Flere penge til NGO’er: Iværksættere vil skabe en digital markedsplads for gode formål

Uvished om pengenes effekt holder virksomheder tilbage fra at donere til NGO’er. Nu vil en startup fra iværksættermiljøet på Aarhus Universitet fjerne barriererne, så flere donationer kan nå de gode formål. Virksomheden har lige modtaget to investeringer til sin innovative platform.

Tobias Ørskov Madsen, Lasse Viggo og Christoffer Winther Bouet fra startuppen Contribe
Foto: Laura Ciamei

Tobias Ørskov Madsen stiftede NGO’en A Better Ocean i 2020. Kort efter opdagede den unge stifter en frustrerende kløft mellem verdens godgørende interesseorganisationer og nogle af deres største potentielle donorer: de kommercielle virksomheder.

Virksomheder vil gerne poste penge i bæredygtige formål. Og NGO’er som A Better Ocean er afhængige af at indsamle midler. Alligevel holder firmaer igen med at give til de uafhængige organisationer.

Konsekvensen er, at færre penge finder vej til velgørenhed, og at NGO’er skal bruge mange midler på fundraising. Dermed får de mindre effekt af de donationer, de rent faktisk modtager.

”Jeg var i gang med at læse jura på Aarhus Universitet, men fandt hurtigt ud af, at jeg hellere ville være iværksætter end advokat,” siger Tobias Ørskov Madsen.

Så han greb chancen for at løse donationsproblemet.

Adgang til data giver donorer sikkerhed

Efter et halvt års søgen efter de rette partnere stiftede Tobias Ørskov Madsen i sommeren 2022 virksomheden Contribe sammen med softwareudvikler Lasse Viggo og ledelseskonsulent Christoffer Winther Bouet i Aarhus Universitets iværksætterhub The Kitchen.

Deres forretningsidé har lige modtaget de første investeringer fra venturefondene Rockstart og Human Act Development. Den første fond støtter idéer, der objektivt gør verden til et bedre sted, den anden kanaliserer sit overskud ind i velgørenhed.

De to formålsdrevne fonde har set pointen i Contribes innovative løsning: en digital platform, hvor kommercielle virksomheder kan finde NGO’er med relevans for virksomhedens forretningsområder. Vigtigst af alt får virksomheden samtidig adgang til data. Både tal på NGO’ernes overordnede resultater og tal på den godgørende effekt, når de selv donerer til organisationen.

”Selskaber skal bruge konkrete tal i deres beslutninger og markedsføring. Vores løsning gør det meget mere sikkert og attraktivt at poste penge i velgørende projekter som virksomhed,” siger Tobias Ørskov Madsen.

Iværksætternes platform hjælper samtidig NGO’erne med at blive synlige over for de potentielle donorer uden meromkostninger.

En åben markedsplads for gode formål

På sigt drømmer Tobias Ørskov Madsen om at gøre platformen til en åben markedsplads for donationer.

”Virksomheder bør kunne søge mellem en lang række forhåndsscreenede NGO’er baseret på solide data og derefter tage den første kontakt via platformen. Algoritmer og automatisering skal sikre fuld transparens om pengenes vej til NGO’ernes aktiviteter og samtidig kortlægge den præcise positive effekt af en donation,” siger han.

Håbet er, at NGO’er vil kunne rekruttere donorer næsten uden administrationsudgifter. Det vil tillade flere penge at strømme direkte ind i deres kerneaktiviteter, de gode formål. Hvilket vil øge deres effekt og gøre det endnu mere attraktivt for virksomheder at donere til NGO’erne, forklarer Tobias Ørskov Madsen.

Ingen grund til at betale en jurist

For Tobias Ørskov Madsen har det været en kæmpe gevinst at studere på Aarhus Universitet som iværksætter. For det første er jura allestedsnærværende i Contribes arbejde – fra kontrakter med investorerne til håndtering af EU-direktiver om data og bæredygtighed. Hans startup har aldrig haft behov for at hyre en juridisk rådgiver.

Derudover taler han stærkt for, at studerende afprøver tilværelsen som iværksættere, hvis de har interessen.

”Studerende kan selv planlægge deres tid og passe deres virksomhed ind i hverdagen. Som studerende på SU er du heller ikke afhængig af, at din startup udbetaler løn fra dag et,” pointerer han.

Han råder entreprenante studerende til at melde sig under fanerne i universitetets iværksætterhus:

”I The Kitchen får du en personlig rådgiver til at hjælpe dig med forretningsudviklingen og coache dig. Personligt fik jeg også mulighed for at udskyde fag gennem husets dual career-forløb. Der har været uvurderlig rådgivning at hente for mig og mine medstiftere.”