Glem den akademiske silotænkning: Dynamisk samarbejde skaber nybrud i industrien

Blockchain er ikke blot et buzzword. Hos AU Herning danner det rammen for et unikt samarbejde mellem forskere, studerende og industrien. Professor René Goduscheit leder projektet UnWind.

René Goduscheit
Professor René Goduscheit leder et forskningsprojekt baseret på blockchainteknologi, der har vakt stor opmærksomhed i vindmølleindustrien og kan komme alle aktører i branchen til gode. Foto: JS Danmark

Institut for Forretningsudvikling og Teknologi (AU Herning) har et skarpt sigte: at definere de udfordringer, som findes uden for universitetets mure, og arbejde med, hvordan man omsætter forskning til forretning.

Projektet UnWind, som har vakt stor brancheopmærksomhed, benytter blockchainteknologi til at dokumentere al relevant information om hver enkelt vindmøllekomponent. Dem er der mange af – projektet vil styrke kvalitetssikringen af alle 10.000 komponenter, som indgår i en moderne vindmølle. Blockchain er ikke tidligere benyttet i vindmølleindustrien, og de positive resultater fra UnWind kan få stor betydning i fremtiden.

Professor René Goduscheit forklarer, at vindmølleindustrien har enormt komplekse forsyningskæder, og at digital dialog kan betyde meget store effektiviseringer.

”Jo færre manuelle processer, jo billigere og jo mere effektivt. Vores forskning har demonstreret, hvordan man med en blockchainløsning kan dokumentere levetid, materialer og al anden info om hver enkelt bolt. Disse bolte benyttes i tusindvis, og blockchain kan lette arbejdet både med at servicere defekte dele og med at adskille komponenter, når den udtjente mølle skal demonteres,” siger han.

Forskning skal skabe værdi

UnWind-projektet er i princippet ikkekommercielt, men er udført i tæt samarbejde med Industriens Fond og giganter som Vestas, Siemens Gamesa og det tyske forskningsinstitut Fraunhofer.

AU Herning bidrager med kompetencer i både programmering og hardware, og man har blandt andet også partnerskab med APQP4Wind og samarbejde med Green Power Denmark.

”Princippet for denne type udvikling af grøn effektivisering er, at konkurrenterne er den fossile industri. Alle virksomheder i vindindustrien er sammen om at høste resultaterne af et projekt som UnWind,” siger René Goduscheit.

”På AU Herning arbejder vi med at skabe værdi, og vi er meget langt fra den silotænkning, der nogle gange kan præge dele af det akademiske miljø. Vores forsknings- og undervisningsaktiviteter skal bidrage til alt fra konceptudvikling til markedsprøvning, marketing, opsætning af værdikæder og understøttelse via IT og digitalisering. Vi arbejder som en virksomhed, og forskning opstår samtidig og sideløbende med vores dialog med erhvervsvirksomheder.”

Et lille skridt i den rigtige retning

UnWind-projektet har haft et ph.d.-projekt tilknyttet, og der har været en gensidig udveksling mellem de to projekter – en klassisk måde at køre det på hos AU Herning.

”Den ph.d.-studerende er nu på vej ud i industrien for at skabe mere værdi. Det samme gælder de kandidatstuderende, som har været tilknyttet. Et af de vigtigste formål for AU Herning er at uddanne forretningsingeniører, IT- og businessfolk, der skal direkte ud og styrke forretningen hos erhvervslivet,” siger René Goduscheit.

Og selv om UnWind har været en succes og bevist en vigtig mulighed, har projektet endnu ikke løst konkrete udfordringer. De bolte, som blev dokumenteret med blockchain, er nogle af de mest simple komponenter i en vindmølle.

”Blockchainløsninger på de øvrige komponenter er næste skridt, og det er enormt meget mere indviklet,” siger René Goduscheit med et smil.