Undervisningsevaluering bliver digital

Som det sidste hovedområde på AU får Arts nu indført universitetets fælles elektroniske undervisningsevalueringssystem. Systemet er indført i forbindelse med ansøgningen om institutionsakkreditering, og det skal bidrage til den samlede kvalitetsudvikling af fakultetets uddannelser.

Fra og med dette semester skal undervisningen evalueres ved hjælp af et særligt modul i Blackboard, hvor underviserne selv opretter et spørgeskema ud fra en liste af spørgsmål.

”Når evalueringsspørgsmålene skal vælges fra en fast liste, kan det være svært at gøre dem tilpas nuanceret. Det er derfor vigtigt at integrere den kvalitative del af undervisningsevalueringen i den mundtlige opfølgning på sidste undervisningsgang. I forbindelse med en grundig evaluering i efteråret skal vi bl.a. tage stilling til, om der skal integreres fritekstfelter, så der også vil være et kvalitativt element i den skriftlige del af evalueringen,” forklarer konstitueret prodekan Niels Lehmann.

Sammenhæng mellem system og praksis
I forbindelse med institutionsakkrediteringsarbejdet er institutternes evalueringspolitikker blevet gennemarbejdet efter drøftelser i studienævnene. Principperne fra de tidligere politikker går igen, men det er vigtigt, at alle undervisere kender de opdaterede rammer for evalueringerne.

”Evalueringerne er en vigtig krumtap i den samlede kvalitetsudvikling af vores uddannelser, og for Akkrediteringsinstitutionen er det et vigtigt fokuspunkt, at der også er overensstemmelse mellem system og praksis – det er afgørende, at der er sammenhæng mellem det, vi siger, vi gør, og det vi rent faktisk gør. Derfor bliver der brug for, at alle undervisere sætter sig ind i systemet og hjælper til med at få det hele til at glide,” siger Niels Lehmann.

Svarprocenten skal op
I den nye evalueringsprocedure er der lagt op til, at underviserne afsætter tid på næstsidste undervisningsgang til at give de studerende mulighed for at svare på evalueringsskemaerne. Det skal bidrage til en høj svarprocent og et godt udgangspunkt for at gennemføre en mundtlig dialog om resultaterne på sidste undervisningsgang.

”At inkorporere den elektroniske del af evalueringen i undervisningen er en vigtig faktor i bestræbelsen på at få en høj svarprocent. Og selvom et nyt generelt system kan opleves som grus i maskineriet i forhold til gode evalueringsformer, der er blevet skabt rundt omkring i fagmiljøerne, håber jeg, at alle undervisere vil bakke op om den nye evalueringsform,”  slutter Niels Lehmann.