Læge tackler øreproblemer med ny opfindelse

Kasper Lindes medtech-virksomhed er formet af startupmiljøet på Aarhus Universitet. Inspireret af AirPod-teknologi vil han forandre tilværelsen for ørepatienter.

Øresmerter, rungen og hørenedsættelse. Problemer med mellemøret er udbredt, men præcis og hurtig udredning er en udfordring for lægeklinikkerne. Nu står Zeta Diagnostics, stiftet af læge Kasper
Linde, på tærsklen til et gennembrud med et nyt device til diagnosticering af mellemøreproblemer – såkaldte dysfungerende eustatiske rør (ETD).

”Sygdommen er ekstremt svært at diagnosticere. Indtil nu har der manglet et værktøj til at foretage en hurtig udredning hos patienter,”

siger Kasper Linde, uddannet læge ved Aarhus Universitet, om sygdommen, som kan være en forløber for alvorlige sundhedsproblemer, og som altså indtil nu har manglet en egentlig diagnostisk metode.

Zeta Diagnostics, udredningsmetode består af en slags smart monitor efter samme princip som til diagnosticering af hjertepatienter. Apparatet tjekker helbredet i mellemøret uden at være til unødig forstyrrelse af det indre øre, og ifølge Kasper Linde kan metoden skære 40 procent af de nødvendige lægebesøg for at stille en diagnose.

”Tilgangen er lidt som at benytte AirPods. Du har monitoren på, mens du lever dit almindelige liv, og så analyserer den dig løbende, mens du tager opvasken, ser film eller går på arbejde,”

siger Kasper Linde. Hidtil har udredningsværktøjer af samme slags været forbeholdt lægeklinikkerne. Kasper Lindes apparat kan derimod indsamle information hjemme hos patienterne selv og er dermed ikke begrænset af en kort konsultation hos lægen. Metoden giver ovenikøbet lægen en langt mere dækkende analyse at diagnosticere ud fra.

”Vi får ikke kun et snapshot fra et enkelt lægebesøg. Vi får et meget bedre billede af patientens liv,”

siger Kasper Linde, der forventer at kunne begynde med kliniske tests i starten af 2024.

Innovation på hovedet
Kasper Lindes rejse som iværksætter er i høj grad næret af det robuste startup-økosystem, Aarhus Universitet er en del af.

”Jeg er ikke forsker, men jeg er blevet formet på iværksættervejen gennem innovationsprogrammet BioMedical Design. Her er mantraet, at innovation skal være behovsdrevet,”

siger Kasper Linde.

BioMedical Design, som drives af Aarhus Universitet og Københavns Universitet gennem støtte fra Novo Nordisk Fonden, samler folk med forskellige faglige baggrunde og sender dem gennem et intenst fuldtidsprogram ud i verden for at finde et klinisk behov – og løse det. Kasper Linde og hans hold brugte otte måneder på at finde behovet og halvanden måned på at løse det.

”Det er innovation på hovedet, men det kliniske behov er også hele drivkraften bag Zeta Diagnostics. Alt, jeg har lært om innovation, er født gennem det innovationsprogram.”

Som at gå fra børnehave til folkeskole
Efter afsluttet forløb har man ifølge Kasper Linde været i en boble i lang tid, hvor der er blevet passet på én, støttet og guidet – og så bliver man pludselig sluppet løs i den virkelige verden. Heldigvis er det ikke uden livline, for tilbud som Aarhus Universitetshospitals innovationsplatform BETA.HEALTH og Aarhus Universitets iværksætterhus The Kitchen står klar på den anden side til at gribe de ambitiøse iværksættere med blandt andet mentoring, netværk og udviklingsressourcer.

”Det er lidt som at gå fra børnehaven til folkeskolen. Man får ballasten på BioMedical Design, og så bliver man modnet gennem iværksættertilbud som The Kitchen, der virkelig har hjulpet os op ad trappestigen,”

siger den entreprenante læge om synergien mellem de forskellige innovationstilbud.

”Man kommer som mig med en akademisk baggrund og en masse nysgerrighed og går derfra med værktøjer til at kunne få en virksomhed til at fungere i den virkelige verden. Det er virkelig unikt gennem dette økosystem,”

tilføjer han.

Aarhus Universitet bringer løsninger

Interviewet er en del af årsmagasinet Aarhus Universitet bringer løsninger, der samler cases fra AU's erhvervssatsning.

Du kan læse hele årsmagasinet her