Aarhus University has the mission to conduct research of the highest international quality and provide research-based degree programmes of the highest international quality.
For securing the highest international quality in teaching and learning, Aarhus BSS conduct course evaluations. Aarhus University is data controller for the data collected with the course evaluations. When Aarhus University collect and processes personal data the processing takes place in accordance with AU's privacy policy.
Among other things, the university’s task is to conduct research and provide research-based education, and in this connection, personal data is collected. To ensure education of high quality Aarhus University conducts an ongoing evaluation of teaching by inviting students to answer a digital survey about their learning experience. The conduction of course evaluation is also to fulfill a legal obligation under Danish legislation.
When answering the evaluation Aarhus University will process your data with legal basis of the General Data Protection Regulation Article 6.1 c) and the Danish Data Protection Law paragraph 10.1, which gives Aarhus University the right to process your personal data in order to comply the legal obligations of Aarhus University. For more please se textbox to the right.
Research projects at Aarhus University can use the data collected for the evaluation of teaching cf. Clause 4.4 of AU's privacy policy. At the website for evaluation of teaching at Aarhus BSS: www.bss.au.dk/digitalcourseevaluation is a description of the guidelines for how and to whom access to course evaluation data can be given. You'll also find a description of the application process. The legal basis for Aarhus BSS to make the personal data available for research projects at Aarhus BSS is the General Data Protection Regulation Article 6.1 e) and the Danish Data Protection Law paragraph 10.1.
Below, you will find information on research projects at Aarhus BSS using data from the evaluation of teaching collected by Aarhus BSS and Aarhus University. Read AU's privacy policy at http://www.au.dk/om/profil/privatlivspolitik/.
Aarhus BSS is a faculty under Aarhus University that administers personal data for many different reasons, i.a. research purposes.
Aarhus BSS is the data controller responsible for the processing of your personal data collected in connection with the evaluation of teaching activities.
Any enquiries can be directed to:
If you have any questions about the processing of your personal data by Aarhus BSS, please contact our data protection officer:
Søren Broberg Nielsen
Katrinebjergvej 107
Bygning 5530
8200 Aarhus N
E-mail: dpo@au.dk
Tlf.: 87153198
If you want to make use of the rights, please contact the evaluation team at Aarhus BSS: kursusevaluering.bss@au.dk.
Further information about the rights in under the General Data Protection Regulation please see the guidelines of the Danish Data Protection Agency (Datatilsynet) on the rights of data subjects at www.datatilsynet.dk.
If you wish to lodge a complaint regarding Aarhus BSS processing of your personal data, please contact the Danish Data Protection Agency. You will find the contact details for the Danish Data Protection Agency at www.datatilsynet.dk.
Er kvinder dårligere undervisere end mænd – ifølge de studerende? Projektet undersøger, om der er kønsforskel i studerendes evalueringer af undervisere på de videregående uddannelser. En række udenlandske studier har påvist, at kvindelige undervisere evalueres dårligere end mandlige. Vores projekt undersøger, om der findes en sådan forskel i Danmark og hvilke mekanismer der i så fald ligger bag. Er der eksempelvis en sammenhæng mellem forskelle i den måde, som mænd og kvinder underviser på og de evalueringer de får af studerende? Projektet analyserer: 1) Faktiske undervisningsevalueringer på de samfundsfaglige uddannelser på Aarhus Universitet, 2) Et eksperiment, hvor studerende lytter til en præsentation med en kønsneutral stemme og hvor forskellige grupper af studerende får forskellige information om underviserens køn og herefter evaluerer præsentationen 3) Observationer af undervisning på Aarhus Universitet og VIA University College, hvor den mulige betydning af forskellige tilgange til undervisning kan undersøges.
Faglig artikel om bacheloropgaveseminar på Institut for Statskundskab i foråret 2018. Forskningsspørgsmålet angår effekterne af en række tiltag, som blev indført på det pågældende bachelorseminar, både i forhold til undervisningsmetoden og vejledningsformen. Fokus er især på effekterne af disse tiltag mht. opøvelse af de studerendes selvstændighed. Til dokumentation af pædagogiske resultater bruges data fra de studerendes evalueringer af faget. Derudover sammenlignes det relevante holds gennemsnit på de lukkede spørgsmål (overordnet udbytte, tidsforbrug pr. uge, og batteriet af spørgsmål om undervisningens og vejledningens kvalitet) med resten af årgangen, som har fulgt andre bachelorseminarer i foråret 2018.
BSS casestudie er et delprojekt under forskningsprojektet PIQUED, som er finansieret af Uddannelses- og Forskningsministeriet (Bevillings-ID: 7118-00001B). Projektet PIQUED undersøger, hvordan man i de videregående uddannelser tænker begrebet ”uddannelseskvalitet”, og hvordan det adresseres gennem kvalitetsfremmende tiltag. Heri indgår den fælles systematiske kursusevaluering på Aarhus BSS som en central case, og der anvendes evalueringsdata vedrørende bachelor- og kandidatkurser afholdt på Aarhus BSS i perioden 2015-2018 og foråret 2019 (når disse foreligger). Formålet med dette casestudie er at undersøge om - og hvordan - kursusevaluering kan fungere som katalysator for undervisningsudvikling.
Hvad forårsager, at studerende dropper ud fra universitetet? Betyder karakterer fra gymnasiet noget i forhold til, hvordan studerende klarer sig på universitetet? Hvilken effekt har fremdriftsreformen og uddannelsesloftet haft i forhold til frafald? Dette er blot nogle af de spørgsmål, som et hold af forskere fra Institut for Økonomi søger at besvare i et nyt forskningsprojekt med udgangspunkt i data fra Aarhus BSS. Der har igennem de seneste mange år været en frafaldsprocent på omkring 30 procent blandt akademiske bachelorstuderende, hvilket ikke bare kan have betydelige konsekvenser for den enkelte studerende, der falder fra, men også for universiteterne og samfundet, der investerer dyrt i de studerendes uddannelser. Målet med undersøgelsen er således at opnå en bedre forståelse af frafaldsdynamikkerne blandt studerende i Danmark. Ved at forstå dette bedre er det i højere grad muligt at maksimere udbyttet af de ressourcer, der bliver allokeret i uddannelsessystemet, og at hjælpe universiteterne med at øge gennemførelsesraten til gavn for samfundet.
En forskningsgruppe under Trygfondens Børneforskningscenter er ansvarlig for projektet.
The processing of personal data will always comply with applicable rules on data protection and protection of personal data. Read more at https://medarbejdere.au.dk/en/informationsecurity/data-protection/
Research projects at this site will often involve data collected via digital course evaluation at Aarhus BSS.
Personal data collected via digital course evaluation and study administration systems can be used for research purposes and in connection with teaching development as well as the quality assurance of degree programmes. This will take place in accordance with:
Research projects which uses data and/or personal data collected via digital course evaluation by Aarhus BSS will be stated in the list above. Researchers who wants access to the evaluation data please see the principles for the processing of evaluation data.
As can be seen from the overall procedures for digital course evaluation in Aarhus BSS, the purpose of the digital course evaluation is to create a tool for ensuring the quality of the teaching, as well as a development tool for teaching staff that increases the shared knowledge and awareness of what best supports the students' learning.
On the basis of the evaluation data, three types of analyses can be produced:
Examples of this include the following:
For more information about the processing of evaluation data, please read the principles for the processing of evaluation data, and read more about the rules and procedures on the Digital course Evaluation website.