Her beskrives det generelle beslutningsmandat ift. økonomi, bygninger og lokaler, personaleledelse, samt samarbejdsaftaler på forskning og uddannelsesområdet.
På siden med lederniveauer kan du vælge en bestemt funktionstitel og få beskrevet det specifikke beslutningsmandat og herunder, hvad der kan delegeres.
1.1 Ifølge universitetslovens § 14, stk. 1, varetages universitetets daglige ledelse af rektor inden for de rammer, som bestyrelsen har fastsat.
Bestyrelsen kan, inden for universitetslovens rammer, fastsætte nærmere rammer for rektors mandat og tegningsret, herunder for rektors ret til at delegere disse.
1.2 Rektors beslutningskompetence kan opdeles i retten til at godkende dispositioner og træffe afgørelse (mandat) samt retten til ved sin underskrift eller sit (mundtlige eller skriftlige) tilsagn at forpligte universitetet over for eksterne parter eller på anden måde repræsentere universitetet udadtil (tegningsret).
Rektor har mandat til at træffe afgørelse i alle sager og godkende alle dispositioner, der ikke ved lov, vedtægt eller delegation er henlagt til andre. Rektor tegner universitetet, med undtagelse af dispositioner over universitetets faste ejendom.
Rektor kan delegere sin beslutningskompetence, hvilket indebærer, at rektor overlader dele af sit mandat og sin tegningsret til andre (delegationsmodtagere). Den øvrige ledelse varetager alle deres opgaver efter delegering fra rektor.
1.3 Delegeringsbestemmelserne vedrører delegering fra (hovedsageligt) leder til leder. Der er nedenstående delegeringsniveauer for lederne. En delegering kan ske fra et ledelsesniveau til ledelsesniveauet under eller springe et ledelsesniveau over afhængig af referenceforhold. En leder på niveau 3 kan således godt referere til en leder på niveau 1 (fx refererer stabschefen til rektor), ligesom en leder på niveau 5 kan referere til en leder på niveau 3.
Visse stillingsbetegnelser på AU benyttes på flere forskellige ledelsesniveauer, f.eks. kan betegnelsen centerleder benyttes på både niveau 3, 4, og 5, ligesom ledere med sammenligneligt stillingsindhold og niveaumæssige placering kan have forskellige titler. Ledere på alle niveauer skal derfor sikre, at underordnede ledere placeres på og er bekendt med rette delegeringsmæssige niveau.
1.4 Ved delegering får delegationsmodtager de samme pligter og beføjelser, som delegationsgiver, medmindre andet er aftalt.
Den, der får delegeret mandat og tegningsret fra rektor, kan videredelegere helt eller delvist til andre, inden for rammerne af nærværende delegeringsbestemmelser.
Delegationsgiveren er ansvarlig for, at delegationsmodtager kan varetage de delegerede opgaver på ansvarlig vis. Delegationsgiveren har samtidig en tilsynspligt over for delegationsmodtager og skal derfor uopfordret gribe ind over for beslutninger og dispositioner, som ikke er i overensstemmelse med delegeringsbestemmelserne. Det relevante tilsyn afhænger af den konkrete opgave og delegationsmodtagers forudsætninger.
Tilsynet kan fx ske i form af løbende møder eller mere konkrete dokumentationskrav, beskrevet i den enkelte delegeringsskrivelse.
Delegationsgiver kan til enhver tid tilbagekalde delegering af mandat eller tegningsret. Delegationsgiveren kan fastsætte begrænsninger i videredelegationen, også selv om delegeringen følger eksplicit af nærværende delegeringsbestemmelser.
1.5 En leder, der én gang har truffet afgørelse i en sag, kan ikke, hvis vedkommende ansættes i en overordnet lederstilling, behandle klager over samme sag. Klagen behandles i stedet af nærmeste overordnede leder.
1.6 Er en leder fraværende (fravær kan f. eks skyldes sygdom, ferie eller tjenesterejser) og er ingen blevet bemyndiget til at handle på vedkommendes vegne, er det nærmeste overordnede leder, der har mandat og tegningsret, hvis ikke andet er aftalt. Dette er også gældende, hvis en leder er inhabil.
