Ambitiøst projekt tager landskabsmalerier ud i landskabet!

Fire kunstmuseer og en forsker fra Aarhus Universitet har med 3,21 millioner fra Nordea-fonden fået grønt lys for en udstilling, publikation og storstilet digitalt formidlingsprojekt, der sætter 1800-tallets landskabstradition og vores nutidige nationale identitet under lup

Udstillingen Kyhn & det danske landskabsmaleri sigter mod at skabe bred debat og folkeoplysning om det danske land ud fra kunstneren Vilhelm Kyhns (1819-1903) værker, der – selvom de er 100 til 150 år gamle – stadig er helt aktuelle i dag, hvor spørgsmål om den danske identitet og nutidens nationalitetsfølelse ofte er til diskussion i medierne.

Det er Karina Lykke Grand, adjunkt i kunsthistorie, der sammen med Randers Kunstmuseum, Fuglsang Kunstmuseum, Ribe Kunstmuseum og HEART, Museum of Contemporary Art i Herning udfører projektet, som skal kaste lys over hvordan vi som danskere i dag identificerer os gennem en landskabstradition, der rækker tilbage til midten af 1800-tallet. Projektet, der kommer til at turnere rundt i landet på de fire kunstmuseer, bliver realiseret med 3,21 mio. fra Nordea-fonden. ”Vi håber, at projektet vil give flere et kendskab til Kyhns kunst og medvirke til reflektioner over nationalitetsfølelse og dansk identitet,” siger Ulla Björnsson, sekretariatschef i Nordea-fonden

Kunstneren Kyhn

Vilhelm Kyhn var en umådelig flittig maler, som i sin samtid ofte blev set som en outsider og gammeldags maler, der ikke rigtig fulgte tidens strømninger, men som alligevel fik stor indflydelse på yngre generationer af kunstnere. Han underviste blandt andre Anna Ancher på sin ”Tegneskole for kvinder” og påvirkede flere unge kunstnere med sin kritiske holdning til kunst. Kyhn malede især landskaber og naturstudier fra alle egne af Danmark, og han var en af de første malere, der kom til Jylland, for at skildre den særlige natur her. Den skal vise, hvordan Kyhns billeder er blevet ikon for, hvordan vi danskere opfatter Danmark og den danske natur. Selve udstillingen vil være den største præsentation af Vilhelm Kyhn siden 1919, og vil placere ham som en af de helt centrale kunstnere i dansk kunstliv i 1800-tallet.

Ud i naturen med guldalderens landskaber

Debatten om national identitet og Vilhelm Kyhns billeder skal ikke kun foregå inden døre på museerne, men vil gennem det digitale formidlingsprojekt mitLANDskab finde sted i den natur, som Kyhns billeder skildrer, fra Skagen til Himmelbjerget og fra Bornhold til Guldborgssund og Issefjorden. Via Apps kan man gå på jagt efter Kyhns motiver og opleve landskabet dengang og nu og deltage i debatten om, hvad der definerer det danske landskab i dag.

Fakta

Nordea-fonden støtter aktiviteter, der fremmer gode liv inden for sundhed, motion, natur og kultur. Fonden støtter bl.a. formidlingsprojekter på Statens Museum for Kunst, Danmarks Borgcenter og Stevns Klint.

Udstillingen om Vilhelm Kyhn og formidlingsprojektet mitLANDskab har fernisering på Randers Kunstmuseum den 17. august 2012 og vises derefter på Fuglsang Kunstmuseum(januar 2013 – maj 2013), Ribe Kunstmuseum (maj 2013 – august 2013), Heart/Herning Museum of Contemporary Art (efterår/vinter 2013).

For yderligere oplysninger kontakt:

Karina Lykke Grand

Adjunkt i kunsthistorie