Mød Erhvervsudvalget: Unni From, Institutleder på Institut for Kommunikation og Kultur

Erhverv og Innovation har sendt en stafet rundt til medlemmerne af AU's Erhvervsudvalg for at blive klogere på deres arbejde og visioner for universitetets erhvervssatsning. Læs Unni Froms ambitioner på området.

Unni From, Institutleder på Institut for Kommunikation og Kultur

Hvorfor skal Aarhus Universitet satse på erhvervssamarbejde og innovation?

Forskning og uddannelse er universitetets helt centrale bidrag til samfundet. I forlængelse heraf arbejder vi systematisk med videndeling, eksterne samarbejdsrelationer og innovation, fordi videndeling og interaktion med samfund og kultur skaber grundlag for udviklingen af løsninger til samfundet og refleksion i forhold til at arbejde med vores mange forskelligartede udfordringer. Samarbejdet med eksterne samarbejdsrelationer skaber gode muligheder for vores studerende for at afprøve deres kompetencer og vores forskning kan bidrage til at udvikle praksisser, ligesom arbejde med iværksætteri og innovation kan bidrage til vækst og velfærd.

Hvad ser du som Erhvervsudvalgets vigtigste opgave?

Erhvervsudvalget har givet os nye og spændende muligheder for at arbejde på tværs. Vi har fået et langt større kendskab til hinandens områder og forskellige måder at forske og undervise på. Netop de forskellige områder betyder også, at vi har meget forskellige samarbejdspartnere – jeg tænker, at vi tilsammen på AU dækker hele paletten. Det er meget positivt. Jeg synes, at en af de vigtige opgaver fremover er at styrke vores måder at involvere hinanden i samarbejdet på tværs af fakulteterne. Det er sjældent, at en problemstilling er så simpel, at man ikke behøver at få den belyst fra flere vinkler. Samarbejde er nærmere en forudsætning for, at vi kommer godt i mål. Derudover skal vi på bedste vis understøtte, at vores respektive fakulteter og institutter arbejder systematisk med erhvervssamarbejde og innovation til glæde både for de studerende, men også de kulturinstitutioner, organisationer og virksomheder, vi samarbejder med.

Hvilke dagsordener kan dit fakultet især bidrage til og få gavn af?

På Arts har vi som noget helt nyt involveret os i EIT KIC Culture & Creativity (KIC-ICE) initiativ, som netop handler om at løfte hele den kulturelle og kreative sektor gennem samarbejde og uddannelse. Her kan vi trække på de erfaringer, der allerede er med at arbejde i en KIC (Knowledge and innovation Communities), men vi opøver også værdifuld erfaring både på vores eget fakultetet, og som vi efterfølgende kan dele mere bredt. Derudover samarbejder vi med andre fakulteter målrettet på at bidrage til regionens indsatser omkring kultur og sundhed. Endelig er der bredt set på institutterne fokus på samarbejder med små og mellemstore virksomheder, hvor vi er meget optaget af, hvilke kompetencer de har behov for, så vi gennem projektorienteret forløb, cases i undervisning og case-competitions kan give vores studerende nogle af de færdigheder, som efterspørges.

Hvad er dine visioner for AU’s arbejde med erhvervssatsningen de kommende år?

Min vision er, at vi bliver bedre og bedre til at samarbejde og opdage nye samarbejdsmuligheder på tværs af fakulteterne, ligesom vi arbejder for at vores eksterne samarbejdspartnere har nemme og overskuelige indgange, når de henvender sig til AU. Derudover vil jeg gerne arbejde for, at endnu flere faglige miljøer inddrager erhverv og innovation i den specifikke måde netop de tænker uddannelse, forskning og samarbejde på.