ITSM (IT Service Management) vedrører organisering af IT Services på en værdiskabende og hensigtsmæssig måde for slutbrugere, forretning og IT-organisation. På AU har vi indført tre ITIL (IT Infrastructure Library) processer samt et ITSM-værktøj, Cherwell, der understøtter denne målsætning:
På denne hjemmeside kan du finde følgende:
Vi anvender i alt 6 statuskoder i Cherwell (New, Assigned, In Progress, Pending, Resolved, Closed). Foruden statuskoder arbejder vi med 2 flag (Update flag og Attention flag). Statuskoderne kan ses af slutbrugeren i portalen, så det er vigtigt, at disse benyttes korrekt. Update flag skal også benyttes korrekt, da dispatchere og agenter skal anvende disse til at sikre, at vi reagerer hurtigt på nye brugerhenvendelser.
New: Alle nye sager, der er oprettet i Cherwell Client eller indkommet fra slutbruger via portalen eller mail. I portalen vil slutbrugeren se sagen med status “New”.
Assigned: Når du tildeler en sag til en agent, vil statussen stadig stå som “New”. Når sagen er tildelt et team, vil slutbrugeren kunne se i portalen, hvilket team sagen er tildelt.
In Progress: Så snart en agent påbegynder løsning af en sag, skal man klikke på “Begin Work” så statussen ændres til “In Progress”. Slutbrugeren vil kunne se, at sagen er påbegyndt.
Pending: Statussen anvendes, hvis man enten venter på svar fra slutbruger eller leverandør. Slutbrugeren vil kunne se, at sagen afventer og årsagen til denne status.
Resolved: Når drift løser en sag, så sæt altid status “In Progress” og returner til Support Team med en Journal Note, der beskriver løsningen. Support vælger status “Resolved”. Der popper en boks op, hvor man indtaster løsningen. Det indtastede i boksen bliver automatisk sendt ud til slutbrugeren pakket ind i en mailskabelon “Kære bruger”.
Closed: En sag bliver automatisk Closed efter at have været “Resolved” i 30 dg. En closed sag kan ikke genåbnes. Her er slutbrugeren nødt til at oprette en ny sag.
Update flag: Er grønt (aktiveret) når en sag kræver en reaktion fra agenten. Du skal altid svare brugeren hurtigst muligt og fjerne Update flag, når en bruger har fået svar. Sager må ikke have et aktivt Update flag igennem længere tid. Påtænker man at have en sag liggende mere end et par dage skal man fjerne Update flag og sætte en anden status (eventuelt bruge Attention flag).
Attention flag: Du kan sætte et Attention flag på en sag, du selv vil holde særligt øje med. Tryk på knappen Demands attention som du finder under Actions.
AU Procesbeskrivelser - Incident Management og Service Request
Samlet sagsflow for en sag oprettet via Cherwell portalen
Her finder du et overblik over hvordan sager med forskellige prioriteter skal håndteres. Samt eksempler på prioriterede sager.
Her finder du vejledninger til henholdsvis agenter og slutbrugere.
CSI processen på AU dækker forbedringer for processerne Incident Management og Request Fulfilment, samt ITSM-værktøjet Cherwell. Samtlige ændringsforslag oprettes i Cherwell – opret et ændringsforslag i servicekataloget under /Administration/Cherwell/Ændringsforslag.
CSI ændringsforslag behandles først af Procesforvaltningen, hvor den lokale Proces manager vil gå i dialog med forslagsstilleren. Ved antagelse af et ændringsforslag til videre prioritering foretager ITSM Systemforvaltningen en vurdering af opgavens omfang. Sidenhen bliver ændringsforslagene prioriteret, først sammen med Procesforvaltningen, sidenhen endegyldigt i CSI-forum. CSI-forum består af procesejer og CSI-formand. Oplysninger om ændringsforslags status og eventuelle prioritering vil på sigt være tilgængelig i Cherwell værktøjet.
Ved indførelsen af de tre ITIL-processer er der også indført en enhed, AU ITSM Procesforvaltning, der varetager ejerskab, vedligeholdelse og udvikling af processerne. Procesforvaltningens deltagere, procesejer og Proces managers, kommer fra alle de parter, der deltager i ITSM-projektet – AU’s supportenheder, AU IT, HR IT, Økonomisystemer og Uddannelse. Ved behov for en snak om ITSM generelt og de AU-processer, der på denne side er beskrevet specifikt, kan I kontakte jeres lokale Proces manager:
Margit Grønborg – procesejer
Susanne Gram – Proces manager – AU IT
Mette Vigen – Proces manager - Økonomisystemer
Tine Vogelius Mikkelsen – Proces manager – BSS IT
Jens Ole Jensen – Proces manager – Nat-Tech team 1
Martin Kruse Olsen – Proces manager – Nat-Tech team 2
Erik Hein Møller – Proces manager – Arts IT
Simon Baghlani Reffsøe - Proces manager – Arts IT
Danny Maikær Christensen – Proces manager – Health IT
Birgitte Schrøder – Proces manager – Uddannelse
Thomas Kvist Nielsen – CSI-formand