VEJEN TIL ET ERC SYNERGY GRANT

Et stærkt samarbejde gennem mange år, et gennemarbejdet projekt og ikke mindst 110 procents forberedelse til interviewet resulterede i et Synegy Grant fra det Europæiske Forskningsråd (ERC) til professor Alexandre Anesio fra Aarhus Universitet, professor Martin Tranter fra University of Bristol og professor Liane Benning fra GFZ Potsdam.

Alexandre er mere end begejstret over, hvilke muligheder det giver deres forskning i Grønland, hvor de undersøger, hvorfor isen bliver mørkere og mørkere og dermed smelter hurtigere end beregnet.

De tre forskere har arbejdet sammen i omkring 10 år. Og deres Synergy Grant ansøgning var en udbygning af deres tidligere forskningsprojekt. Derfor synes han ikke, at det var så svært at skrive ansøgningen. Muligheden for at søge et Synergy Grant kom, da de blev ansat på tre forskellige universiteter i Europa. De skrev på ansøgningen i et halvt år. En proces som gik rimelig smertefrit, fordi de tidligere har skrevet både ansøgninger og forskningsartikler sammen.

’Den største udfordring i processen var at formulere projektet, som ’transformerende forskning’ og ikke kun en videreudvikling af eksisterende forskning. I sådan en proces er det både godt og skidt at have arbejdet så meget sammen. Man bliver næste blind for det særlige i projektet. Men ellers var det næsten nemmere at skrive ansøgningen end vente i 11 måneder på at få svar om vi gik videre til interview’, fortæller Alexandre.

110 procents forberedelse til interviewet
Da de gik videre til interview, blev det virkelig alvor. ’ Der var utrolig meget på spil og vi var klar over, at vi skulle være forberedt til fingerspidserne. Vi tog al den hjælp, vi kunne få. Lavede prøveinterview med Forskningsstøtteenheden (AU), forbedrede præsentation og svar. Lavede et til prøveinterview på Bristol University og forbedrede igen. Vi var nærmest sammen i døgndrift op til interviewet og diskuterede alt i gennnem’, fortæller professoren. Da gruppen ankom til Bruxelles fik de også hjælp af Central Denmark EU Office, som supporterede og guidede dem i de sidste døgn op til interviewet.

Interviewet er også en test på samarbejdet
Interviewet gik godt. Og de fik meget positiv feedback både på deres præsentation, men også på deres ageren under interviewet. Panelet kunne mærke gruppens gode samarbejdsevne, hvad der er helt afgørende for at få et Synergy Grant. Ingen er i princippet leder. Så balancen mellem de tre PIs skal være i orden. Og det var interviewpanelets oplevelse og vurdering efter interviewet. ’Hvert sekund i forberedelsen er vigtigt- og til interviewet blev det meget tydeligt, at den tid var en god investering. Vi vidste præcis, hvad vi ville sige, vidste hvad vi hver især tænkte og ville sige om enhver detalje. Det er virkelig mange penge, man får. Derfor er det vigtigt, at de kan mærke samarbejdet og at det er et fælles projekt’, siger Alexandre.

Synergy Grant=10 mio. EURO
De tre forskere er utrolig glade for de muligheder, som deres Synergy Grant giver dem. ’Det betyder alt. Det giver frihed og vi kan lave præcis den forskning, vi har drømt om. Og der er meget lidt bureaukrati. Men det er også et stort ansvar. Vi skal publicere forskning på et højt niveau og bidrage til at svare på vigtige spørgsmål inden for klimaforskning, siger Alexandre.
Alexandre oplever også, at et Synergy Grant åbner døre og nye muligheder for samarbejder. ’Jeg kan allerede se, hvad jeg kan gøre efter dette projekter - evt. lave et center, siger Alexandre.

Projektet har i dag to nye ph.d. studerende og en postdoc på AU. På GFZ Potsdam 2 postdoc og 2 ph.d. I Bristol – 1 postdoc og 2 ph.d. studerende. Det er en fordel med ph.d. studerende, som er meget åbne i forhold til forskningsfeltet, siger Alexandre.

Gode råd fra Alexandre, hvis du vil søge et Synergy Grant.
• Kend dine samarbejdsparterne godt. Det er vigtigt, at man kender hinandens arbejdsmåder – det giver mindre stress i processen og samarbejdet bliver lettere.
• Brug meget tid på ansøgningen. Det er et stort projekt og et Synergy Grant er mange penge. Hvis man ikke får det, kan man bruge arbejdet til andre ansøgninger.
• Forbered interviewet til mindste detalje. Brug tid sammen og lav flere test interview.

Læs mere om projetet her.
Læs om Synergy Grant her.
(Næste Synergy Grant forventes først i 2022 pga. overgang fra Horizon2020 til Horizon Europe)