Danish Open Access Week 2022

Kom til ti gratis webinarer om open access. Dansk Netværk for Open Access har initieret den første nationale Open Access Week i uge 43.

Danish Open Access Week 2022
Foto: The Danish Network for Open Access

mandag 24. oktober 2022, kl. 10:00 - fredag 28. oktober 2022, kl. 15:00

Open Access Week er en årlig begivenhed, der afholdes i hele verden. Formålet er at udbrede viden og kendskab til open access. Open Access Week afholdes altid i sidste uge af oktober og har fundet sted siden 2009. Dansk Netværk for Open Access – et netværk med medlemmer fra alle landets universiteter – kan nu præsentere den første danske Open Access Week.

Ti webinarer – fra det basale til det komplicerede

Danish Open Access Week består af ti webinarer, der skal afmystificere og forklare, hvad open access betyder. Der vil være oplæg, der starter helt fra begyndelsen, og som forklarer det mest grundlæggende ved open access, og der vil være oplæg, der går mere i detaljen med mere komplicerede open access-forhold, som for eksempel nuancerne ved Plan S-initiativet.

Blandt ugens oplægsholdere kan blandt andet nævnes Joh​an Rooryck fra cOAlition S, der holder oplæg om koalitionen og Plan S, samt Per Pippin Aspaas fra Universitetet i Tromsø, der giver et oplæg om rights retention-strategi.

Alle webinarerne er gratis, og alle kan frit tilmelde sig.