Processen beskriver, hvilke aktiviteter relevante hovedområder på AU skal gennemføre, når der skal foretages om- og efterposteringer. Der er tale om omposteringer inden for samme stednummer.
Processen er gældende for alle hovedområder på AU.
Det identificeres på decentralt niveau, at der er et behov for om-/efterpostering. Årsagen til kan f.eks. være:
• Ompostering af fejlplaceret udgift.
• Ompostering af indtægter, f.eks. indtægter fra ministeriet som modtages via en mellemregningskonto.
• Fordeling af en omkostning mellem to eller flere steder, bevillinger, projekter eller delprojekter mv. Intern handel (handel mellem steder under AU), hvis ikke man bruger den særlige Interne handelskladde.
• Fordeling af timeafgiften pr. auditorietimer, dvs. det beløb der skal anvendes til nyanskaffelse og vedligeholdelse af IT udstyr i auditorierne.
• I forbindelse med salg af tjenesteydelse (betjentovertimer, ekstraordinær rengøringstimer).
Der skal decentralt oprettes et bilag til en om-/efterpostering, hvorfor dette oprettes og mailes til rette vedkommende. Supplerende dokumentation vedhæftes eventuelt hvis nødvendigt. Skabelonen til om-/efterpostering ligger på Økonomiportalen.
Den økonomiansvarlige på instituttet godkender den ønskede om-/efterpostering.
Bogføringsgrundlaget indtastes decentralt i en finanskladde i Navision Stat og er klar til bogføring i NS.
Bilaget bogføres af den decentrale økonomimedarbejder i NS.