Ny strategi for rekruttering af VIP

Kampen om at tiltrække de bedste talenter er blevet international.

Der er rift blandt verdens universiteter om at tiltrække de bedste talenter, herunder også de bedste danske forskere og undervisere. Derfor indtager rekrutteringsstrategien en betydningsfuld rolle i Arts overordnede strategi for perioden 2013-20.

”Det er altafgørende for fakultetets fremtidige udvikling, at vi formår at tiltrække de mest talentfulde forskere, undervisere og studerende. Heldigvis er udgangspunktet rigtig godt på Arts, hvor vi har meget dygtige og engagerede videnskabelige medarbejdere. Men det gælder om at sikre, at det også vil være sådan i fremtiden, og her bliver vi nødt til at være proaktive og mere målrettede særligt i forhold til international rekruttering” siger dekan Mette Thunø.

Proaktiv rekruttering

I den tiltagende konkurrence er det nødvendigt for institutter og centre at planlægge rekrutteringsindsatsen i længere tid, før stillinger opslås. Søgningen efter talenter bør foregå hele tiden.

”Et nyt element i rekrutteringsstrategien er, at vi lægger meget vægt på, rekruttering ikke først finder sted, når en stilling bliver ledig, eller det besluttes at slå en ny stilling eller et ph.d.-stipendium op. Vi skal løbende skabe kontakt til potentielle interne og eksterne ansøgere. Det kan fx ske når VIP er på forskningskonferencer og falder over potentielle talenter eller når vi selv afholder internationale kandidat- og ph.d.-kurser, eller ved at invitere internationale gæsteforskere,” siger Mette Thunø.

Det er ambitionen, at institutter og centre skal inddrage det videnskabelige personales faglige netværk og medarbejderne på fagene i den kontinuerlige rekrutteringsindsats. Samtidig skal der, på baggrund af instituttets generelle visioner og strategier, udarbejdes flerårige dynamiske bemandingsplaner, der drøftes i fagmiljøerne, i fakultetsledelsen og godkendes af dekanen.