Undervisnings- og læringsformer

Arts står i en situation, hvor der er stigende krav om at tilbyde studerende mere undervisning og nye og bedre undervisningsformer. Fakultetet ser anvendelse af digitale medier som et centralt middel i udvikling af nye undervisningsformer, som f.eks. kombinerer tilstedeværelse på campus med ikke-tilstedeværelse med understøttelse af digitale medier.

EDU-IT-strategien forholder sig til Arts’ strategi på uddannelsesområdet ved at:

  • medvirke til at øge de studerendes studieintensitet og fortsat udvikling af det digitale studiemiljø
  • styrke handlings- og innovationskompetencer i eksisterende og nye uddannelser gennem samarbejde med de faglige miljøer
  • styrke udviklingen af digitale og innovative læringsrum

Mere konkret vil Arts:

1. Udvikle nye teknologiunderstøttede læringsformer (on-campus)

EDU-IT skal bidrage til udviklingen af nye undervisningsformer og kursusaktiviteter, der udnytter digitale mediers kommunikations-, formidlings- og produktionsformer med henblik på at aktivere og engagere de studerende på nye måder og give dem øgede muligheder for aktiv deltagelse i egne læringsaktiviteter.

2. Opbygge digitale kompetencer

Underviserne skal systematisk og løbende tilegne sig (nye) akademiske digitale kompetencer, således at de kan udnytte læringspotentialerne i (nye) digitale medier, værktøjer og ressourcer.

3. Personalisere anvendelsen af digitale medier i form af ”sømløs” anvendelse af teknologi

Undervisere skal være i stand til at bruge digitale medier stillet til rådighed af Aarhus Universitet og kombinere disse med digitale medier efter egne valg – og på den måde skabe læringsmiljøer, som understøtter samarbejde og vidensdeling.