Kandidatreform

Her på siden finder du alle opdaterede dokumenter vedrørerende sektordimensionering og implementering af kandidatreformen på Arts. Vi vil i arbejdet med kandidatreformen inddrage hele fakultetet, og det vil ske i tre faser. 

I hver fase vil de relevante dokumenter blive gjort tilgængenlige, og der vil være en række spørgsmål, som der ønskes input til. De spørgsmål er også en del af den skabelon, som vi vil bede jer om at bruge til jeres skriftlige input.

Vi ser i fakultetsledelsen frem til at modtage input, så vi sammen kan finde de bedst mulige løsninger på implementeringen af kandidatreformen.


Fase 1 | 18. september 2024 | Frist for input 23. oktober 2024

Udmelding på Arts om helhedsplan for BA og KA


Tidsplanen mellem faserne er stram, og det vil lette opsamlingen meget, hvis I vil benytte skabelonen i jeres tilbagemeldinger - download skabelonen
Se inddragelsesplanen for det fulde overblik over involveringsprocessen og de spørgsmål der hører til hver fase.

Vi er i fakultetsledelsen stødt på en udfordring, vi ikke har tænkt på i tide. Der er flere medarbejdere, der har ønsket, at vi offentliggør alle de input, vi får til helhedsplanen. Det vil vi sådan set gerne, men der er på den anden side andre medarbejdere, som ikke ønsker deres input offentliggjort. Derfor har vi i samråd med tillidsrepræsentanterne i fakultetets samarbejdsudvalg fundet en løsning, der forhåbentlig imødekommer denne udfordring så godt som muligt.

Hver enkelt input-giver skal oplyse, om de vil lade os dele deres input med tillidsrepræsentanterne. Hvis de ikke ønsker det, så deles det ikke. Når fristen for input er overstået, vil fakultetsledelsen lave en sammenfatning af alle input. Samtidig giver vi tillidsrepræsentanterne adgang til at læse alle de input, vi må dele med dem, i deres helhed – og så aftaler vi i fællesskab, hvordan sammenfatningen skal udformes, så den er så dækkende som muligt.

I fase 2 vil  alle input bliver offentliggjort ved fristens udløb. Hvis medarbejdere på det tidspunkt har input, som de ikke har lyst til at få offentliggjort, så kan de som altid tale med deres ledelse om det – og ledelsen vil tage inputtet med videre i processen.

Frist for input er d. 23 oktober 2024.

Input skal sendes til artskandidatreform@au.dk 

Fase 1b - National koordinering | 7. november 2024 | Høring om påtænkt beslutning via de kollegiale organer senest 15. november

Den 7. november udsender fakultetsledelsen Arts' del af HUM-dekangruppens bud på et nationalt landskab over uddannelsesomlægninger i 2028 – dvs. 75 ECTS og EKA-omlægninger.

I den efterfølgende uge (11-15. november) afholdes der ekstraordinære møder i de kollegiale organer, hvor medlemmerne får mulighed for at kommentere på den nationale plan. Tidsplanen er presset, fordi Aarhus Universitet skal melde eventuelle kommentarer til de nationale planer til Danske Universiteter den 22. november.

Fase 2 | 7. november 2024 | Frist for input 20. december 2024

Involvering i fase 2:

Øvrigt:

  • Den besluttede fordeling af sektordimensioneringen ligger under Beslutninger på denne side.
  • Udkast til national koordinering er nu at finde under Fase 1b på denne side.
  • Beskrivelse af proces for udarbejdelse af uddannelsesstruktur er nu at finde under Fase 2b på denne side.
  • Kandidatudvalgets rapport var varslet til at udkomme den 31. oktober, men den er blevet udskudt. Forventes nu medio november.

Tidsplanen mellem faserne er stram, og det vil lette opsamlingen meget, hvis I vil benytte skabelonen i jeres tilbagemeldinger - download skabelon.

I fase 2 vil alle input bliver offentliggjort ved fristens udløb. Hvis medarbejdere har input, som de ikke har lyst til at få offentliggjort, så kan de som altid tale med deres ledelse om det – og ledelsen vil tage inputtet med videre i processen.

Frist for input 20. december 2024.

Input skal sendes til artskandidatreform@au.dk 

Fase 2b | 7. november 2024 - ultimo februar 2025 | Uddannelsesstruktur

Udviklingen af ny uddannelsesstruktur har fået sin egen fase. 

Involvering via de formelle samarbejdsorganer.

Fase 3 | 3. februar 2025 | Frist for input 20. februar 2025

Høring om påtænkte beslutninger: 

  • Helhedsplan - overordnede rammer (påtænkt beslutning)
  • Beskrivelse af uddannelsesstruktur (påtænkt beslutning)
  • Indfasningsplan (påtænkt beslutning)

Tidsplanen mellem faserne er stram, og det vil lette opsamlingen meget, hvis I vil benytte skabelonen i jeres tilbagemeldinger [følger efter fase 2] Se i øvrigt det overordnede overblik over emner, som I bedes forholde jer til - se inddragelsesplan. Emner til fase 3 fremgår af skabelonen[følger efter fase 2]. 

Frist for input 20. februar 2025.

Input skal sendes til artskandidatreform@au.dk 

Overblik over beslutninger

Her følger beslutningerne i den takt, de træffes.

Sektordimensionering af bacheloruddannelser 2025, besluttet i fakultetsledelsen 1. november 2024