Arts har fået ny VIP-arbejdstidsaftale

Fredag den 15. december 2017 underskrev Arts’ dekan og fællestillidsrepræsentant den arbejdstidsaftale, som skal gælde for Arts’ videnskabelige personale fra 1. januar 2018.

Foto: Steen Weisner, AU

Forhandlingerne om den nye arbejdstidsaftale har stået på siden november 2016 i en forhandlingsgruppe med Ida Juul, Camilla Skovbjerg Paldam, Marie Vejrup Nielsen, Bjarke Paarup, Lone Iversen og Johnny Laursen.

Det har været et fælles mål at nå frem til en aftale, som gav samme forhold for alle VIP-ansatte på fakultetet inden for en økonomisk bæredygtig ramme.

”Det har været et rigtig godt forhandlingsforløb, som især har haft fokus på at sikre så ensartede vilkår som muligt på tværs af fakultetet. Vi er blevet opmærksomme på, hvor dynamisk fakultetet er i sin udvikling, og har derfor givet hinanden håndslag på at følge nye udviklinger i vores løbende dialog. Det glæder mig meget, at vi nu har fået en god aftale i hus,” siger dekan Johnny Laursen.

Også Arts' fællestillidsmand, Marie Vejrup Nielsen er tilfreds med aftalen, som hun mener giver klare rammer for medarbejdernes arbejde:

”Der er sket organisationsændringer siden den tidligere aftale, og vi har også fået VIP-O-MATIC. Så det er helt centralt med en ny aftale, der passer til det Arts, vi har i dag. Samtidigt har vi også nu fået beskrevet nogle af de undervisnings- og eksamensformer, som ikke var en del af aftalen tidligere. Dette skulle gerne være med til at sikre ensartede forhold på tværs af fakultet. Og det er også lykkedes at få skabt reelle forbedringer på stillingsbedømmelsesområdet. Det vigtigste er, at alle medarbejdere og ledere nu har en aftale, som kan danne grundlag for at skabe balance i arbejdet og sikre tid til forskning” siger Marie Vejrup Nielsen, som ud over at være fællestillidsmand for Arts også er lektor ved Religionsvidenskab.

Særlig fokus på portfolio-eksamen

Aftalen er gældenden frem til 1. januar 2022. Parterne har aftalt, at lave en midtvejsstatus i sensommeren 2020, og det er allerede nu er aftalt at have særligt fokus på områderne omkring portfolio-eksamen, kollektiv vejledning og e-læringsforløb.

Tak til medarbejdere og ledere

Forhandlingerne har stået på i over et år. Men det har været vigtigt for begge parter, at beslutningerne er blevet truffet på et oplyst grundlag:

”Vi har været ude i mange hjørner og er kommet til at forstå både praksis og den store faglige variation meget bedre end før. Der skal lyde en stor tak til alle, som har bidraget med forslag til ændringer og justeringer og alle de medarbejdere og ledere, som har været involveret i at fremskaffe et godt datagrundlag for forhandlingerne,” slutter Johnny Laursen.

FAKTA:

Vintereksaminerne 2017/2018 udregnes efter den hidtidige norm – det gælder også omeksaminer, klagesager og lign. i relation hertil. Undervisningen i foråret 2018 kører på den nye norm.

Eksempler på ændringer i den nye aftale:

• Mere tid til formand og medlemmer af bedømmelsesudvalg ved VIP-ansættelser på alle niveauer
  • Definition af samtlige eksamens- og vejledningsformer, som ændrer sig i takt med ændring i pædagogisk praksis på fakultetet
  • Fælles tidsnorm ved bedømmelse af masteropgaver

Læs hele aftalen på Art's medarbejderportal