Dekanens sommerhilsen

Dekan Mette Thunø takker for et begivenhedsrigt semester, medarbejdernes store indsats og kigger frem mod efterårets opgaver.

Kære medarbejdere på Arts

Sommerferien nærmer sig nu for alvor, og før vi alle skilles for en stund, vil jeg ønske jer en god sommer og sige en stor tak for indsatsen i dette semester.

Det var dejligt at have muligheden for at mødes med så mange til sommerfesten den 7. juni. Vejret matchede årets havetema, og både i Emdrup og Aarhus deltog endnu flere end sidste år. I alt godt 600 valgte at fejre sommerens komme oven på et ret hektisk forår.

Første halvdel af 2013 var præget af resultaterne af den psykiske APV, som på mange måder ikke var tilfredsstillende, og som stillede skarpt på diverse problemfelter relateret til omstruktureringerne på AU og ikke mindst på Arts. Efterfølgende har mange af jer været engageret i en række dialogmøder om arbejdsmiljøet generelt, om administrationen og organiseringen af institutterne. Mit indtryk er, at møderne på institutterne har beriget os med et solidt grundlag for efter sommerferien at træffe beslutninger om justeringer af den interne institutstruktur. Justeringerne skal medvirke til at skabe bedre sammenhæng i fagmiljøerne og mellem fagmiljøer og administration.

Vi har i foråret også arbejdet intenst med at gentænke vores måde at undervise på, og det fortsætter vi med i Arts’ mange gode uddannelsesmiljøer. Vi er under konstant pres for at udvide vores timeudbud, det ved I alle sammen, men det giver også anledning til at ryste posen og grundigt overveje, hvordan vi kan optimere de studerendes læring inden for de givne rammer, men på nye måder. Også her har mange bidraget med virkeligt gode forslag til nye undervisningsformer, som afprøves allerede i det kommende semester.  Vi har i fakultetsledelsen også netop behandlet en række bud på nye uddannelser, og her kan jeg kun være imponeret over, hvor aktivt vores uddannelsesmiljøer hele tiden forholder sig til omverdenen.

Forskningsmæssigt har foråret også givet gode resultater i forhold til hjemtagning af nye forskningsmidler og forskningssamarbejder med det omgivne samfund. Men for at vi kan bevare vores faglige mangfoldighed og faglige styrker, skal flere af vores ansøgninger resultere i tildelinger af større bevillinger. Her kan forskningsprogrammerne understøtte processerne fra idégenerering til projektansøgning.

Med de øgede krav til os alle er jeg klar over behovet for at sikre den enkeltes arbejdstid og en retfærdig fordeling af arbejdsopgaverne blandt medarbejderne på institutterne. A- og B-siden er derfor begyndt at forhandle en ny fælles arbejdstidsaftale, som jeg forventer kommer på plads i efteråret. Den vil sikre fælles timenormer på hele Arts.

Strategi-arbejdet som også fortsætter på fakultet og institutter efter sommerferien, kan frem over følges på hjemmesiden Arts' strategi 2013-2020.

I efteråret tager vi også for alvor hul på at forberede institutionsakkrediteringen. Akkrediteringen medfører krav om dokumentation og kommer til at stille nye krav til administrationen. Det skal der findes løsninger på. Men jeg ser det også som en mulighed for at dokumentere og sikre en høj kvalitet i vores undervisning. Med en institutionsakkreditering skal vi ikke længere turnusakkreditere uddannelser, og især kan vi håbe på større frihedsgrader til at udvikle vores uddannelsesprofil.

Jeg forventer, at studiestarten forløber mindre problemfyldt i år, vi har bedre styr på lokaler og systemer og har oprustet på RUS-modtagelse og på velkomsten til vore kandidatstuderende.

Nu håber jeg, at I får mulighed for at trappe lidt ned, inden ferien rigtig melder sig - og at sommerferien giver muligheder for både aktiviteter og afslapning.

Rigtig god sommer til jer alle!

Venlige hilsner
Mette Thunø