1.7 Ledere på niveau 1-5 kan delegere mandat og tegningsret til ledere på lavere niveauer (en delegering kan ske fra ledelsesniveau til ledelsesniveau eller springe et ledelsesniveau over afhængig af referenceforhold) samt til udpegede særligt betroede medarbejdere, som i nærmere bestemt omfang kan agere på vegne af den pågældende leder. Delegeringen skal ske inden for rammerne af nærværende delegeringsbestemmelser.
1.8 Det mandat og den tegningsret, der delegeres, skal være fastlagt i en delegeringsskrivelse, som delegationsgiver har godkendt.
1.9 Generelle regler og procedurer for udmøntning af beslutninger truffet af en bemyndiget kan fastsættes efter pkt. 2.11, 3.10, 4.14, 5.9 og 6.7.
1.10 Dette dokument beskriver delegering inden for ledelsesstrengen på AU (ved etablering af centre eller andre tværgående aktiviteter, hvor de involverede enheder afgiver ressourcer, har lederne pligt til at tage stilling til, om der skal delegeres mandat og tegningsret til ledere på sidestillede niveauer). Der kan ikke delegeres beslutningskompetence fra den énstrengede ledelsesstruktur til kollegiale organer som f.eks. de akademiske råd og studienævnene, idet enkeltpersoner ikke har instruktionsbeføjelser i forhold til kollegiale organer. Omvendt kan de kollegiale organers beslutningskompetence heller ikke lægges over i den énstrengede ledelsesstruktur. Den beslutningskompetence, der i loven er tillagt de kollegiale organer, kan ikke ændres. Det gælder fx aftaler om forskningsbaseret myndighedsbetjening, der ligger hos bestyrelsen. Det samme gælder de opgaver, der i universitetsloven og AU’s vedtægt er tillagt studieleder og ph.d.-skoleleder. Kollegiale organer, studieleder og ph.d.-skoleleder er derfor ikke beskrevet i dette dokument.
1.11 Dette dokument beskriver ikke delegering af mandat vedrørende invitationer/besøg af Kongehuset, ambassadører, ministre, folketingsudvalg, AU-bestyrelsesmedlemmer. Dette koordineres forud af rektors sekretærer, AU’s chef for event og Kommunikationsstøtte og/eller AU’s chef for international uddannelse.
2.1 Rektor er over for bestyrelsen ansvarlig for, at universitetets midler fordeles og anvendes inden for det af bestyrelsen vedtagne budget. I det omfang rektors mandat til at foretage økonomiske dispositioner eller forpligte universitetet delegeres, er delegationsmodtager ansvarlig for, at de midler, som er stillet til rådighed for vedkommende, fordeles og anvendes inden for de vedtagne budgetrammer.
2.2 Større enkeltstående dispositioner skal altid godkendes konkret og særskilt på korrekt ledelsesniveau set i forhold til dispositionens art og beløbsmæssige værdi. Under forudsætning af, at den enkeltstående disposition er omfattet af og kan iværksættes inden for et godkendt budgets rammer, gælder således beløbsgrænserne i bilag 1.
2.3 Rektor delegerer til ledere på niveau 2 mandat og tegningsret til at foretage økonomiske dispositioner indenfor deres budget og dermed forpligte universitetet i overensstemmelse med de i bilag 1 anførte beløbsgrænser.
2.4 Rektor delegerer til direktøren for AIAS og stabschefen i Universitetsledelsens Stab mandat og tegningsret til at foretage økonomiske dispositioner indenfor deres budgetter og dermed forpligte universitetet i overensstemmelse med de i bilag 1 anførte beløbsgrænser.
2.5 Ledere på niveau 2 delegerer til ledere på niveau 3 mandat og tegningsret til at foretage økonomiske dispositioner indenfor deres budget og dermed forpligte universitetet i overensstemmelse med de i bilag 1 anførte beløbsgrænser.
