Arts' uddannelser til eftersyn

I kølvandet på regeringens dimensioneringsplan iværksætter Arts nu et stort eftersyn af alle uddannelser.

Målet for uddannelseseftersynet er at ruste uddannelserne til fremtidens uddannelseslandskab og tegne en fag- og uddannelsesprofil, som både er økonomisk bæredygtig, og som opfylder regeringens krav om reduktion af studiepladser. Regeringens model for dimensionering får stor betydning for uddannelseslandskabet på Arts i de kommende år:

”Vi rammes først og fremmest af en betydelig økonomisk udfordring på grund af faldende STÅ-indtægter. Derudover giver reduktionen af studiepladser os nogle faglige udfordringer med sammenhæng i uddannelsestilbuddene og kritisk masse,” siger Johnny Laursen, konstitueret dekan på Arts.

Johnny Laursen understreger, at det er en meget langsigtet udfordring, og at det ikke blot handler om at lukke uddannelser - idet han dog ikke udelukker, at det kan komme på tale:

”Der er ikke tale om en kriseplan, da dette er en langsigtet proces. Vi ønsker først og fremmest at tage en diskussion af, hvordan vores fremtidige uddannelsesprofil skal se ud, og hvordan vi bedst muligt sikrer sammenhæng og bæredygtighed. Det betyder, at vi ser på ALLE komponenter i uddannelsesporteføljen.”

2015-reduktion ligger fast

Fakultetsledelsen traf i 2014 beslutning om en automatisk fordeling af studiepladsreduktionen i 2015. Det gjorde man for at skabe rum til en grundig drøftelse af, hvordan reduktionen skal ske fra 2016 og frem:

”Vi fulgte i det store hele den fordeling af fagene, som lå i ministeriets beregning. Og vi gjorde det ikke mindst for at købe os tid, da vi på det tidspunkt var midt i processen med reorganisering af fakultetet. Vi tog den kortsigtede løsning, da de langsigtede beslutninger ikke kan træffes uden en grunddig inddragelse af de fagmiljøer og interessenter, som er berørt,” siger Johnny Laursen.

Fagmiljøerne kommer med første bud

Uddannelseseftersynet foregår frem til juni 2015 og er sat i gang af fakultetsledelsen på Arts. Men de indledende drøftelser foregår på institut- og fagniveau.

”Man kan jo sige, at dimensioneringen i virkeligheden er en test på, om vi formår at arbejde på den måde, som Arts’ eftersyn og den forudgående problemanalyse lagde op til. Af samme grund har vi valgt at tage udgangspunkt i miljøernes egne bud på løsninger inden for deres fagligheder,” siger dekanen.

Men der er også emner, som kræver koordinering på et fælles niveau på fakultetet:

”Som en del af Arts-eftersynet besluttede vi os for at fastholde en solidarisk økonomimodel, og vi har derfor en fælles økonomisk ramme. Men derudover er der en lang række strukturelle forhold og uddannelsessamarbejder, som går på tværs mellem institutterne; for eksempel BA-struktur, tilvalg, fremdrift osv.  Der vil naturligvis være tale om en fakultetsbeslutning for alle forhold, som berører os alle. Og vi er selvfølgelig også forpligtede til i fællesskab at nå de nødvendige rammemål,” fastslår Johnny Laursen.

Katalog med handlemuligheder

På fællesmøde mellem FSU og Akademisk Råd 13. januar 2015 blev der udtrykt ønske om, at ledelsen sætter en ramme for de lokale drøftelser – dog uden på forhånd at fastsætte løsninger og lægge bindinger på diskussionerne.  Resultatet er et katalog med handlemuligheder, som skal danne afsæt for drøftelserne.

Handlemulighederne er opdelt i tre kategorier:

1. Nye muligheder: udvidelse af EVU-aktiviteter, nye uddannelser og bedre forskningsøkonomi som kompensation for faldende uddannelsesindtægter.
  2. Bedre sammenhæng: mindsket frafald, fokus på karrieremuligheder, samarbejde med andre universiteter, sammenlægning af uddannelser, samlæsning, internationale samarbejder og en ændret rekrutteringsindsats.
  3. Bæredygtighed: fremdrift og færdiggørelsesbonus, ændret uddannelsesudbud, gennemgang af tilvalg og sidefag samt forenkling generelt.

Faglig og solidarisk sammenhæng

Fagmiljøerne får nu til opgave at kigge på alle handlemuligheder og give deres bud på, hvad de har af prioriteringer og ønsker til deres fremtidige uddannelsesprofil. Og med det udgangspunkt fortsætter drøftelserne i fakultetsledelsen og uddannelsesudvalget frem til juni 2015.

Om forventningerne til fagmiljøernes indspil siger Johnny Laursen:

”Løsningerne skal bidrage til at forbedre vores uddannelsesøkonomi. Og vi skal kunne koble delløsningerne, så vi ender med at have et samlet forslag til den langsigtede reduktion af studiepladser, som lever op til kravene i dimensioneringsmodellen. Endelig skal forslaget give faglig og solidarisk sammenhæng på tværs, så hele fakultetet kommer godt igennem processen.”

Følg med og deltag i debatten

På Arts medarbejderportal kan du allerede nu følge processen og deltage i debatten.

”Vi vil gerne følge op på formatet fra Artseftersynet, hvor alle har mulighed for at komme med kommentarer og indlæg i debatten. Med hjemmesiden vil vi også prøve at sikre, at diskussionen er baseret på solide fakta om, hvor studiepladsreduktionerne falder og hvilke tiltag, der er undervejs,” slutter Johnny Laursen.

• Temaside for uddannelseseftersynet med tidsplan, notater, baggrundsmateriale og nyheder i relation til uddannelseseftersynet
  • På Twitter kan man bidrage til debatten under #arts2020