Arts i et internationalt perspektiv

Besøg af fakultetets Advisory Board den 16.-17. april 2015 gav Arts et internationalt perspektiv på de aktuelle udfordringer - blandt andet dimensionering og reorganisering.

Fra venstre: Institutleder Claus Holm, Chefrådgiver Lone Iversen, Prodekan Jan Ifversen, Professor Janis Jefferies, Institutleder Niels Lehmann, Professor Niels Christian Nielsen, Konstitueret dekan Johnny Laursen, Rådgiver Dinna Sigaard Bruun Hansen, Centerleder Arne Kjær, Prodekan Marianne Ping Huang, Professor Sheila Anderson, Dekansekretær Mette Bader, Institutleder Bjarke Paarup, Policy Advisor Fred de Vries, Professor Christoph Lindner, Rådgiver Aske Sløk, Prodekan Anne Marie Paahus, Prof. dr. Wiljan van den Akker

Over to dage med stramt program diskuterede ledelsen på Arts uddannelse og forskning med fakultetets Advisory Board, der blandt andet tæller eksperter fra universiteter i England, Irland, Holland og USA.

”Det var en unik mulighed for at sammenligne os med de forsknings- og uddannelsesvilkår, der er i udlandet. Man kan kalde det et ”reality check”, hvor vi fik vores lokale udfordringer sat i et større perspektiv. For eksempel betragtede medlemmerne i Advisory Board dimensioneringen som en ganske vis stor, men overkommelig udfordring for et universitet og fakultet med så store ressourcer og udviklingsmuligheder som vores, ” fortæller Johnny Laursen, konstitueret dekan på Arts.

Aktivistisk Advisory Board

De tre institutledere holdt oplæg om arbejdet med at forme den nye uddannelsesprofil på Arts. Advisory Board-medlemmerne gik meget aktivt ind i diskussionen, og flere af dem tilbød deres assistance til det kommende arbejde og til den lokale faglige udvikling.

”Vi fik testet de ideer, vi har til den videre udvikling – og vi fik nye ideer. Der var masser af forslag og tanker på detailniveau, som vi kommer til at følge op på sammen med institutlederne og Advisory Board-medlemmerne, som udtrykte stor lyst til at involvere sig. Vi skal gribe chancen og invitere dem ud i fagmiljøerne, hvor de kan bidrage med deres erfaring og ideer. Jeg tror, vi bør demokratisere adgangen til Advisory Board og den ekspertise, der findes der,” siger Johnny Lausen.

Sæt fokus på styrkerne

Programmet var tilrettelagt, så første dag primært handlede om uddannelse. Dag to var sat af til diskussioner om forskning; blandt andet Horizon2020 og forsknings-impact. Der var rundvisning på Moesgaard og en præsentation af samarbejdet mellem Moesgaard Museum og AU.

Medlemmerne blev også præsenteret for tre udvalgte forskningsmiljøer; teknologi og læring på IUP, Interacting Minds Centre og Smart Cities.

I den forbindelse efterlyste AB-medlemmerne en langt tydeligere markering af, hvad der er fakultetets styrkepositioner både forsknings- og uddannelsesmæssigt.

”Der kom mange kommentarer om, at vi kunne styrke profileringen af vore uddannelser og sætte en ambitiøs dagsorden for at forcere kvalitetsarbejdet. De opfordrede os blandt andet til at kommunikere langt tydeligere om fakultetets og de enkelte institutters styrker. Vi blev især stærkt opmuntret til at udnytte vore styrker indenfor digital læring i samspil med uddannelsesudviklingen på de enkelte uddannelser,” fortæller Johnny Laursen.

I lyst og nød

Johnny Laursen er tilfreds med udbyttet af de to intense dage, som har givet ledelsen en masse at arbejde videre med:

”Vi havde bygget et program op omkring udfordringer og muligheder. Og fordi vi lagde vores udfordringer så åbent frem til diskussion, fik vi input, som rummer mange muligheder. Arts har været gennem nogle år med store omvæltninger, og Advisory Board anerkendte, at vi inviterer dem indenfor i både lyst og i nød.”

Fakta

Fakultetets Advisory Board rådgiver dekanen og fakultetsledelsen på en række områder, såsom:

• Fakultetets mission og kerneopgaver, strategier og handlingsplaner i relation til forskning, uddannelse, talentudvikling og videnudveksling
  • Udbuddet af uddannelser og videreudviklingen af samme
  • Den interne fordeling af midler
  • Organisationsstruktur
  • Vores globale orientering og andre strategiske samarbejder

Fakultetets Advisory Board mødes efter planen én gang årligt.

Medlemmer

• Prof. dr. Wiljan van den Akker, Dean of Humanities, Utrecht University, Holland
  • Pro-Rector Astri Andresen, Pro-Rector for Internationalization, University of Bergen, Norway
  • Professor Sheila Anderson, Centre for e-Research, Department of Digital Humanities, King's College London, UK