FØRSTE UDKAST TIL EN HORIZON EUROPE KOORDINATORANSØGNING VAR KLAR, DA CALL ÅBNEDE

Seniorforsker Ulas Im fra Institut for Miljøvidenskab, AU handlede hurtigt, da han fik tilsendt første udkast til arbejdsprogrammet for Horizon Europe cluster 5. Her var et oplagt forslag til et call inden for hans felt, klimaforandringer, som han ville søge. Og han besluttede, at han ville have en ansøgning klar, når der knap et år efter ville være et endeligt call. Han gik straks i gang, og det gav gevinst. Han fik penge til et koordinatorprojekt med 20 partnere fra 12 lande.

Ulas Im læste udkastet til arbejdsprogrammet og sendte det hurtigt videre til fire relevante forskere i sit netværk. De blev enige om at lave en ansøgning, og Ulas Im påtog sig rollen som koordinator. ’Ved at begynde processen på baggrund af et tidligt arbejdsprogramudkast, så fik jeg fat i de bedste forskere inden for feltet. Og jeg tog koordinatorrollen, så vi var sikre på fremdrift i projektet’, fortæller Ulas Im. Gruppen lagde hurtigt en plan for processen, som indebar, at de første 5 måneder gik med at kontakte flere relevante partnere, lave en projektbeskrivelse og nogle målsætninger, som de kunne præsentere for kommende partnere på et online konsortiummøde i juni.

Deltagerne godkendte oplæg og procesplan. Med afsæt i workpackages blev 15 personer herefter valgt til en skrivegruppe, som skulle lave første udkast til ansøgningen.

Indflydelse på det endelige call
Der er mange fordele ved at starte ansøgningsarbejdet allerede, når det første udkast til et arbejdsprogram foreligger – mulighed for at få de dygtigste partnere med i konsortiet, tid til at skærpe projektet og formidle det skarpt. Men en anden væsentlig fordel er, at man kan få indflydelse på arbejdsprogrammets udvikling og dermed det endelige call. Ulas Im og hans partnere indgav flere kommentarer, som kom med i det endelige arbejdsprogram. Det betød, at programmet og deres interessefelt passede bedre og bedre sammen. ’Arbejdsprogrammet var meget stort og komplekst, så det at vi fik mulighed for at påvirke den endelige tekst, gjorde det nemmere for os i skriveprocessen, fordi vi havde et tidligt kendskab til detaljerne i call-teksten. Det skærpede vores ansøgning’, siger Ulas Im.

Training seminars og feedback
Ulas Im deltog i efteråret i 3 moduler af Forskningsstøtteenhedens Horizon Europe Training Seminars. Han havde efter eget udsagn særligt stort udbytte af modulet om Impact. ’Impact-afsnittet er for mig den svære del. Det er lidt subjektivt og ikke særlig videnskabeligt. Så det hjalp virkelig at være på kurset i forhold til at forstå, hvad det skulle indeholde. Og så var det virkelig godt at få Forskningsstøtteenhedens kommentarer efterfølgende’. Ulas kalder selv impact-afsnittet sit mareridt. Men det endte som en drøm. De fik højeste score for dette afsnit.

Mange timer, men ingen problemer
Ulas Im har arbejdet næsten et år på ansøgningen og lægger ikke skjul på, at han har brugt langt flere timer end de 350 timer, som han har fået fra instituttet. Han suspenderede næsten alt andet de sidste måneder op til aflevering. Det var også nyt for ham at være koordinator – en rolle, der som udgangspunkt var lidt ude af hans comfortzone: ’Det er nyt at tage sig af alt det administrative og organisatoriske. Men det er lærerigt, og jeg tror også det er godt for min karriere. Det har også betydet, at jeg kunne sætte rammerne for projektet, og jeg kunne sikre fremdrift – og det er en stor gevinst ved at påtage sig rollen’, fortæller Ulas Im.  Han synes, at processen og samarbejdet indtil nu har været problemfrit. Det tror han bl.a. skyldes, at partnerne alle er dedikerede forskere, at de havde en plan og var i rigtig god tid. ’Så min anbefaling er klart at tjekke de tidlige udkast til arbejdsprogrammerne og komme i gang med ansøgningsprocessen med det samme. Det kan give en stor gevinst’, slutter han.

Overvejer du at udarbejde en koordinatoransøgning, så er du velkommen til at kontakte Forskningsstøtteenheden.