Barns 1. og 2. sygedag
Barns 1. og 2. sygedag
HR's retningslinjer
Den ansatte kan efter anmodning og i fornødent omfang få helt eller delvist tjenestefri til at passe et sygt barn når:
Det er barnets 1. eller 2. sygedag,
hensynet til barnet gør det nødvendigt,
forholdene på tjenestestedet tillader det,
barnet er under 18 år og
barnet er hjemmeværende
Den 2. sygedag er den kalenderdag, der ligger i umiddelbar forlængelse af 1. sygedag, uanset om det er en arbejdsdag eller en fridag.
Ordningen kan inddrages for den enkelte i tilfælde af misbrug.
Pasning af nærtstående (herunder børn) med nedsat funktionsevne
Ferie afholdes i hele dage eller uger, og er omfattet af samtidighedsferie (løbende optjening/afholdelse).
Særlige feriedage afholdes i hele dage eller brøkdele heraf, og er ikke omfattet af samtidighedsferie.
Hovedferien (3 uger) afholdes i perioden 1. maj til 30. september; ønske til ferieperiode planlægges i samarbejde med nærmeste leder.
Ønsker til/ændringer af perioden for hovedferie kan imødekommes, hvis ferieplanlægningen i enheden tillader det.
Nærmeste leder kan varsle afholdelse af ferie/restferie – se mere herom under Bygningers side om ferieoptjening og afholdelse. På samme side fremgår muligheder for overførsel af ferie til næste periode m.m.
Afholdelse af flex og hele flexdage aftales med nærmeste leder.
Omsorgsdage (2 dage pr. barn pr. år op til og med barnets 7. år) kan afholdes i timer, halve eller hele dage. Ikke-afholdte dage bortfalder ved kalenderårets udløb, medmindre medarbejderen har været fraværende hele året grundet en fødselssituation.
Afholdelse af planlagt fravær – herunder omsorgsdage - skal altid aftales med nærmeste leder.
Bygninger har vedtaget retningslinjer for uplanlagt fravær, som du kan læse mere om på siden for fravær i Bygninger.
Bloddonation
Bloddonation
HR's retningslinjer
Bloddonorer kan med nærmeste leder aftale frihed med løn til bloddonation, hvis bloddonation ikke kan finde sted uden for arbejdstiden. Der kan også aftales frihed til at give blod i arbejdstiden, hvis bloddonoren bliver anmodet om at give blod.
Eksamen og eksamensforberedelse
Eksamen og eksamensforberedelse
HR's retningslinjer
Der kan med nærmeste leder aftales frihed med løn én dag til eksamen (eksamensdagen) og én dag før eksamen til eksamensforberedelse ved arbejdspladsrelateret uddannelsesaktivitet.
Fridage med løn
Fridage med løn
HR's retningslinjer
Ud over de almindelige danske helligdage er følgende dage fridage med løn på Aarhus Universitet:
Juleaftensdag den 24. december
Nytårsaftensdag den 31. december
Grundlovsdag den 5. juni
De tre nævnte feriedage er ikke overenskomstbestemte fridage, men på Aarhus Universitet har vi besluttet, at alle medarbejdere kan holde fri med løn de pågældende tre dage, og at universitetet er lukket. Dog må enheder, hvor der er behov for aktiviteter, f.eks. pasning af mennesker, dyr, forsøg og teknik, holde åbent, og det nødvendige antal medarbejdere være på arbejde. Medarbejdere, der er på vagt disse dage, får kompensation i form af frihed på andre dage efter gældende arbejdstidsregler.
1. maj er ikke en fridag med løn
Såfremt arbejdet tillader det, kan medarbejdere anmode om fri med løn, hvis de skal deltage i et fagligt arrangement.
Gives der fri med løn er det ikke en hel dag, medmindre det faglige arrangement varer en hel dag. Det forventes således at medarbejdere efter det faglige arrangement genoptager arbejdet eller anvender flex/afspadsering de resterende timer af dagen, såfremt arbejdet tillader det.
Orlov med henblik på beskæftigelse uden for AU
Orlov med henblik på beskæftigelse uden for AU
HR's retningslinjer
Særlige private anledninger (Frihed ved bryllup, dødsfald og begravelse)
Særlige private anledninger (Frihed ved bryllup, dødsfald og begravelse)
HR's retningslinjer
Der gives frihed med løn efter aftale med nærmeste leder i følgende anledninger:
1 fridag i forbindelse med eget bryllup, enten på bryllupsdagen eller en dag i tilknytning til bryllupsdagen.
1 fridag ved barns bryllup, hvis brylluppet falder på en arbejdsdag.
