Internationalisering

Universiteter verden over indgår i stigende grad strategiske partnerskaber om fælles udbud af uddannelser. Globalt sker der endvidere i disse år store ændringer i undervisningen under indflydelse af nye medier. Mange universiteter anvender ny teknologi til at tilbyde net-baseret undervisning til studerende, som de kan tage som ”selvstudium”, f.eks. i form af Open Educational Ressources (OER).

Der er således ved at opstå en ny konkurrencesituation på det globale uddannelsesmarked, og på Arts skal vi forberede os på dette skifte, således at vi kan positionere os bedst muligt i forhold til fremtiden. Ikke mindst skal vi overveje, hvordan Arts’ uddannelser bliver mere tilgængelige for omverdenen.

EDU-IT strategien forholder sig til Arts’ overordnede strategi og strategi på uddannelsesområdet ved at

  • styrke internationalisering af uddannelserne og ind- og udgående studentermobilitet
  • styrke mulighederne for internationale uddannelsessamarbejde

Mere konkret vil Arts:

1. Skabe åbne og tilgængelige uddannelser

EDU-IT skal bidrage til at åbne Arts' uddannelser for omverdenen med henblik på:

  • at tiltrække de bedste nationale og internationale studerende, herunder have fokus på hvordan undervisningen i interkulturelle læringsrum kan udvikles
  • at formidle og vidensdele, herunder også mellem undervisere og studerende
  • at indgå i dialog med omverdenen, herunder aftagere.

2. Udvikle udbud af online uddannelser og kurser

Fakultetet skal (gerne i nationale og internationale samarbejder) udvikle modeller for online tilgængelige læringsorienterede uddannelser og kurser. Udviklingen af modeller skal ske med henblik på, at Arts udbyder internationale online tilgængelige uddannelser og kurser. Disse udbud skal bidrage til Arts' internationalisering og gerne i samarbejde med partneruniversiteter. Udbud sker ud fra en faglig og uddannelsespolitisk vurdering.