Kursusudbud hos fagforeninger og forbund

Som medarbejder hos AU Uddannelse har du mulighed for at deltage i kompetenceudviklende kurser fra eksterne udbydere. Fagforeningerne og forbundene udbyder mange relevante kurser. Med et fagforeningskursus får du nye kompetencer indenfor mange forskellige områder.

Her på siden kan du se nærmere på, hvilke kurser disse organisationer udbyder. Du kan finde et relevant kursus, uanset om du skal opdateres på den nyeste viden indenfor projektledelse, eller du skal være virkelig skarp til Excel.

Nyt mindset og mod på ledelse

Mikkel Madsen, teamkoordinator hos Studiesystemer, har været på kurset ”Lyst til Ledelse” hos DJØF. Her fik Mikkel afklaring i forhold til rollen som personaleleder. At kurset er et fagforeningskursus gav desuden en god oplevelse og et større udbytte, fordi kursusdeltagerne kommer ud af de vante rammer:

”Med et ude-af-huset-kursus får man mere fordybelse ud af det, fordi man ikke hele tiden skal tage stilling til nogle dagligdags ting. Man bruger mere energi på at koncentrere sig om det, kurset handler om. Derfor er man fysisk og mentalt mere til stede. Man kommer ind i et ”kursus-mindset”.”

En bonus ved et fagforeningskursus er også dannelsen af netværk med andre personer end de vanlige AU-kolleger:

”På det kursus, jeg var på, var vi ret sammenlignelige folk. Vi havde ca. samme alder og de samme overvejelser om at blive personaleleder. Så jeg synes da, at man får delt noget erfaring og får netværket mere.”

Når Mikkel vælger kurser til sin egen kompetenceudvikling, er det mest det faglige, der er i højsædet. Så skeler han ikke så meget til, om det er et internt eller eksternt kursus:

”Jeg ser mest på, hvad kurset giver fagligt, og hvad man kan tage med hjem fra det. Om det kan hjælpe én til at få ny viden eller afklare et eller andet.”

Derfor kan Mikkel også varmt anbefale andre medarbejdere at hive et par dage ud af kalenderen til et kompetenceløftende kursus.