Introduktionsmøde til Kulturår 2014: Slægten og Individet

Forskere på Aarhus Universitet inviteres til introduktionsmøde på Steno Museet om kulturåret 2014 med temaet ”Slægten og individet.”

Torsdag 23. februar 2012,  kl. 14:00 - 16:00

Steno Museet, Aarhus C

1999 og 2006 blev der i Danmark afholdt såkaldte kulturår. Det første med ”temaet” Middelalder, det næste med den naturlige fortsættelse Renæssance. En af underskriverne var initiativtager til begge år. Mange har efter 2006 spurgt, om der nu kom et nyt år med et tema, som kunne være Oplysningstiden eller Romantikken, som Universitetsforlaget navngav de bøger, som blev en fortsættelse af den første udgivelse om Renæssancen. Tiden gik, og flere mente, at det måtte række med de to år.
Emnet blev dog løbende diskuteret, og en lille gruppe har nu besluttet at vi nu vil prøve at få etableret et nyt kulturår med temaet Slægten og Individet. Det kan ligesom de to tidligere kulturår danne udgangspunkt for et meget stort antal aktiviteter i form af forskningsprojekter, udstillinger, teater, film og foredrag. Stort set alle fagligheder på landets universiteter kunne melde ind med ideer: Slægtsforskning, (slægts)sagaer, slægtsromaner, dna, jura (arv), historie med den lange krønike om kongefamilien, naturhistorie (plantearternes slægtsskab), adel med adelsårbogen, arkæologi med borgejeres slægtsforhold, danske udvandrere med familierelationer hjem, kunstnerfamilier (ofte bliver børn af musikere også musikere). Ja, emnerne er vel utallige. Aarhus Teater skal vel inddrages med et slægtsstykke.

Vi har allerede kontakt til flere enkeltpersoner og institutioner, og vi har fået positiv reaktion fra blandt andet Folkeuniversitet i Aarhus og Universitetsforlaget, der vil trykke grundbogen.

Vi vil derfor invitere til et åbent introduktionsmøde, hvor planerne vil blive fremlagt.
Det finder sted torsdag den 23. februar 2012 på Steno Museet kl. 14-16. Museet giver kaffe.

Tilmelding senest den 20. februar til Hanne Teglhus, mail: hanne.teglhus@si.au.dk
Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til de tre underskrivere.

Vi tænker, at følgende program vil være relevant til en start:

1. Velkomst ved Anne Sørensen og Jens Vellev

2. Miniforedrag (emne oplyses senere)

3. Miniforedrag (emne oplyses senere)

4. Valg af foreløbig styregruppe

5. Afslutning

Jens Vellev, - mail: jens.vellev@hum.au.dk
Lektor i middelalder- og renæssancearkæologi
Institut for Kultur og Samfund

Hanne Teglhus, - mail: hanne.teglhus@si.au.dk