Ny indre institutorganisering til diskussion på Arts

Fakultetsledelsen har netop fremlagt et diskussionsoplæg til justering af institutorganiseringen på Arts, som blandt andet indeholder forslag om opdeling af institutterne i sektioner med afsæt i uddannelserne. Oplægget er startskuddet til en grundig diskussion af mulige justeringer. Og implementering af ændringerne forventes at ville ske fra foråret 2014.

Arts’ nuværende institutorganisering blev indført i efteråret 2011. En planlagt evaluering af organiseringen i  2014 er blevet fremskyndet - ikke mindst på grund af resultaterne i den psykiske APV i foråret.

”Vi så jo ganske tydeligt i APV’en, at mange af medarbejdernes daglige udfordringer kan føres tilbage til den måde, vi har organiseret institutterne på. Så det er mit håb, at vi med en justering af organiseringen kan styrke både fagligheden, den daglige ledelse og medarbejdernes trivsel,” siger dekan Mette Thunø, der sammen med fakultetsledelsen har fremlagt diskussionsoplægget.

Sektioner med afsæt i uddannelser

APV’en afslørede et stort behov for at styrke ledelseskompetencen på det 4. niveau, hvor den nære personaleledelse er forankret. I den nuværende struktur ligger det 4. niveau hos uddannelseslederne eller hos forskningsprogramlederne. En ændring af dette skal skabe bedre sammenhæng mellem forskning og uddannelse samt en mere tydelig ledelsesstreng.

I oplægget foreslår fakultetsledelsen en struktur med sektioner baseret på én eller flere uddannelser og en sektionsleder med ansvar for den faglige udvikling og personaleledelse samt et større ledelsesrum til de nærmeste ledere.

”Vi foreslår at etablere sektioner med afsæt i uddannelserne, da de forskningsbaserede uddannelser er vores fornemmeste forpligtigelse overfor samfundet og det mest stabile element i institutorganiseringen. Samtidig gælder for alle tre institutter, at driften primært tjenes hjem via uddannelsesaktiviteter. Ved en stærkere sektionsstruktur håber vi samtidigt at kunne styrke den fælles forskningsbasis og den forskningsmæssige identitet,” siger Mette Thunø.

Styrkelse af ledelse og medarbejderinddragelse

Et andet mål med reorganiseringen er at forbedre den enkelte medarbejders mulighed for at blive inddraget i beslutningsprocesserne gennem mere direkte og indirekte repræsentation i instituttets beslutningsorganer.

Fakultetsledelsen foreslår, at sektionsledere og studieledere sammen med institutleder og evt. viceinstitutleder udgør institutledelsen i den nye struktur.  Institutledelsen vil således være en spejling af fakultetsledelsen, da det vil være i dette forum, at blandt andet strategi, bemandingsplaner og budget vedtages.

Endelig har en opdeling i sektioner med en sektionsleder med større ledelsesrum til hensigt at styrke den nære personaleledelse, så medarbejderne fremover ikke skal henvende sig til flere ledere i ledelsesstrengen.

Præmisser er ikke til debat

Fakultetsledelsen lægger nu op til en grundig diskussion på institutterne af mulige justeringer. Alle kan kommentere og melde tilbage via medarbejderorganerne. Men det er ikke alt, der er til diskussion:

”Organiseringen i 2011 var baseret på nogle præmisser, som fortsat skal være gældende. Det handler blandt andet om en dynamisk kobling mellem forskning og uddannelse og om balance mellem kvalitet, innovation og ressourceforbrug. Og så har vi set nogle gevinster ved 2011-organiseringen såsom forskningsorganiseringen, som vi nødigt vil give køb på,” siger Mette Thunø.

Fakultetsledelsen fastholder derfor organisering i forskningsprogrammer, forskningsudvalg og uddannelsesfagudvalg. Også organisering af uddannelser i ét studienævn pr. institut fastholdes.

Diskussionsoplægget er fremlagt for FSU og Akademisk Råd den 2. oktober 2013. Efterfølgende er oplægget sendt til høring i institutledelser, institut- og centerfora, LSU og LAMU. Høringen fortsætter frem til slutningen af oktober 2013.

Hent hele diskussionsoplægget her (pdf)