger fra fagmiljø vedr. rammer for undervisning og eksamen
Curriculumbaseret planlægning er ikke afhængig af registrerede studentertilmeldinger og kan derfor planlægges med en længere tidshorisont end tilmeldingsbaseret planlægning.
Det betyder, at timeplaner og eksamensplaner kan klargøres og publiceres i så god tid, at andre aktiviteter kan planlægges uden om undervisnings- og eksamenstidspunkterne.
Den studerende får bedre betingelser for at kunne disponere sit studieforløb og dermed bedre muligheder for at opnå den ønskede fremdrift, ligesom underviseren får mulighed for at planlægge forskningsaktiviteter m.v., så de ikke er sammenfaldende med undervisningsaktiviteter.
Ved planlægningsperiodens start indhenter planlægningsafdelingen oplysninger fra fagmiljøet vedr. evt. begrænsninger for planlægning af undervisningen. Det enkelte fakultet fastsætter selv metode, kommunikationsveje og praksis for dette.
Undervisningsplanlægningen tager følgende begrænsninger i betragtning:
Begrænsninger ift. studerendes forløb
Faglige begrænsninger:
Desuden kan institut- eller fakultetsledelserne træffe beslutning om begrænsninger ift. underviseres rådighed.
En væsentlig forudsætning for, at den curriculumbaserede planlægning fungerer og tilvejebringer stabile og forudsigelige skemaer er på den ene side, at omfanget af ændringer til skemaerne holdes på et så lavt niveau som muligt, og at der på den anden side er tilstrækkelig fleksibilitet, til at ændringer på grund af uundgåelige situationer som fx sygdom og fratrædelse kan håndteres.
Lokaledelingen gennemføres efter fælles spilleregler:
Planlægning af undervisning:
Lokaledeling:
Planlægning af undervisning og eksamen varetages af fakulteternes studieadministrative enheder.
Kontakt: