Strategi med 3 i'er

Fakultetsledelsen arbejder på at gøre Arts’ strategi for 2013-2020 klar til drøftelse i efteråret. I centrum står de tre i’er: interdisciplinaritet, internationalisering og interaktion.

Arts’s strategi kommer i kølvandet på AU’s strategi for 2013-2020, som bygger på universitetets fire kerneaktiviteter; forskning, uddannelse, talentudvikling og videnudveksling.  Arts’ strategi understøtter de overordnede strategiske mål med udgangspunkt i tre udvalgte indsatsområder: interdisciplinaritet, internationalisering og interaktion (med omverdenen).

Længe undervejs

Når strategien tages endeligt op i Akademisk Råd og institut- og centerfora i efteråret, har den været et godt stykke tid undervejs. I sommeren 2012 var første udkast af strategien til høring i studienævn, uddannelsesudvalg, Ph.d.-udvalg, institutfora, Artsrådetog Akademisk Råd. Det resulterede i en masse velovervejede bidrag fra fagmiljøerne.

"Med de høringssvar der kom på Arts, har vi været med til at præge AU-strategien, for en hel del input fra os blev flettet ind i universitetets overordnede strategi. Vi har afventet AU-strategien for at kunne tilpasse vores egen strategi til den overordnede strategi godkendt af bestyrelsen for hele universitetet. Nu kan vi foretage de sidste justeringer i strategi-udkastet. Og vi har samlet alle de strategiske overvejelser i nogle få, men vigtige strategiske projekter, som vi ønsker at satse på i 2013 og 2014", siger dekan Mette Thunø.

Der arbejdes videre med at udfolde fakultetets strategiske indsatsområder efter sommerferien, ligesom man på institutterne skal i gang med at fastlægge, hvad der vil være de vigtigste strategiske projekter at gennemføre de næste to år på det enkelte institut.

Institutterne følger trop

Fakultetsledelsen sigter mod at kunne offentliggøre fakultetsstrategien i november 2013, og institutterne forventer at have deres lokale strategier klar i første kvartal af 2014. For institutleder Niels Lehmann er det vigtigt, at strategien ikke ender i skrivebordsskuffen. Det forudsætter, at den er udtryk for en reel prioritering.

”Jeg tror, at vi alle kender til fortilfælde, hvor en strategi voksede sig så stor, at ingen orkede at forholde sig til den. Strategien skal være inspirerende, men samtidig handlingsorienteret og afspejle den virkelighed, som medarbejderne befinder sig i,” siger Niels Lehmann.

Hvis du vil vide mere

Du kan følge strategiprocessen på Arts medarbejderportal. Her vil du også kunne finde høringsudkastet fra sommeren 2012.