Åbent hus på det nyindrettede bibliotek i Nobelparken

Vær med til at fejre den nye indretning af biblioteket i Nobelparken. Den 3. december kl. 14 indvier dekanen på Arts, Johnny Laursen, officielt biblioteket og biblioteksleder Maia Lunn Vonsbæk fortæller om tankerne bag indretningen.

Foto: Maria Randima, Aarhus Universitet

Siden sommeren 2015 har der på biblioteket i Nobelparken været arbejdet hårdt på at skabe mere attraktive arbejdspladser og forbedre bibliotekets studiemiljø, og den 3. december 2015 står resultatet færdig.

Biblioteket byder i den anledning på kaffe og croissanter fra morgenstunden, og senere bydes på et glas bobler og kagebuffet. Dekanen på Arts, Johnny Laursen, indvier officielt biblioteket kl. 14, og biblioteksleder Maia Lunn Vonsbæk fortæller derefter om projektet og tankerne bag nyindretningen.

Bedre adgang til bøgerne

Et af målene med at indrette biblioteket på en ny måde har været at skabe en samling af levende og aktuel litteratur for studerende, forskere og undervisere.

Biblioteket har 250.000 bøger opstillet efter 18 forskellige systemer fra de gamle institut- og fakultetsbiblioteker i kompaktreoler i kælderen, og undersøgelser har vist, at det var vanskeligt for bibliotekets brugere at finde rundt i bogsamlingen. Derfor har medarbejderne nu trukket de 10 % af bøgerne, der bliver mest brugt, ud af kompaktreolerne og stillet dem frem på åbne hylder.

”Samlingen er nu let at benytte, og man kan lade sig inspirere, se på nye bøger eller hente lige den bog, man skal bruge,” siger biblioteksleder i AU Library, Arts, Nobelparken, Maia Lunn Vonsbæk.

Mere lys og ro til fordybelse

Samtidig med at samlingen er blevet reorganiseret, er biblioteket blevet ombygget og nyindrettet. Det er sket for at skabe et mere lyst og indbydende biblioteks- og studiemiljø. Det synes Maia Lunn Vonsbæk i høj grad er lykkedes.

”Jeg er meget glad for de gruppearbejdspladser, vi har skabt i underetagen. Der er arbejdet meget med belysningen, og jeg synes, at vi sammen med de studerende har valgt nogle stole, der både er smukke, ergonomiske og til at betale. Og så skaber de grønne plantevægge og bøgerne en smuk ramme om arbejdspladserne. Men nu er det jo brugerne, der skal bedømme resultatet,” siger Maia Lunn Vonsbæk.

Udover gruppearbejdspladserne i underetagen er der i stueetagen og på 2. etage i alt fem læsesale med individuelle læsepladser, hvor der er ro til fordybelse.

For yderligere information, kontakt biblioteksleder Maia Vonsbæk, AU Library