Passion er drivkraften i forskning og iværksætteri: Et miljø, hvor man bliver begejstret

Camilla Gustafsen er brudt igennem som en igangsætter af nye forretningseventyr. Hun håber, at hendes eksempel kan tjene som inspiration for andre forskere, der har lyst til at prøve kræfter med rollen som iværksætter.

Camilla Gustafsen
Camilla Gustafsen er medstifter af virksomhederne Draupnir Bio og Muna Therapeutics, som udvikler ny medicin. Hun mener, tiltag som The Kitchen er vigtige for at stimulere det akademiske iværksætterøkosystem. Foto: JS Danmark

I 2022 blev hun fremhævet af Dansk Erhverv som en af ”25 kvindelige iværksættere, du bør kende” for sin rolle som medstifter af virksomhederne Draupnir Bio og Muna Therapeutics. I kraft af sin lederrolle hos Draupnir Bio er Camilla Gustafsen en vigtig brik i virksomhedens udvikling af ny medicin til patienter med alvorlige lidelser.

Med sin stærke faglighed og sine markante ambitioner om at gøre en forskel for mennesker, der har brug for hjælp, håber Camilla Gustafsen, at hun også kan inspirere andre forskere til at se og arbejde med den kommercielle udvikling af deres forskningsprojekter.

Lære tingene fra bunden

Camilla Gustafsen kommer fra det akademisk forskningsmiljø, og hun havde brug for sparringspartnere, da hun skulle lægge kitlen på hylden og forvandles fra biomedicinsk forsker til forretningskvinde.

”Min baggrund er i en akademisk forskningsgruppe (Simon Glerups forskerteam, red.), som har stort fokus på at lave forskning med potentiale til at kunne hjælpe syge mennesker. Men der var mange ting, vi måtte lære helt fra bunden, da vi startede Draupnir Bio i 2017,” siger Camilla Gustafsen.

Hun vidste alt om, hvordan man organiserer og styrer et forskningsprojekt, og hvordan man præsenterer sine resultater for omverdenen. Men hun vidste ikke meget om ”alt det, man også skal gøre, når man starter virksomhed”.

”Vi havde et forskningsresultat, som åbnede døre. Men vi vidste ikke så meget om, hvordan man opbygger en organisation – både omkring det videnskabelige, men også omkring bestyrelse, HR-funktion og den slags. Alt det praktiske. Det var vigtigt for os at tale med nogen, der havde prøvet det før,” lyder det fra Camilla Gustafsen.

Med hjælp fra Aarhus Universitets Technology Transfer Office blev Draupnir Bio heldigvis tidligt tilknyttet mentornetværket Accelerace og senere også Nordic Mentor Network for Entrepreneurship. Herigennem fik den unge virksomhed adgang til vigtig rådgivning og sparring med erfarne ledere fra biotek og medicinalindustrien.

Ansvarlig for andres investering

Med en investering på 225 millioner kroner i 2019 til Draupnir Bio og efterfølgende 450 millioner kroner til Muna Therapeutics i 2021 skal Camilla Gustafsen i dag ikke lede længe efter interesserede og kompetente samarbejdspartnere og rådgivere.

Hun har fundet sig rigtig godt til rette med rollen som forskningsleder, der er nødt til at være meget målrettet i sin tankegang.

”Man er ansvarlig for andres investering, og det giver et meget skarpt fokus på slutmålet. Samtidig skal lægemidler leve op til strenge krav, og derfor skal man under udviklingen af medicin følge en defineret proces, der er organiseret på en måde, så man mest effektivt når det endelige produkt,” konstaterer hun med et smil.

Camilla Gustafsen har for nylig lært The Kitchen at kende, og hun roser Aarhus Universitets tilbud til akademikere, som har brug for sparring, når de skal definere og udvikle den kommercielle vinkel af deres forskngsprojekter.

”Det er vigtigt at have nogen at spille bold med, som kan stille konstruktive, kritiske og nysgerrige spørgsmål. Tiltag som for eksempel The Kitchen er med til at styrke og modne det lokale iværksætterøkosystem, og det kan helt sikkert hjælpe flere godt i gang med at skabe egen virksomhed.”

Camilla Gustafsens erfaring er, at det er tilfredsstillende og motiverende at være med til at skabe en virksomhed med en god kultur og fantastiske medarbejdere, der hver dag går glade på arbejde.

”Det er ligesom i forskningsmiljøet – iværksættermiljøet er motiverende, fordi det er et miljø, hvor man mødes og er begejstrede for de ting, man udvikler."

Vil du vide mere?