Ny Arts-strategi for internationalisering af uddannelser

De studerende på Arts skal have øjnene op for internationalisering. Enten ved selv at rejse ud eller ved at studere sammen med flere velintegrerede internationale studerende herhjemme. Undervisningen skal være multikulturel, og studiemiljøet skal være internationalt.

Fakultetsledelsen har netop godkendt en ny strategi for internationalisering af Arts' uddannelser 2014-2020. Strategien skal gøre Arts’ studerende og uddannelser endnu mere internationale.

”I dag er det afgørende at besidde et globalt udsyn og internationale kompetencer for at kunne handle på et globalt arbejdsmarked. Internationalisering bidrager til at styrke vores uddannelsers kvalitet og relevans,” siger prodekan for videnudveksling på Arts Jan Ifversen.

”Vi skal både sikre vores egne studerende gode studieophold på udenlandske universiteter og samtidig gøre vores eget studie- og læringsmiljø så internationalt, at vi kan tiltrække flere gode studerende fra udlandet, ” fortsætter han.

Flere på udlandsophold

Arts sender allerede mange studerende på ophold ved partnerinstitutioner i udlandet. Men for at få endnu flere til at vælge et udlandsophold, vil man udvide ordningen med såkaldte ”mobilitetsvinduer”, så udlandsopholdet bliver forankret bedre i uddannelsen, og den studerende ikke kommer bagud. Der skal også laves flere aftaler om konkrete fagpakker med partneruniversiteterne for at styrke og kvalitetssikre opholdene.

Attraktivt studiemiljø for udenlandske studerende

Et internationalt studiemiljø gavner både de danske og de udenlandske studerende. Derfor vil Arts forsøge at tiltrække flere internationale studerende, og de må gerne være her i længere tid:

”Vi vil især fokusere på at tiltrække flere full-degree studerende. Det er dem, der kommer hertil for at tage en hel bachelor- eller kandidatuddannelse. De bliver bedre integreret, og de er med til at skabe det internationale miljø, som de danske studerende også har stor gavn af,” siger Jan Ifversen.

Multikulturelle læringsrum

Men det handler ikke kun om at udbyde uddannelser på engelsk. Jan Ifversen ser en stor og vigtig opgave i at indrette undervisningen til den voksende internationale målgruppe:

”Vi taler allerede om det multikulturelle læringsrum, hvor vi blander danske og udenlandske studerende med to formål. De skal naturligvis alle lære faget, men samtidig skal de lære af hinanden og reflektere over globale udfordringer,” siger han.