Dekanens julehilsen

Dekan Johnny Laursen ser tilbage på 2016 og frem på 2017 - og ønsker medarbejdere og studerende på Arts god jul og godt nytår.

Kære alle

Tiden er kommet for dekanens traditionelle julehilsen. Som altid er det et fromt håb, at julehilsenen bebuder indledningen på julefreden, og at vi med sindsro kan se frem til udsigterne i det nye år. Selv om chancen for hvid jul nu er under 2 procent, så tegner alt til, at det kan lykkes.

Året 2016 har været præget af store projekter og af arbejdet med de mange reformer, som vi har set i forsknings- og uddannelsessektoren. Først og fremmest har vi på fakultetet gennem 2016 arbejdet hårdt med at udvikle langtidsplanen for, hvordan vi ønsker at indrette os på de faglige og økonomiske konsekvenser af dimensioneringen samt på de uddannelses­besparelser, som efterfølgende er pålagt sektoren.

Som bekendt har vi en plan for udviklingen i fast-VIP, som giver rum for fortsatte ansættelser, men som lagt sammen med naturlig afgang vil ende med en vis gradvis, langsigtet nettoreduktion i antallet af fast-VIP frem mod 2023. Resten af sparekravet forventer vi at nå ved planlagte besparelser på administration og bygninger, effekten af uddannelseseftersynet m.v.

En anden vigtig faktor i vores langtidsplanlægning er universitetets strategiske midler, som fakultetet har fået bevilget til styrkelse af sprogfagene, nyansættelser under tilpasningen til dimensioneringen og Nationalt Center for Skoleforskning. Endelig ser det ud til, at vi kan fortsætte den fine, gradvise vækst i hjemtagning af forskningsmidler, som efterhånden har stået på i nogle år.

Vi kan derfor se frem til det nye - og også de kommende - år med fortrøstning. Fakultetet opnår stadig bedre resultater i forskning og uddan­nelse, og det smitter af på fakultetets og institutternes økonomi. Vi kom ud af 2015 med et positivt resultat på 14 millioner kroner, som vi har lov at videreføre til dårligere tider. Vi forventer i 2016 endnu et positivt resultat, som vil bringe os op på det maksimale beløb, som bestyrelsen vil tillade os at overføre. Det betyder, at fakultetet er godt rustet med en sikkerhedsmargin.

En anden grund til at vi har en vis fortrøstning til fremtiden er, at der er ydet et knagende godt arbejde i forhold til de mange studerende, som har tilmeldt sig eksamen i forlængelse af fremdriftsreformen; herunder mange med gamle studienumre. Der ligger stadig en monumental opgave foran os med fremdriften, og da en større del af uddannelsesfinansieringen gøres afhængig af forbedret fremdrift, må vi nok erkende, at de nye vilkår er kommet for at blive – men også at fakultetets studerende og medarbejdere indtil nu har vist sig i stand til at løfte udfordringen. Fakultetsledelsen ved, at det har været en kæmpe indsats fra alle, og dette møder også stor respekt uden for fakultetet. Det gælder også fakultetets bidrag til institutionsakkrediteringen. En stor tak til alle medarbejdere og studerende, som har bidraget til det grundige forarbejde og medvirket i de mange møder.

Mens der er blevet undervist, læst, vejledt, eksamineret, publiceret, formidlet, ansøgt om eksterne forskningsmidler og meget mere, har vi på ledelsesgangene ud over arbejdet med fremdriftsreform og dimensionering blandt andet deltaget aktivt i arbejdet for en national sprogstrategi - og på at styrke vores egne sprogfag på AU.

Fakultetet, studerende og medarbejdere på IKK – såvel som på Aarhus BSS og BCOM – har udfoldet store bestræbelser for at gennemføre den planlagte overflytning af de merkantile sprogfag til Arts. Det har været godt at følge den konstruktive ånd, som forberedelserne er gennemført i, og for nylig blev vores ansøgning om sammenlægning af uddannelserne glædeligvis godkendt af Uddannelsesstyrelsen.

Mens de nuværende studerende på de erhvervssproglige uddannelser vil gennemføre deres uddannelse på Aarhus BSS, vil de pågældende administrative og videnskabelige medarbejdere blive overflyttet den 1. januar 2017. Det glæder vi os meget til, og vi vil gerne ønske samtlige nye medarbejdere hjerteligt velkommen på Arts.

Når dele af Aarhus BSS i 2017 flytter ud af Nobelparken, bliver der åbnet for, at CUDiM og DPU Aarhus kan flytte hertil fra Paludan Müllersvej og Trøjborg, således at vi samler flere medarbejdere og studerende i en del af campus, som har set store investeringer i forbedret studie, biblioteks- og udemiljø. Det ser vi også frem til.

I 2017 afventer vi politisk stadig taxameterreformen og styringseftersynet, ligesom den nationale sprogstrategi ventes primo 2017. Det samme gør en stor evaluering af ph.d.-satsningen i det seneste årti. Med fusionen af Statsbiblioteket og Det Kongelige Bibliotek er der også dukket ubekendte op, som universitetet må forholde sig til i det kommende år. Det vil vi gøre i bevidstheden om bibliotekernes betydning for forskningsunderstøttelse og studiemiljø. Her vil der utvivlsomt vise sig fornuftige løsninger.

I det hele taget er der meget at glæde sig til i 2017. For alle, der har deres gang på campus i Aarhus, er det jo et jubelår, da Aarhus vil være Kulturby i 2017 med udfoldelse af et stort antal projekter, som er udviklet i tæt samarbejde med Arts’ forskere og studerende. Endelig bør det tilføjes, at universitetet har åbnet et forløb med henblik på indhentning af visioner for campus 2.0. Det er mit håb, at alle på dette idérige fakultet vil give deres besyv med om fremtidens campus.

Jeg har været meget glad for mine besøg på IKS, DPU og i ACA i december. Jeg fornemmer samarbejdsånd, realisme og en uimponeret tilgang til at løse udfordringerne. Det lover godt for fremtiden. Nu glæder jeg mig til møderne med IKK og CUDiM, som jeg endnu har til gode i januar. Men lige nu glæder jeg mig – sikkert ligesom jer – til at julefreden sænker sig.

En rigtig glædelig jul til jer alle.

Johnny