2607 nye studerende til Aarhus BSS

Ansøgnings- og optagelsestallene for Aarhus BSS varierer en del på tværs af institutter og uddannelser. Men overordnet ser det fornuftigt ud, mener prodekan for uddannelse Per Andersen.

Foto: Morten Rømer Holm, Aarhus BSS Kommunikation

2607 nye studerende er i år blevet tilbudt en studieplads på en af Aarhus BSS’ uddannelser. Det er en tilbagegang på 11 procent i forhold til året før, hvilket skyldes, at syv erhvervssproguddannelser i år ikke udbydes på Aarhus BSS i forlængelse af beslutningen om at samle sprogfagene på Arts.

Den beslutning forklarer også det meste af faldet i antallet af ansøgninger og 1. prioritetsansøgninger på henholdsvis 12 og 13 procent, og den overordnede tilbagegang er derfor ikke overraskende, understreger prodekan for uddannelse Per Andersen.

”Årets optagelsestal ”rammer” meget forskelligt rundt omkring på fakultetet. Nogle uddannelser oplever små eller store fald i både ansøgninger og 1. prioritetsansøgninger, mens andre oplever fremgang. Andre igen oplever fald i ansøgninger og stigning i 1. prioritetsansøgninger. Der er således både glæder og skuffelser i årets tal,” siger Per Andersen.

Det eneste, der virkelig overrasker prodekanen er et fald i 1. prioritetsansøgninger og adgangskvotient på HA (jur.)-uddannelsen, som ellers har oplevet støt stigende interesse gennem de seneste år. 114 havde i år uddannelsen som 1. prioritet mod 209 sidste år, hvor adgangskvotienten var 8,1 mod 7,3 i år.

”Det er et fald, som jeg ikke umiddelbart kan forklare. Derfor vil vi naturligvis følge udviklingen i de kommende år,” siger Per Andersen, der opfordrer til at læse tallene med det lange lys tændt.

”Tallene veksler fra år til år. Det skyldes oftest konjunkturer og andre påvirkninger udefra, og jeg er langt mere optaget af, at vi fortsætter med at udvikle relevante uddannelser med god kvalitet, og at vi får frafaldet ned, fremfor om ansøgningstallene stiger eller falder lidt fra år til år.”

”Jeg tror på, at vejen til at få dygtige unge mennesker til at søge den uddannelse, der er rigtig for dem, udspringer af den kvalitet, vi kan tilbyde. Så det er det, som vi hele tiden arbejder med og har fokus på.”

Se de samlede optagstal på AU.