Hvordan påvirker digitale teknologier akademisk publicering?

Kan og bør vi som humanistiske akademikere handle anderledes, når vi skaber, publicerer og deler forskning? Professor Gary Hall gæster Aarhus Universitet og Digital Arts Initiative.

Oplysninger om arrangementet

Fredag 6. juni 2014,  kl. 12:30 - 14:30

Sted

Campus Aarhus, Statsbiblioteket, Universitetsparken (viktor albecksvej 1)?, Mødelokale 1

Fredag den 6. Juni gæster Professor Gary Hall Aarhus Universitet og Digital Arts Initiative. Han er bl.a. ophav til bogen Digitize This Book!: The Politics of New Media, or Why We Need Open Access Now og grundlægger af Open Humanities Press, som var et af de første akademiske forlag med ’open access’, og som i dag huser 14 tidsskrifter inden for kritik og kulturteori.

Sammen med Gary Hall vil vi diskutere, hvordan humanistisk forskning bliver produceret, publiceret og  distribueret gennem digitale teknologier (e-bøger, søgemaskiner, tekster ’i skyen’ osv.). Ofte sker dette ved mellemkomsten af profitorienterede firmaer, der opererer som en del af kulturindustrien. Vi vil berøre, hvordan humaniora som fagfelt kan agere i dette landskab, og hvordan vi måske har behov for en kritik af de styrende mekanismer?

Humaniora er dybt forankret i bogen og tidsskriftet og de institutioner, der er vokset op omkring dem. De er bygget op omkring subjektets intellektuelle ejendomsret, den individuelle forfatter, originalitet, kanon, disciplin, peer-review, traditioner og meget mere. På hvilken måde ændrer de digitale medieteknologier vores egne institutioner og de kerneværdier de hviler på? Kan og bør vi som akademikere handle anderledes, når vi skaber, publicerer og deler forskning? Humaniora har haft en tendens til ikke at ville berøre det tekniske, men berører disse tekniske og industrielle forandringer vores humanistiske faglighed dybere end antaget?

Org.: Digital Arts Initiative

Maillist: DAI is issuing a regular (ca. monthly) update on events, activities and initiatives at Aarhus University that relate to the agenda of digital arts and humanities. The mail list may also feature discussions on relevant topics. For subscription, please email Lene Elsner – elsner@dac.au.dk.