Aarhus Universitet har en målsætning om at udføre forskning i højeste internationale standard og tilbyde forskningsbaserede uddannelser af højeste internationale kvalitet. For at sikre høj international kvalitet i undervisning udfører Aarhus BSS evaluering af undervisning.
Aarhus Universitet er dataansvarlig for den data, der indsamles i forbindelse med evaluering af undervisning. Når Aarhus universitet indsamler og behandler persondata sker behandlingen i overensstemmelse med AU’s privatlivspolitik.
Aarhus universitet har blandt andet til opgave at drive forskning og give forskningsbaseret uddannelse, og i den forbindelse indsamles personoplysninger. For at sikre uddannelse af høj kvalitet udfører Aarhus Universitet kontinuerligt evaluering af undervisning ved at invitere de studerende til at udfylde et digital spørgeskema om deres oplevelse af undervisningen. Evalueringen af undervisning er også en retslig forpligtigelse som Universitet har som følge af dansk lovgivning.
Når du udfylder et spørgeskema til evaluering af din undervisning vil Aarhus Universitet behandle din data på et lovligt grundlag ifølge GDPR Artikel 6.1 c) og den danske databeskyttelseslov paragraf 10.1, som giver Aarhus Universitet rettigheder til at behandle dine personlige data til udførelse af den retslige forpligtigelse som Aarhus Universitet har. Se venligst tekstboksen til højre for mere information.
De data der indsamles i forbindelse med evaluering af undervisning kan anvendes til forskning jf. pkt. 4.4 i AU’s privatlivspolitik. På hjemmesiden for evaluering af undervisning på Aarhus BSS: www.bss.au.dk/digitalkursusevaluering kan du finde retningslinjer for hvordan og for hvem der skal gives adgang til data som er indsamlet i forbindelse med evaluering af undervisning. På samme side finder du også en beskrivelse af ansøgningsprocessen. Det retslige grundlag for at Aarhus BSS kan gøre data fra undervisningsevalueringer tilgængelige for forskningsprojekter er GDPR artikel 6.1 e) og den danske databeskyttelseslov paragraf 10.1.
Nedenfor kan du se hvilke forskningsprojekter ved Aarhus BSS, som anvender data fra evaluering af undervisning som er indsamlet af Aarhus BSS og Aarhus Universitet.
Læs AU’s privatlivspolitik på http://www.au.dk/om/profil/privatlivspolitik/.
Aarhus BSS er et fakultet under Aarhus Universitet, der administrerer personoplysninger på en række forskellige områder, blandt andet til forskningsformål.
Aarhus BSS er dataansvarlig for behandlingen af personoplysningerne indsamlet i forbindelse med evaluering af undervisning.
Eventuelle henvendelser kan rettes til:
Spørgsmål til Aarhus BSS behandling af personoplysningerne kan rettes til Aarhus Universitets Databeskyttelsesrådgiver.
Søren Broberg Nielsen
Katrinebjergvej 107
Bygning 5530
8200 Aarhus N
E-mail: dpo@au.dk
Tlf.: 87153198
Hvis du vil gøre brug af rettighederne, skal du kontakte evalueringsteamet på Aarhus BSS: kursusevaluering.bss@au.dk.
Yderligere oplysninger om rettighederne efter databeskyttelsesforordningen kan findes i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder på www.datatilsynet.dk.
De kan klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, Aarhus BSS behandler dine personoplysninger på. Datatilsynets kontaktoplysninger findes på www.datatilsynet.dk
Er kvinder dårligere undervisere end mænd – ifølge de studerende? Projektet undersøger, om der er kønsforskel i studerendes evalueringer af undervisere på de videregående uddannelser. En række udenlandske studier har påvist, at kvindelige undervisere evalueres dårligere end mandlige. Vores projekt undersøger, om der findes en sådan forskel i Danmark og hvilke mekanismer der i så fald ligger bag. Er der eksempelvis en sammenhæng mellem forskelle i den måde, som mænd og kvinder underviser på og de evalueringer de får af studerende? Projektet analyserer: 1) Faktiske undervisningsevalueringer på de samfundsfaglige uddannelser på Aarhus Universitet, 2) Et eksperiment, hvor studerende lytter til en præsentation med en kønsneutral stemme og hvor forskellige grupper af studerende får forskellige information om underviserens køn og herefter evaluerer præsentationen 3) Observationer af undervisning på Aarhus Universitet og VIA University College, hvor den mulige betydning af forskellige tilgange til undervisning kan undersøges.