Fri ved dødsfald og til begravelse i nærmeste familie eller ved nærtstående pårørende. Omfanget aftales konkret.
Tjenestefrihed/orlov
HR's retningslinjer
Formål med retningslinjerne i Bygninger
Formål med retningslinjerne i Bygninger
Retningslinjerne er udarbejdet for at drage omsorg om medarbejdere, der er ramt af sygdom. Retningslinjerne skal desuden være med til at fremme den gode dialog ved fravær. Samtidig kan retningslinjerne bidrage til sikker drift og en god tilrettelæggelse af opgaverne i fraværsperioden herunder hensyntagen til kollegaer mv.
Hvem kontakter hvem under sygdomsforløbet?
Hvem kontakter hvem under sygdomsforløbet?
Nedenstående er udgangspunktet for dialogen mellem en sygemeldt medarbejder og nærmeste leder. Hvis det allerede tidligt i forløbet står klart, at der er tale om et længere sygefravær kan der laves andre aftaler om, hvorledes dialogen skal finde sted.
Dag 1
Dag 1
Medarbejderen tager fra morgenstunden telefonisk kontakt til nærmeste leder. Ved behov kan medarbejderen sende en mail til nærmeste leder ligeledes fra morgenstunden og vente med telefonisk kontakt til senere på dagen. Lederen sørger for i samarbejde med medarbejderen at flytte/aflyse evt. møder eller andre aftaler. Medarbejderen sætter autosvar på sin mail og markerer dagen(e) med ”Ikke til stede” i Outlook-kalenderen (se nederste afsnit).
Lederen drager omsorg for sygemeldte samt for nærmeste kolleger, herunder aftaler med medarbejderen om aflysning af møder, opgaveoverdragelse til kollegaer mv.
Dag 3
Dag 3
Leder og medarbejder følger op på sygdommen. Udgangspunktet er, at medarbejderen tager telefonisk kontakt til nærmeste leder. En medarbejder er sygemeldt indtil andet meddeles arbejdspladsen.
Dag 4
Dag 4
Har medarbejderen ikke kontaktet lederen på dag 3, ringer lederen til medarbejderen på dag 4. Samtalen er alene en omsorgssamtale og mulighederne og perspektivet for en tilbagevenden til arbejdet vurderes.
Er det ikke muligt at aftale tilbagevenden på 3. eller 4. dagen, aftales som minimum næste telefoniske kontakt.
Efterfølgende kontakt
Efterfølgende kontakt
Er det ikke muligt at aftale tilbagevenden på 3. eller 4. dagen bør der arbejdes for at opretholde dialog og senest på dag 7. tages telefonisk kontakt. Det aftales på 3. eller 4. dagen, om leder eller medarbejder tager kontakten.
Længerevarende sygdom (over 21 dage)
Længerevarende sygdom (over 21 dage)
Hvis det forventes at sygedommen bliver længerevarende (over 21 dage) skal lederen indkalde til en fraværssamtale. Dette sker omkring 10.-14. fraværsdag.
Er der ikke indkaldt til en fraværssamtale tages der kontakt senest på dag 14 og herefter dag 21. Sygefraværssamtalen skal afholdes inden for de første 4 uger fra første fraværsdag. Ved sygefraværssamtalen har medarbejderen ret til at tage sin tillidsrepræsentant eller anden bisidder med til samtalen.
Lederen vurdere i løbet af fraværsperioden om der er behov for at indhente lægeerklæring.
Ved sygefraværssamtalen udfylder leder og medarbejder skabelon til mulighedserklæring. Som udgangspunkt indhentes en mulighedserklæring efter samtalen.
Der følges op på sygefraværssamtalen med nye samtaler med 2-4 ugers mellemrum.
Autosvar på e-mail ved sygdom
Autosvar på e-mail ved sygdom
Der sættes autosvar på medarbejderens mail, som indeholder information om at medarbejderen ikke er til stede, evt. dato for tilbagevenden samt alternativ kontakt.
Eksempel på autosvar for medarbejdere i Bygninger:
Tak for din mail. Jeg er pt. ikke at træffe, men du er i stedet velkommen til at kontakte ”mailboks eller navn på anden medarbejder”. Jeg forventer at returnere den ”xx.xx.xxxx”.
Venlig hilsen
”Medarbejderens navn”
Din leder må ikke spørge ind til, hvad du specifikt fejler, men du kan altid vælge at fortælle det alligevel.
Der er notatpligt ved en sygefraværssamtale. Din leder sørger for, at der bliver skrevet et referat af samtalen og evt. indgåede aftaler. Referatet vil blive journaliseret på din personalesag.