Forenklet kinesisk til medarbejdere

AU tilbyder sprogkurser til alle medarbejdere, der har brug for at kunne gøre sig forståelig på kinesisk og begå sig blandt kinesere

På AU's forberedende kurser i forsimplet kinesisk får man basale mundtlige sprogkundskaber som fx korrekt udtale efter pinyin-systemet, og derudover lærer man principperne i blandt andet kinesisk etikette, indkøb og forretningskultur.

Kurserne er opdelt i fire moduler og henvender sig til alle medarbejdere på Aarhus Universitet, der enten skal arbejde i Kina eller som arbejder med landet herhjemmefra.

Studielektor Zhang Chun fra Asienstudier står i spidsen for undervisningen, der er et miks af sproglig og kulturel viden, der gør dagligdagen under et ophold i Kina lettere:

–Det handler om at lære, hvad der er passende at sige rent kulturelt – og så hvordan man siger det. Hvordan man modtager et visitkort, taler over et måltid eller i forretningslivet, kan have en helt anden betydning i Kina. Hvis man forstår, hvorfor kinesere gør som de gør, så bliver et ophold i Kina ikke den samme frustrerende oplevelse, forklarer Zhang Chun.

Mens det ikke er et mål, at kursusdeltagerne skal lære at læse eller skrive med det kinesiske tegnsystem, så vil man kunne lære at følge med i en simpel samtale og efterhånden selv kunne udtrykke sig på forenklet kinesisk.

Større interesse

En forsker der i løbet af de sidste år har fået flere kontakter i Kina, er professor i antropologi Andreas Roepstorff, der blandt andet har undervist i en masteruddannelse på Sino-Danish Centre for Research and Education og samarbejder med forskere fra Beijing Institute of Psychology på et projekt om social kognition og skizofreni.

Ifølge Andreas Roepstorff har det hjulpet meget at have en fornemmelse af sproget i det land, han også skal kunne finde rundt i:

–Det har været en stor hjælp, at jeg efterhånden blev fortrolig med sproglydene og for eksempel kunne noget så banalt som at udtale stednavne og spørge om vej eller bestille en Taxa. Og ligesom hos os selv glæder det kinesere, når man har taget sig tid til at lære et par simple sætninger på deres eget sprog, og så bliver det også mere interessant for én selv at kunne følge med i, hvad der foregår omkring én i det, der åbner sig som en stor forskningsverden med en masse nye spændende mennesker og muligheder, forklarer Andreas Roepstorff.

AU Chinese Courses for Employees