2.6 Ledere på niveau 2 og 3 delegerer til ledere på niveau 4 mandat og tegningsret til at foretage økonomiske dispositioner inden for deres budgetter og dermed forpligte universitetet i overensstemmelse med de i bilag 1 anførte beløbsgrænser.
2.7 Ledere på niveau 4 delegerer til ledere på niveau 5 delegere mandat og tegningsret til at foretage økonomiske dispositioner indenfor deres budgetter og dermed forpligte universitetet i overensstemmelse med de i bilag 1 anførte beløbsgrænser.
2.8 Bevillingshavere har mandat og tegningsret i overensstemmelse med de i bilag 1 anførte beløbsgrænser. Bevillingshavere kan ikke videredelegere mandat og tegningsret.
2.9 Ledere på niveau 1-5 kan til særligt betroede medarbejdere delegere mandat og tegningsret i overensstemmelse med de i bilag 1 anførte beløbsgrænser. Særligt betroede medarbejdere kan ikke videredelegere mandat og tegningsret.
2.10 Mandat og tegningsret, der er delegeret efter afsnit 2, omfatter tillige mandat og tegningsret til at indgå databeskyttelsesretlige aftaler knyttet til disponering af midler indenfor de i bilag 1 anførte beløbsgrænser, når det er påkrævet i henhold til lovgivningen.
3.1 Rektor indgår aftaler om lejemål og fremleje indenfor de i bilag 2 anførte beløbsgrænser. Ledere på øvrige ledelsesniveauer kan indgå aftaler om lejemål og fremleje samt opsigelse af disse indenfor de i bilag 2 anførte godkendelsestærskler og under forudsætning af inddragelse af AU Bygninger, når processen initieres.
3.2 Rektor delegerer til universitetsdirektøren mandat og tegningsret til at indgå aftaler om lejemål og fremleje samt til at opsige aftaler om lejemål og fremleje indenfor de i bilag 2 anførte beløbsgrænser og bygningsområder.
3.3 Rektor delegerer til dekanerne og erhvervsdirektøren mandat, men ikke tegningsret, til at træffe beslutning om indgåelse af lejemål og fremleje samt til at opsige aftaler om lejemål og fremleje indenfor de i bilag 2 anførte beløbsgrænser og bygningsområder.
3.4 Universitetsdirektøren delegerer til vicedirektøren for AU Bygninger tegningsret til at indgå aftaler om lejemål og fremleje samt til at opsige lejemål og fremleje indenfor de i bilag 2 anførte beløbsgrænser og bygningsområder.
3.5 Dekanerne delegerer til administrationscheferne mandat, men ikke tegningsret, til at træffe beslutning om indgåelse af aftaler om lejemål og fremleje samt til at opsige lejemål og fremleje indenfor de i bilag 2 anførte godkendelsestærskler og bygningsområder.
3.6 Erhvervsdirektøren delegerer til erhvervschefen samt innovationschefen mandat, men ikke tegningsret, til at træffe beslutning om indgåelse af aftaler om lejemål og fremleje samt til at opsige lejemål og fremleje indenfor de i bilag 2 anførte godkendelsestærskler og bygningsområder.
3.7 Administrationscheferne kan til ledere på niveau 4 i administrationscentrene delegere mandat, men ikke tegningsret til at træffe beslutning om indgåelse af aftaler om lejemål og fremleje samt til at opsige aftaler om lejemål og fremleje indenfor de i bilag 2 anførte beløbsgrænser.
3.8 Erhvervschefen og innovationschefen kan til ledere på niveau 4 i Erhverv og Innovation delegere mandat, men ikke tegningsret til at træffe beslutning om indgåelse af aftaler om lejemål og fremleje samt til at opsige aftaler om lejemål og fremleje indenfor de i bilag 2 anførte beløbsgrænser.
3.9 Dispositioner forbundet med bygningsdrift, herunder vedligehold, indretning samt forandringer hører under og forudsætter mandat og tegningsret beskrevet i afsnit 2 om økonomi og bilag 1 om økonomi.
3.10 Universitetsdirektøren kan fastsætte administrative regler og procedurer vedrørende lejemål.
4.1 Rektor varetager den samlede personaleledelse af ledere på niveau 2, direktøren for AIAS samt stabschefen, dog ikke ansættelse og afskedigelse af prorektor(er) og universitetsdirektør.
