Dette vejledningsmateriale henvender sig AU’s Cherwell agenter. Der er lavet separat vejledningsmateriale til slutbrugerne.
Som med næsten alle komplekse IT systemer, så er der mange og nogen gange overlappende måder at udføre en given handling på. Dette vejledningsmateriale beskriver den af AU supporterede best practice. Vejledningsmaterialet bør også læses sammen med AU ITSM Procesretningslinje dokumentationen –i kort form benævnt ”de fem principper”.
De fem principper beskriver de retningslinjer, som er udarbejdet af ITSM projektets interessenter (AU IT, Supportenhederne og VD-områderne HR-IT, Økonomi-systemer og Uddannelse). De er udformet som lavpraktiske beskrivelser af de forventninger/aftaler som de forskellige parter kan have til hinanden.
Procesretningslinjerne er understøttet af tilstedeværelsen af lokale Procesmanagers, som man som agent kan konsultere
Webklient: https://support.au.dk/CherwellClient
Log på med din AU-brugerkonto, og validerer dig med to-faktor godkendelses.
Benyt Chrome, Safari, eller Edge browser.
Slutbrugere kan tilgå support- og serviceportalen her.
Dashboardet består af følgende elementer:
Sådan opretter man som agent en sag:
Når du tildeler en sag til en anden agent laves en kort opsummering af forudgående arbejde i Journals.
Tildel en sag til andre teams via ”Assigned Team”. Tildel en sag til en anden agent via ”Assigned To”. Som udgangspunkt er det kun dispatchere, der tildeler sager til andre agenter.
Når du vil kommunikere med en Agent via sagen, men ikke nødvendigvis tildele sagen til den anden agent, så benyt mailfunktionen:
Følgende er AU best practice for kommunikation med slutbrugere i Cherwell.
Attachments kan vedhæftes på følgende to måder:
5. Klik på slutbrugerens e-mail og vedhæft filen i e-mailen – denne metode indsætter mailskabelon i mailteksten.
6. Eller klik på e-mail i dropdown menuen for at sende en e-mail til en hvilken som helst e-mail adresse – her er der ingen mailskabelon.
7. E-mailen du har sendt kan ses på aktuel sag under journals – her finder du også indkomne mail
8. Under Activity kan du se ændringer på sagen, fx kategori og teamskifte, samt kommunikation
Cherwell er konfigureret med flere typer af mailnotifikationer. I følgende tilfælde sendes der mailnotifikationer:
Mailnotifikationer sendt til slutbrugere vil være på både dansk og engelsk.
Interne agent mailnotifikationer vil kun være på engelsk.
Nedenfor er vist et eksempel på en mailnotifikation (sag oprettet):
I Columns kan du indstille de kolonner du vil have vist.
For at få et komplet overblik for en større mængde sager vil det være en fordel at slå følgende kolonner til - tryk på den lille pil for at folde fx Incident, Status og Incident Links Customer ud.
Tasks kan oprettes under hver sag – formålet kan være at opdele en sag i mindre underopgaver som skal løses uafhængigt af hinanden og evt. af forskellige teams, før sagen kan afsluttes.
Brug ikke Tasks til at sende detaljerede opgaver til andre teams – eskaler i stedet hele sagen. Hvis du forudser at opgaven skal gå frem og tilbage mellem agenter flere gange, så er en Task ikke det rigtige valg, da man på en Task ikke kan følge detaljeret event historik, samt at en lukket Task ikke kan genåbnes.
Et praktisk eksempel på brugen af en Task kan være, hvis man har modtaget en sag fra en underviser der gerne vil have hjælp til virtuel undervisning i et undervisningslokale. Her kan en Task være at der skal bookes lokale, en anden Task at sørge for at der er korrekt udstyr i lokalet, og en tredje Task at man skal møde op i lokalet og assistere på dagen. De tre Tasks kan her bruges som en ”to-do” liste eller en reminder til sig selv, om at en opgave udføres på et bestemt tidspunkt.
