Ni nye laboratorier skal levere løsninger på den moderne virksomheds problemer

Under coronanedlukningen gik Institut for Forretningsudvikling og Teknologi i gang med at opgradere sine laboratorier. Nu er ni nye labs blevet indviet ved et stort åbningsevent i Herning. Her kan forskere og studerende eksperimentere med nye teknologiske løsninger på de udfordringer, som aktuelt præger erhvervslivet.

Udstyr i digitalt laboratorie på AU i Herning
Foto: Lise Balsby

Da den første bølge af coronapandemien lukkede campus ned i foråret 2020, så man i Herning en chance for at igangsætte et godt skuffeprojekt. I nogen tid havde Institut for Forretningsudvikling og Teknologi nemlig haft planer om at opgradere sine laboratorier med bedre udstyr.

Overhalingen af laboratoriefaciliteterne skulle give forskere og studerende bedre betingelser for at gå nyskabende til værks, når de til hverdag bruger viden og teknologi til at angribe den moderne virksomheds udfordringer.

Onsdag den 23. februar 2022 blev de nye lokaler så indviet ved Grand Lab Opening – et stort åbningsevent på instituttet, hvor blandt andet rektor Brian Bech Nielsen og borgmester i Herning Dorte West deltog.

Se billederne fra indvielsen af de nye laboratorier nederst i denne nyhed.

Ud at flytte på verden i praksis

Udover åbningstaler ved rektor og borgmesteren blev eventet også gæstet af en række erhvervsfolk og tidligere iværksættere fra instituttets Business Factory. Ifølge institutleder på Institut for Forretningsudvikling og Teknologi Anders Frederiksen er håbet, at de nyindrettede labs – udover at understøtte den daglige forskning og undervisning – vil give endnu flere dimittender værktøjerne til at gå ud og flytte på verden i praksis.

Anders Frederiksen fortæller:

”I de nye laboratorier kan vores forskere og studerende tage den moderne virksomheds problemer under konkret behandling. Det handler om at analysere og understøtte aktuelle forandringsprocesser, digitalisering og grøn omstilling i erhvervslivet og dermed i samfundet som helhed. De nye faciliteter vil gøre det nemmere at påvirke verden med alle de gode tanker, der findes i krydsfeltet mellem teknologi og business.”

Mellem tegnebræt og teknik

I alt har Institut for Forretningsudvikling og Teknologi fået ni nye labs. Fællesnævneren for dem alle er, at de sigter på at anvende nye og eksisterende teknologier til fordel for forretningsudvikling.

Flere af de forskellige labs følger en typisk rejse fra idé til marked. For eksempel er der Concept Lab, hvor man kan udvikle sin idé og skabe et grundlæggende produktforslag, Proto Lab og VR Lab, hvor man kan koble specifikke teknologier og elektroniske komponenter på sin løsning, samt produktions- og materialelabs, hvor man kan give produktet yderligere form og klargøre det til salg i markedet.

Det hele er tænkt som en iterativ proces, hvor brugeren løbende kan vende tilbage til tegnebrættet og udvikle på sit grundkoncept for derefter at genbesøge de andre labs og justere produktet.

Prodekan for forskning og talentudvikling Niels Mejlgaard glæder sig over de nye laboratorier:

”Det er meget fine faciliteter, vi nu har indviet på instituttet. Det bliver spændende at se, hvad det er for løsninger, der i fremtiden vil blive udviklet i disse lokaler. Jeg ønsker alle forskere og studerende rigtig god arbejdslyst i de nye labs.”

Billeder fra åbningsdagen

Alle billeder er taget af Lise Balsby.