4.2 Rektor delegerer til ledere på niveau 2 den samlede personaleledelse af det ved deres enheder ansatte personale.
4.3 Rektor delegerer til dekanerne mandat til at tildele titler som adjungeret lektor og adjungeret professor og til at ansætte lektorer og professorer ved kaldelse efter ansættelsesbekendtgørelsens §7 (Bekendtgørelse nr. 242 af 13. marts 2012 om ansættelse af videnskabeligt personale ved universiteter).
4.4 Rektor delegerer til direktøren for AIAS og til stabschefen i Universitetsledelsens Stab den samlede personaleledelse af det ved enheden ansatte personale.
4.5 Ledere på niveau 2 delegerer til ledere på niveau 3 den samlede personaleledelse af det ved deres enheder ansatte personale. Ledere på niveau 2 kan delegere den samlede personaleledelse uden mandat til ansættelse af fastansatte/senior VIP. Ledere på niveau 2 orienteres af ledere på niveau 3 lederne om afskedigelse eller sanktionering, der foretages af ledere på niveau 3.
4.6 Dekanerne kan til prodekanerne delegere den samlede personaleledelse for personalet i særlige enheder på fakultetet.
4.7 Dekanerne delegerer til institutlederne og ledere på institutlignende centre mandat til at tildele titler som lektor emeritus/emerita og professor emeritus/emerita.
4.8 Ledere på niveau 2 eller 3 kan til TAP-ledere på niveau 4 delegere den samlede eller daglige personaleledelse af det ved deres enhed ansatte personale. Dog varetager følgende ledere den samlede personaleledelse af det ved enheden ansatte personale:
4.9 Institutledere, ledere på institutlignende centre, direktøren for AIAS og centerlederen for CED kan til VIP-ledere på niveau 4 delegere
4.10 Ledere på niveau 4 kan til VIP-ledere på niveau 5 delegere den daglige personaleledelse af det ved deres enhed ansatte personale med eller uden mandat til ansættelse af postdocs og videnskabelige assistenter og lignende funktioner samt mandatet til samlet personaleledelse af postdocs og videnskabelige assistenter og lignende funktioner.
4.11 Ledere på niveau 4 kan til TAP-ledere på niveau 5 delegere den samlede eller daglige personaleledelse af det ved deres enhed ansatte personale.
4.12 Ledere på niveau 5 kan til VIP-ledere på niveau 6 delegere den daglige personaleledelse af det ved deres enhed ansatte personale med eller uden mandat til ansættelse af postdocs og videnskabelige assistenter og lignende funktioner samt mandatet til samlet personaleledelse af postdocs og videnskabelige assistenter og lignende funktioner.
4.13 Ledere på niveau 5 kan til TAP-ledere på niveau 6 delegere den samlede eller daglige personaleledelse af det ved deres enhed ansatte personale.
4.14 Universitetsdirektøren, dekanerne og erhvervsdirektøren kan fastsætte administrative regler og procedurer for personaleledelse gældende for deres enheder.
5.1 Rektor skal som udgangspunkt, jf. universitetslovens § 14, stk. 11, godkende alle eksterne samarbejder, der forpligter universitetet, men kan delegere mandat og tegningsret. Bestemmelsen retter sig mod alle typer af samarbejder, der er retligt bindende for universitetet, herunder sam-finansierede samarbejder og rekvireret forskning. Rektor bevarer mandat og tegningsret til at forhandle og godkende samarbejdsaftaler om forskning, der vedrører universitetet som helhed.
5.2 På følgende områder ligger det juridiske ansvar for godkendelse og tegningsret altid hos AU Forskning:
AU Forskning gennemgår og godkender derudover samarbejdsaftaler på forskningsområdet, med særligt fokus på aftaler hvor der rådes over resultatet af forskningen og/eller disponeres persondata, dog ikke de af AU Forskning udarbejdede fast track-aftaler (standardaftaler).