01.01.2019 - 31.12.2021
Faglig artikel om bacheloropgaveseminar på Institut for Statskundskab i foråret 2018. Forskningsspørgsmålet angår effekterne af en række tiltag, som blev indført på det pågældende bachelorseminar, både i forhold til undervisningsmetoden og vejledningsformen. Fokus er især på effekterne af disse tiltag mht. opøvelse af de studerendes selvstændighed. Til dokumentation af pædagogiske resultater bruges data fra de studerendes evalueringer af faget. Derudover sammenlignes det relevante holds karaktergennemsnit og gennemsnit på de lukkede spørgsmål (overordnet udbytte, tidsforbrug pr. uge, og batteriet af spørgsmål om undervisningens og vejledningens kvalitet) med gennemsnit for resten af årgangen, som har fulgt andre bachelorseminarer i foråret 2018.
2018-2019
BSS casestudie er et delprojekt under forskningsprojektet PIQUED, som er finansieret af Uddannelses- og Forskningsministeriet (Bevillings-ID: 7118-00001B). Projektet PIQUED undersøger, hvordan man i de videregående uddannelser tænker begrebet ”uddannelseskvalitet”, og hvordan det adresseres gennem kvalitetsfremmende tiltag. Heri indgår den fælles systematiske kursusevaluering på Aarhus BSS som en central case, og der anvendes evalueringsdata vedrørende bachelor- og kandidatkurser afholdt på Aarhus BSS i perioden 2015-2018 og foråret 2019 (når disse foreligger). Formålet med dette casestudie er at undersøge om - og hvordan - kursusevaluering kan fungere som katalysator for undervisningsudvikling.
2019
Hvad forårsager, at studerende dropper ud fra universitetet? Betyder karakterer fra gymnasiet noget i forhold til, hvordan studerende klarer sig på universitetet? Hvilken effekt har fremdriftsreformen og uddannelsesloftet haft i forhold til frafald? Dette er blot nogle af de spørgsmål, som et hold af forskere fra Institut for Økonomi søger at besvare i et nyt forskningsprojekt med udgangspunkt i data fra Aarhus BSS. Der har igennem de seneste mange år været en frafaldsprocent på omkring 30 procent blandt akademiske bachelorstuderende, hvilket ikke bare kan have betydelige konsekvenser for den enkelte studerende, der falder fra, men også for universiteterne og samfundet, der investerer dyrt i de studerendes uddannelser. Målet med undersøgelsen er således at opnå en bedre forståelse af frafaldsdynamikkerne blandt studerende i Danmark. Ved at forstå dette bedre er det i højere grad muligt at maksimere udbyttet af de ressourcer, der bliver allokeret i uddannelsessystemet, og at hjælpe universiteterne med at øge gennemførelsesraten til gavn for samfundet.
En forskningsgruppe under Trygfondens Børneforskningscenter er ansvarlig for projektet.
2019-august 2022
Behandling af personoplysninger vil altid efterleve gældende regler om databeskyttelse og beskyttelse af personoplysninger. Læs mere på https://medarbejdere.au.dk/informationssikkerhed/databeskyttelse/.
Personoplysninger indsamlet via digital kursusevaluering og studieadministrative systemer kan anvendes til forskning og i forbindelse med undervisningsudvikling samt kvalitetssikring af uddannelser. Dette sker i overensstemmelse med:
Forskningsprojekter som anvender data/personoplysninger indsamlet via digital kursusevaluering ved Aarhus BSS vil fremgå af listen ovenfor.
For adgang til evalueringsdata for forskere, se Principperne for behandling af evalueringsdata.
Som det fremgår af de samlede procedurer for digital kursusevaluering på Aarhus BSS er formålet med den digitale kursusevaluering at skabe dels et værktøj til at kvalitetssikre undervisningen, dels et udviklingsværktøj for undervisere, der øger fælles viden og bevidsthed om, hvad der bedst understøtter de studerendes læring.
På baggrund af evalueringsdata laves der to typer af analyser mhp. at udvikle og kvalitetssikre undervisning og uddannelser ved Aarhus BSS:
Andre aktiviteter og projekter, hvor data fra digital kursusevaluering indgår, er kvalitetssikringsprojekter og/eller udviklingsprojekter inden for uddannelse og undervisning.
Som eksempler herpå kan nævnes:
For mere information om behandling af evalueringsdata henvises til Principperne for behandling af evalueringsdata, og læs mere om ordningen og procedurerne på hjemmesiden om digital kursusevaluering på Aarhus BSS.
Se også AU’s privatlivspolitik samt kvalitetspolitik og –praksis via links ovenfor.