Ny fælles Arts-politik for opslag, bedømmelse og ansættelse

Fakultetsledelsen har den 3. oktober vedtaget en politik for opslag, bedømmelse og ansættelse i forbindelse med videnskabelige stillinger på Arts. Den skal understøtte fakultetets rekrutteringsstrategi, som fokuserer på at tiltrække de bedste danske og internationale talenter.

Foto: Lise Balsby/AU Kommunikation

Fakultetsledelsen på Arts har vedtaget en fælles politik for opslag, bedømmelse og ansættelse af videnskabelige medarbejdere. Det sker for at understøtte Arts´ rekrutteringsstrategi, som blev vedtaget i sommeren 2013.

Forud for vedtagelsen den 3. oktober er gået en proces, hvor institutterne og centeret har haft mulighed for at komme med input.

”Det har været en konstruktiv høringsproces. Fakultetsledelsen har sammen med AU HR udarbejdet et forslag, som har været til debat i Akademisk Råd, i samarbejds- og forskningsudvalgene og institut- og centerforaene. Vi har fået mange gode ændringsforslag, og mange af dem er indarbejdet i det endelige version,” siger dekan Mette Thunø.

Fokus på international rekruttering

Den nye politik skal understøtte, at fakultetet tiltrækker og ansætter de mest kvalificerede medarbejdere.

”Arts befinder sig en international konkurrencesituation, hvor der er rift om de bedste talenter. Med den nye politik er vi kommet et skridt tættere på at sikre os de rigtige medarbejdere. Der er vedtaget en fælles måde at gøre tingene på, og international rekruttering tænkes ind i alle led i processen,” siger Mette Thunø.

For eksempel er det allerede et krav, at stillinger på professor- og lektorniveau opslås internationalt, men på Arts gælder det nu også for adjunktstillinger og ph.d.-stipendiater. Der er også kommet større fokus på international repræsentation i bedømmelsesudvalg.

Flerårige bemandingsplaner

Næste skridt er, at institutterne og centeret skal lave dynamiske, flerårige bemandingsplaner med strategisk begrundede forslag til nye stillinger. De faglige miljøer inddrages i processen, og planerne vil blive drøftet i forskningsudvalgene og med uddannelseslederne.

Hensigten med bemandingsplanerne er at skabe transparens omkring forslag til nye stillinger og give fagmiljøerne en længere forberedelseshorisont i forhold til rekruttering af nye medarbejdere.

"En rekrutteringsstrategi og en fælles politik for ansættelser på Arts gør ikke i sig selv nogen større forskel," siger dekanen og fortsætter: "Rekruttering af gode medarbejdere sker først og fremmest gennem forskernes netværk, så det er helt afgørende, at alle videnskabelige medarbejdere er aktive længe før der igangsættes opslag, så potentielle stærke ansøgere direkte opfordres til at søge stilling hos os."

Fakta

I sommeren 2013 blev Arts´ rekrutteringsstrategi vedtaget. I efteråret 2013 blev en politik for opslags-, bedømmelses- og ansættelsespolitik i forbindelse med videnskabelige stillinger på Arts sendt i høring. Den 3. oktober 2013 blev politikken vedtaget.