5.3 For kommercialiseringsaftaler (licensaftaler, patentering, overdragelse af rettigheder) ligger godkendelse og tegningsret altid ved Erhverv og Innovation.
5.4 Rektor delegerer til ledere på niveau 2 mandat og tegningsret til at forhandle og godkende samarbejdsaftaler om forskning, herunder aftaler der inkluderer ph.d.-studier og generelle samarbejdsaftaler på ph.d.-området, som vedrører deres område. Mandat og tegningsret vedr. samarbejdsaftalerne er dog betinget af, at aftaler, nævnt i punkt 5.2 og 5.3, også er godkendt af den juridisk ansvarlige enhed
5.5 Ledere på niveau 2 delegerer til ledere på niveau 3 mandat og tegningsret til at forhandle og godkende samarbejdsaftaler om forskning, som alene vedrører deres enheder. Mandat og tegningsret vedr. samarbejdsaftalerne er dog betinget af, at aftaler, nævnt i punkt 5.2 og 5.3, også er godkendt af den juridisk ansvarlige enhed.
5.6 Rektor delegerer mandat og tegningsret til direktøren for AIAS til at forhandle og godkende samarbejdsaftaler om forskning, som alene vedrører dennes enhed. Mandat og tegningsret vedr. samarbejdsaftalerne er dog betinget af, at aftaler, nævnt i punkt 5.2 og 5.3, også er godkendt af den juridisk ansvarlige enhed.
5.7 Ledere på niveau 3 kan delegere til ledere på niveau 4 mandat og tegningsret til at forhandle og godkende samarbejdsaftaler om forskning, som alene vedrører deres enheder. Mandat og tegningsret vedr. samarbejdsaftalerne er dog betinget af, at aftaler, nævnt i punkt 5.2 og 5.3, også er godkendt af den juridisk ansvarlige enhed.
5.8 Mandat og tegningsret, der er delegeret efter afsnit 5, omfatter tillige mandat og tegningsret til at indgå databeskyttelsesretlige aftaler knyttet til de nævnte samarbejdsaftaler inden for rammerne af bilag 4, når det er påkrævet i henhold til national ret.
5.9 Rammer for eksterne bevillinger og samarbejdsaftaler på forskningsområdet fastsættes af universitetsledelsen efter indstilling fra forskningsudvalget. Universitetsdirektøren fastsætter regler og procedurer for administrationen af eksterne forskningsbevillinger og samarbejdsaftaler om forskning.
6.1 Rektor skal som udgangspunkt, jf. universitetslovens § 14, stk. 11, godkende alle eksterne samarbejder, der forpligter universitetet, men kan delegere mandat og tegningsret. Rektor har dermed mandat og tegningsret til at forhandle og godkende samarbejdsaftaler om uddannelse, der vedrører universitetet som helhed.
6.2 Rektor delegerer til prorektor mandat og tegningsret til at forhandle og godkende samarbejdsaftaler om eksisterende uddannelser, der vedrører universitetet som helhed.
6.3 Rektor delegerer til dekanerne mandat og tegningsret til at forhandle og godkende samarbejdsaftaler om eksisterende uddannelser, som vedrører deres fakulteter.
6.4 Ledere på niveau 2 delegerer til ledere på niveau 3 mandat og tegningsret til at til at forhandle og godkende samarbejdsaftaler om eksisterende uddannelser, som vedrører deres enheder.
6.5 Ledere på niveau 1-3 kan i nærmere bestemt omfang til særligt betroede medarbejdere delegere mandat og tegningsret vedr. aftaler om eksisterende uddannelser.
6.6 Mandat og tegningsret, der er delegeret efter afsnit 6, omfatter tillige mandat og tegningsret til at indgå databeskyttelsesretlige aftaler knyttet til de nævnte samarbejdsaftaler inden for rammerne af bilag 6, når det er påkrævet i henhold til national ret.
6.7 Rammer for samarbejdsaftaler på uddannelsesområdet fastsættes af universitetsledelsen efter indstilling fra uddannelsesudvalget. Universitetsdirektøren fastsætter regler og procedurer for administrationen af samarbejdsaftaler på uddannelsesområdet.