Studerende og samspillet mellem undervisere og studerende

For studerende bliver det en stadig mere kritisk kompetence i forhold til arbejdsmarkedet at kunne håndtere digitale medier og værktøjer. Ambitionen på Arts er, at de studerende fra den første dag på universitetet skal have mulighed for at opbygge/udbygge deres digitale kompetencer, således at disse kommer til at udgøre en integreret del af deres faglige handlingskompetence. Med hensyn til at realisere denne målsætning betragtes indførelsen af et nyt og fælles Learning Management System (LMS) som en betragtelig ressource og understøttelse af EDU-IT strategien.

EDU-IT strategien forholder sig til Arts’ strategi på uddannelsesområdet ved at:

• løbende tilpasse uddannelser og undervisning i forhold til samfundets behov
  • bidrage til at ruste de studerende til at udnytte mulighederne i digitale medier, bl.a. i form af f.eks.
    – nye (digitale) kommunikations- og formidlingsformer
    – nettet som læringsressource
    – nettet som samarbejds- og vidensdelingsressource
    – navigation, research, konceptforståelse og mediekompetencer
    – livslang læring

Mere konkret vil Arts:

1. Opbygge digitale kompetencer

Studerende skal have mulighed for at tilegne sig (nye) akademiske og arbejdsmarkedsrelevante digitale kompetencer, således at de er rustet til at udnytte læringspotentialerne i digitale medier, værktøjer og ressourcer. Dette skal så vidt muligt ske gennem arbejdet med faget.

2. Skabe nye muligheder for vidensdeling og samarbejde på tværs af uddannelser og undervisningsaktiviteter

EDU-IT skal øge synligheden af eksisterende aktiviteter med henblik på at styrke interaktionen mellem studerende og undervisere/forskere ud over uddannelsen og undervisningsaktiviteter og dermed bidrage til en bredere videndeling.

3. Personalisere anvendelsen af digitale medier i form af ”sømløs” anvendelse af teknologi

Studerende skal være i stand til at bruge digitale medier stillet til rådighed af Aarhus Universitet og kombinere disse med digitale medier efter egne valg – og på den måde skabe ”personlige læringsrum”, som understøtter samarbejde og vidensdeling.

4. Udvikle inkluderende undervisnings- og læringsformer

EDU-IT skal styrke muligheden for udvikling af undervisnings- og læringsformer, der gennem anvendelsen af digitale medier fremmer inklusionen af studerende med funktionsnedsættelser.