Et andet eksempel kan være, hvis man i Infrastruktur afdelingen skal have oprettet en virtuel server. Denne opgave rummer en række underopgaver, der løses af forskellige teams.
Et tredje eksempel kan være, hvis man i support skal have tilføjet en bruger til AD gruppe, supporten ikke har rettigheder til.
En sag med status pending kan have flere årsager. Vælg den årsag som passer bedst til sagen.
Pending Reason UK | Pending Reason DK | I hvilken forbindelse bruges de |
---|---|---|
Pending HR Access Date | Afventer HR-adgangsdato | |
Pending internal supplier | Afventer intern leverandør | Sagen afventer anden afdeling på AU før den kan viderebehandles |
Pending approval | Afventer godkendelse | Sagen afventer godkendelse, det kan fx være i et godkendelsesflow - eksempelvis adgang til delt drev |
Need is for a future date/time | Afventer - fremtidig dato | Sagen afventer fremtidig dato hvor sag viderebehandles |
Awaiting response user | Afventer svar bruger | Afventer brugers svar før sagen kan viderebehandles |
Pending - agreed appointment | Afventer - Aftalt | Aftale er indgået på et aftalt tidspunkt |
Pending task | Afventer udførsel af opgave | Sagen afventer at opgave/task udføres før den kan viderebehandles |
Pending external supplier | Afventer ekstern leverandør | Afventer svar fra leverandør |
Awaiting - item ordered | Afventer - vare bestilt | Vare er bestilt hos leverandør og sagen afventer levering før viderebehandling |
Ready for installation | Klar til installation | PC skal klargøres/software skal installeres |
Ready for pick-up | Klar til afhentning | Vare ligger klar til afhentning i servicedesk |
Ready for transport | Klar til transport | Vare er klar til transport fra én support lokation til brugers support lokation. |
Delivered - can be invoiced | Udleveret - kan faktureres | Vare er udleveret og skal faktureres i magento |
Pending - CSI approval | Afventer - CSI godkendelse | |
Pending - CSI implementation | Afventer - CSI implementering | |
Pending - CSI test | Afventer - CSI test | |
Pending - CSI Release | Afventer - CSI release |
Sådan søger du på tværs af alle sager, både åbne og lukkede, i Cherwell
For hurtig fremsøgning af en brugers sager, gå i menuen Tools og vælg Contact Manager.
Søg på AUID, navn eller email adresse
Klik på brugerens navn og vælg fanen incidents. I Columns fanen kan man definere hvilke kolonner man ønsker at have med i sit kolonne view
For det bedste overblik vælg view, Vertical Grid/Form Views
Marker den sag du ønsker at se og klik efterfølgende på View
Du kan tilsvarende lave søgning på assets for hurtigt overblik over hvilken bruger, der står som primær bruger af en computer. I Tools menuen vælger du CMDB
Ved ferie og fravær har agenten ansvaret for at sætte fravær op i Cherwell.
Nu vil dine kolleger modtage denne meddelelse hvis de tildeler dig sager:
Sådan opretter og gemmer du søgninger i Cherwell, som kan anvendes af andre end dig selv.
1. Tryk på "Searches"
2. Tryk på "Search Manager"
3. Gå til "Team"
4. Vælg det team du er medlem af. Hvis du er medlem af flere, så vælg det team, du ønsker søgningen skal være synlig for.
5. Tryk på det grønne + tegn oppe i venstre hjørne
6. Du kan nu oprette din søgning
Name: Før søgningens navn, skal der angives et præfix for afdelingen, f.eks: HR, Sager uden agent
Description: Lav en kort beskrivelse af din søgning, f.eks: Viser alle sager i HR Data & Digitalisering uden lukkede og løst. Denne kan ses, når søgningen vælges.
Eksempel på søgninger som ser på sager i eget team:
7. Sådan sletter du en oprettet søgning. Marker søgningen og klik på det røde kryds.
Du finder yderligere vejledning til søgninger her
Skriftlig løsning
Send en skriftlig løsning på en sag ved at at resolve sagen, og herefter indsætte dit skriftlige svar i Resolution Details feltet
Hurtig løsning af sag